۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۵۸
کد خبر: 81178537
T T
۰ نفر
10 سند ملی برای نهضت مطالعه مفید كشور تصویب شده است

شهركرد-ایرنا- مدیركل امور كتابخانه‌های نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور از تصویب 10 سند نهضت مطالعه مفید در راستای ترویج فرهنگ كتابخوانی در جامعه خبر داد.

به گزارش ایرنا، 'ابراهیم شمشیری' دوشنبه در پایان ارزیابی دوره ای كتابخانه های عمومی چهارمحال وبختیاری در جمع خبرنگاران رسانه های استان در شهركرد، گفت: سال جاری 27 میلیون جلد كتاب در كشور به چاپ رسید كه 14 میلیون جلد آن مختص ایستگاه های كتاب بود كه این تعداد، 10 درصد از تیراژ كتاب‌های چاپ شده پارسال بیشتر است.

وی طرح ایستگاه مطالعه را از طرح های موفق در این نهاد اعلام كرد و گفت:600 ایستگاه مطالعه در كشور فعال است كه نهاد كتابخانه های كشور 14 میلیون جلد كتاب ویژه این ایستگاه ها را منتشر كرده است.

مدیركل امور كتابخانه‌های نهاد كتابخانه‌های عمومی همچنین از تجهیز 85 درصد از كتابخانه های كشور به بخش كودك خبر داد و افزود:در راستای اجرای نهضت مطالعه مفید و ترویج فرهنگ كتابخوانی، تعامل و ارتباط مناسبی با دستگاه‌های آموزشی كشور نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه صورت گرفته است.

شمشیری رسالت نهاد كتابخانه‌ها را در حوزه فرهنگی خطیر عنوان كرد و گفت:رویكرد این نهاد در راستای تحقق شعار سال ترویج مطالعه و كتابخانه در جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان است.

وی ارزیابی كتابخانه‌های استان در خصوص تجهیزات، امكانات، اطلاع رسانی و كتابخوانی را هدف از سفر به استان اعلام كرد و افزود:چهارمحال و بختیاری با میانگین 80.35 موفق ترین استان است.

مدیركل امور كتابخانه‌های نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با ارزیابی مطلوب عملكرد كتابخانه‌های روستایی استان بر تقویت منابع مالی و امكانات این كتابخانه‌ها تاكید كرد.

به گفته شمشیری تاكنون استان های قم، هرمزگان ،گلستان، خراسان جنوبی و شمالی ،بوشهر، سمنان ،همدان، گیلان ،كرمان ،كهگلویه و بویر احمد، مركزی و چهارمحال وبختیاری در بیش از 350 شاخص ارزیابی شدند.

به گزارش ایرنا، دستیابی به جایگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه و به خصوص مطالعه مفید براساس سند چشم انداز بخش فرهنگ عمومی در افق ایران 1404، افزایش فضای كتابخانه های عمومی به میزان هشت متر مربع به ازای هر 100 نفر و فراهم آوری چهار جلد كتاب به ازای هر نفر در كتابخانه های عمومی از اهداف سند نهضت مطالعه مفید كشور است.

عضویت 35 درصد جمعیت ایران در كتابخانه های عمومی، توجه به مطالعه غیردرسی و مفید در روند آموزش رسمی كشور و توجه به مطالعه مفید در برنامه های اوقات فراغت از دیگر اهداف این شند است.

7360/547