۲۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81238683
T T
۰ نفر
مدیرعامل آبفا شهركهای غرب استان تهران: نیاز آبفای شهر قدس هر سال 20میلیارد تومان است

شهرقدس-ایرنا- مدیر عامل آبفا شهرها و شهركهای غرب استان تهران گفت: اداره آبفای شهر قدس برای سرمایه گذاری در توزیع آب، هر سال 20 میلیارد تومان نیاز دارد.

به گزارش ایرنا «حبیب اله براتی» روز سه شنبه در نشست شورای اسلامی شهرقدس، كه به منظور حل مشكل كمبود آب این شهرستان برگزار شده بود، گفت: در بهترین حالت در شهر قدس سالیانه سه میلیارد تومان درآمد داریم و با احتساب بودجه دولتی كل اعتبارات ما شش میلیارد تومان می شود، در حالی كه برای سرمایه گذاری در بخش توزیع سالیانه مبلغ 20 میلیارد تومان نیاز داریم.

براتی افزود: شهرقدس بنا به ماهیت شكل گیری و زیرساختهای آن، دارای مشكلات عدیده ای در مورد آب است و در حال حاضر 120 لیتر در ثانیه كمبود داریم كه برای رفع این مشكل تا پایان سال باید پنج حلقه چاه دیگر حفر شود، از ابتدای سال جاری دو چاه حفر شده، دو چاه در حال حفر و سه حلقه چاه نیز در انتظار مجوز حفر است، به غیر از اینها تا كنون چهار حلقه چاه وارد مدار توزیع شده است.

وی با اشاره به صرف بیشترین نیرو و توان اداره آبفای غرب استان در شهرستان، افزود: علاوه بر این كل اعتبارات شهرستان در زمینه توزیع آب و تاسیسات مربوط به آن را در سه ماهه نخست سال هزینه كردیم، در واقع سه برابر درآمد سالیانه در شهرقدس را آبفا تاكنون هزینه كرده است، اما مشكلات آب در قدس به حدی است كه به راحتی حل نمی شود.

وی افزود: امسال در شهرستان قدس نزدیك به هشت كیلومتر انشعاب انتقال آب و پنج كیلومتر انشعاب فاضلاب اجرا شده و یكهزار انشعاب نیز به مشتركین جدید واگذار شده است.

براتی با اشاره به تصفیه خانه فاضلاب شهرستان كه از سالها پیش كلید خورده اما هنوز به بهره برداری كامل نرسیده، گفت: با توجه به مشكل تامین بودجه در این شهر با اعلام سه مرحله فاینانس، در نظر داشتیم از حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرای شبكه فاضلاب استفاده شود كه متاسفانه كسی حاضر نشد.

وی تصریح كرد: برای پیشرفت در پروژه پیشنهاد می كنیم، شهرداری در مرحله اول مجوز حفاری رایگان به ما بدهد و یا سود دریافت نكند و راه حل دیگر پیش خرید انشعاب فاضلاب توسط شهروندان و اجرای شبكه از سوی آبفا است.

«زهرا حسینی» یكی از اعضای شورای اسلامی شهرقدس از وی درخواست كرد: در مورد حق آبه شهرستان از سد كرج و یا طالقان اقدامات لازم انجام گیرد.

براتی در پاسخ به این درخواست گفت: مدیریت كلان آب از حوزه ما خارج است و در این خصوص اختیاری نداریم و فقط توزیع آب به عهده آبفا است، بنابراین در این مورد شركت آب منطقه ای باید ورود كند، هر جا كه نیاز به مساعدت ما بود آماده همكاری، راهنمایی و حضور در جلسه هستیم.

وی در مورد تغییر كاربری اراضی و صدور پروانه ساخت از شهرداری نیز گفت: درخواست می كنیم قبل از صدور مجوز توسط شهرداری از اداره آبفا استعلام صورت گرفته و پس از آن نیز یك نسخه از پروانه ساخت به ما ارائه شود تا آمادگی لازم برای تامین آب مورد نیاز منطقه در حال ساخت حاصل شود.

براتی از بهای بسیار پایین آب گلایه كرد و گفت: در حال حاضر بیست و هفت لیتر آب قیمت یك پیامك را دارد و اگر هر بطری آب معدنی كوچك را 500 تومان در نظر بگیریم، بهای هر متر مكعب آن یك میلیون تومان می شود.

وی تصریح كرد: این در حالی است كه بهای یك متر مكعب آب شرب توزیع شده توسط آبفا كه نرخ آن طی قبضی 45 روز بعد درخواست می شود، 368 تومان است، با این حساب و با این مبالغ قادر به بهینه سازی و اجرای تاسیسات، خطوط انتقال، حفر و نگهداری چاهها، تعمیر و نگهداری تاسیات انتقال آب نیستیم.

رییس شورای اسلامی شهرقدس نیز در این نشست، گفت: این جلسه به منظور حل مشكل كمبود و قطعی آب بعضی مناطق شهرستان قدس تشكیل شده چرا كه همه همكاران در شورا نگران این موضوع هستند و با مراجعات مكرر شهروندان بخش اعظمی از توان شورای اسلامی شهر قدس صرف این مشكل شده است.

«خدابخش محمد زاده پودینه» از مدیر عامل اداره آبفای شهرها و شهرك های غرب استان تهران درخواست كرد: اولویت تامین آب را بر مناطق مسكونی بگذارید و نظارت بیشتری بر نحوه استفاده از آب شرب در مناطق صنعتی شهرستان داشته باشید.

وی تصریح كرد: تعداد معدودی واحدهای صنعتی وجود دارند كه با وجود مصرف بالا آب بهای بسیار اندكی پرداخت می كنند، برای جلوگیری از حقوق شهروندان، درخواست بررسی صحت و سقم این موضوع و برخورد با آن را داریم.

پودینه با اشاره به حضور امام جماعت خیابان ولیعصر به نمایندگی از مردم منطقه در مورد حل مشكل كیفیت و كمبود آب و اجرای شبكه فاضلاب در جلسه، گفت: درخواست می كنیم مسائل طرح شده توسط ایشان در دستور كار اداره آبفا قرار گرفته و نسبت به مبلغ دریافتی برای فروش انشعاب فاضلاب مساعدت لازم صورت گیرد.

وی با تاكید بر غیر قانونی بودن صدور مجوز رایگان حفاری توسط شهرداری قدس، افزود: پیشنهاد می كنیم در تعامل با شورای اسلامی، شهرداری و اداره آبفا در صورت امكان صدور مجوز رایگان از راه های قانونی، اداره آبفا نیز در مورد فروش انشعاب فاضلاب به شهروندان تخفیف بدهد.

وی با اشاره به گزارش مدیر عامل آبفا در مورد خروج سه حلقه چاه از مدار توزیع آب شرب به علت كیفیت نامطلوب، گفت: در صورت امكان پیشنهاد می كنیم از آب این چاهها و همچنین پساب تصفیه فاضلاب نیز برای توسعه فضای سبز شهرداری اداره آبفا با ما همكاری لازم را داشته باشد.

وی با اعلام وجود انشعابات غیر مجاز «اصطلاحا پشت كنتوری» در این شهرستان، گفت: شورای اسلامی شهر آمادگی خود را در خصوص همكاری با آبفا به منظور حل مشكل انشعابات غیر مجاز اعلام می كند.

پودینه در مورد قطعی آب درخواست كرد با اطلاع قبلی صورت گرفته و افزود: برای گرفتن حقابه سد كرج و طالقان نیز موضوع در جلسه ایی با حضور شورا ، نماینده مردم قدس در مجلس و مدیریت آب منطقه ای و اداره آبفا این مساله بررسی شود.

رییس شورای اسلامی شهرستان نیز با اشاره به تجمع روزانه مردم در مقابل ساختمان شورا برای مشكل كمبود آب گفت: انتظار ما از این جلسه مشخص شدن مناطق مختلف شهر از نظر حل مشكل قطعی آب بود تا بتوانیم آنرا به مردم انعكاس دهیم.

«احمد خراسانی» با اشاره به حفاری های ادارات خدمات رسان نظیر آبفا گفت: در خواست می كنیم آبفا برای حفاری با شهرداری تعامل لازم را داشته باشد تا پس از آسفالت قسمتهایی از شهر نیازی به حفاری مجدد در آن بخش نباشد.

خراسانی ضمن اعلام وجود انشعابات غیر مجاز در شهرستان قدس، افزود: حتی مشاهده شده در برخی نقاط شهر با حفاری های غیرمجاز آب برای مجتمع های پرجمعیت نیز منتقل می شود كه درخواست می كنیم از این كار جلوگیری شود.

تهرام/5570//1348