۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۰۹
کد خبر: 81258778
T T
۰ نفر

مرمت خانه امين الاسلام سنندج پايان يافت

۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۰۹
کد خبر: 81258778
مرمت خانه امين الاسلام سنندج پايان يافت

سنندج - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان از اتمام مرمت خانه امين الاسلام از بناهاي تاريخي به ثبت رسيده در فهرست آثار ملي كشور در سنندج خبر داد.

رسول اشتودان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، گفت: اين بنا در محله قطارچيان شهر سنندج واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجاريه بر مي گردد كه توسط كارشناسان حفظ و احياء اين اداره كل مرمت و بازسازي شده است.

وي افزود: قسمت اصلي مجموعه منزل امين الاسلام در طول سال هاي اخير توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تملك شده و در طول اين مدت، عمليات مرمت و بازسازي كامل آن انجام شده و پس از تغيير كاربري براي ايجاد خانه زيور آلات و آبگينه استان كردستان آماده شده است.

ديواره هاي بناي تاريخي خانه امين الاسلام از خشت با تير چوبي ساخته شده است كه پوسته آجري با نماي خفته و راسته آن را پوشانده است، اين بنا در دو طبقه ساخته شده كه طبقه همكف داراي فضاهاي حقيرانه است و مشخصا داراي فعاليت خدمت رساني در گذشته بوده است.

دو دهليز ورودي دسترسي به طبقه اول را فراهم مي كند و اتاق سه دري اصلي (شبه تالار) فضايي تقريبا بزرگ را تشكيل مي دهد كه فضا و نماي اصلي بنا رو به خيابان است.

دو اتاق با دو درب بزرگ سه لته اي و با آلت كاري چوبي پركار از ديگر فضاهاي طبقه اول اين بنا هستند كه البته نبايد از دو اتاق حجره مانند طبقه فوقاني (دوم) غافل ماند كه اتاق مسكوت به دور از غوغاهاي شهري براي سكنه وقت تعبيه و ساخته شده و در گذشته محل و منظرگاه ساكنان اين منزل به رودخانه دره بيان در اين منطقه بوده است.

اشتودان با اشاره به اينكه كار مرمت و بازسازي اين بنا به پايان رسيده است، گفت: اين بنا در هفته دولت امسال به عنوان خانه زيور آلات و آبگينه استان كردستان افتتاح و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.ك/3

7346/533