سدآقدكش در توسعه زيرساخت ها، پيشگيري ازسيل وتامين آب صنايع موثر است

آق قلا- گرگان - نماينده گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي گفت: با اجراي سد آقدكش در حوزه آق قلا تحول بزرگي در بحث پيشگيري از حوادث احتمالي و سيل در منطقه، توسعه زيرساخت هاي كشاورزي و تامين آب صنايع ايجاد مي شود.

به گزارش صبح دوشنبه ايرنا، 'عيسي امامي' نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي به همراه مديرعامل شركت آب منطقه اي و نمايندگان شركت پتروشيمي گلستان از سد در حال ساخت آقدكش در شمال شرق شهرستان آق قلا بازديد كرد.

امامي در اين بازديد همچنين با اشاره به بحث تامين آب صنايع از سد آقدكش تصريح كرد: پتروشيمي استان مصرف آب بالايي دارد و به همين منظور تامين آب اين طرح مهم در دستور كار قرار گرفته است.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: پيمانكار فعلي اين طرح، پيشنهاد سرمايه گذاري به شكل B.O.T (قرارداد احداث، بهره برداري، انتقالBuild-Operate-Transfer) -B.O.T))را كرده تا فاز بعدي اجرايي آن به اين صورت پيگيري شود و اميدواريم كه فرصتي براي كمك به صنعت پتروشيمي باشد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي گلستان نيز گفت: هدف اصلي از احداث سد آقدكش بر روي رودخانه گرگانرود در بالادست آق قلا، كنترل سيل و ايمن كردن شهر و روستاهاي اطراف، تامين آب صنايع، بهبود كشاورزي و حفظ مسائل زيست محيطي در انتهاي حوضه گرگانرود است.

'ايرج حيدريان' اضافه كرد: با توجه به سابقه طغيان رودخانه و حوادث سيل كه در سنوات گذشته اين شهرستان را تهديد كرده است، شتاب بخشي در اجراي طرح ضروري به نظر مي رسد.

وي ادامه داد: اجراي اين سد علاوه بر آق قلا، مي تواند براي بندرتركمن و گميشان نيز حاشيه امنيت ايجاد كند، زيرا طغيان رودخانه گرگانرود اين دو شهرستان را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.

حيدريان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در اجراي سد، اظهار كرد: پي كني محل سد انحرافي به طور كامل و تجهيز كارگاه حدود 80 درصد انجام شده و پروژه به طور كلي افزون بر 21 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

وي گفت:‌ عمليات خاك برداري و كانال كني، خاكريزي، سنگ چيني، قالب بندي، آرماتور بندي و بتن ريزي عمده عمليات پروژه سد انحرافي آقدكش بوده كه در حال انجام است.

حيدريان افزود: عمليات اجرايي ساخت اين سد از تابستان 1392 آغاز شد و طبق برنامه ريزي انجام شده در صورت فراهم بودن شرايط و تخصيص منابع مالي لازم، در سال 1395 به بهره برداري مي رسد.

قبل از بازديد، نشستي در محل كارگاه سد برگزار شد كه پيگيري عمليات اجرايي و تخصيص منابع مالي و نحوه همكاري صنعت پتروشيمي استان از مباحث مطرح شده در اين نشست بود و مقرر شد اين مسايل از طريق مجلس شوراي اسلامي و مراجع ذي صلاح پيگيري شود.

با ساخت اين سد لاستيكي بر روي گرگانرود، شهر آق قلا، روستاها و شهرهاي مجاور رودخانه در پايين دست آن از خطر سيلاب در امان خواهند بود.

مجتمع پتروشيمي گلستان در قالب مصوبات سفر هاي دولت نهم در نزديكي شهرستان آق قلا در شمال استان در حال احداث است.

پروژه پتروشيمي گلستان كه در اسفند سال 84 به تصويب رسيد و در سال 85كلنگ اجراي آن با حضور مسوولان كشوري و استاني به زمين زده شد تاكنون در بخش كارهاي زيربنائي 18درصد پيشرفت داشته و با بررسي ها و قيمت هاي جديد، اين ميزان پيشرفت 15 هزار ميليارد ريال هزينه در برداشته است.

در اين پروژه صنعتي افزون بر 90هزار نفر از مردم استان گلستان سهامدار هستند.

شهرستان آق قلا در شمال استان گلستان و در 15كيلومتري گرگان واقع است و سيلاب سال 91 گرگانرود خسارات بسياري به اين منطقه وارد كرد.

601