۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۵۳
کد خبر: 81296486
T T
۰ نفر
تلاش براي ايجاد 16 رشته تحصيلات تكميلي علوم دريايي در دانشگاه آزاد

تهران - ايرنا- رييس دانشكده علوم و فنون دريايي واحد علوم و تحقيقات از تلاش براي راه اندازي 16 رشته و گرايش جديد در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در اين دانشكده خبر داد.

به گزارش ايرنا از واحد علوم و تحقيقات، دكتر اميرحسين جاويد اظهار كرد: تاسيس رشته هايي چون دريانوردي گرايش حمل و نقل دريايي، مديرت حمل و نقل دريايي بين قاره اي، مديريت بازرگاني دريايي، زمين شناسي دريايي، هيدرو گرافي، زيست فناوري يا بيوتكنولوژي دريا، محيط زيست دريا، مهندسي معماري كشتي گرايش هيدروديناميك، دريانوردي گرايش بندر و كشتي راني، زيست شناسي دريا گرايش گياهان دريايي و آب شيرين كن ها در دستور كار دانشكده علوم و فنون درياي اين واحد دانشگاهي قرار دارد.

وي همچنين از راه اندازي رشته آب شيرين كن ها و تصفيه آب براي اولين بار در مقطع كارشناسي ارشد در دانشكده علوم و فنون دريايي واحد علوم و تحقيقات خبر داد.

جاويد با يادآوري مشكل كم آبي كشور به دليل تغييرات اقليمي و برداشت بيش از حد از سفره هاي آب زيرزميني، افزود: ايران با داشتن صدها كيلومتر مرز دريايي، شرايط مناسبي براي تأمين آب از دريا براي مصارف كشاورزي، آشاميدني و صنعتي دارد.

رييس دانشكده علوم و فنون دريايي واحد علوم و تحقيقات ادامه داد: اقدامات لازم براي راه اندازي پنج عنوان رشته و گرايش در مقطع دكتري از جمله مهندسي كشتي سازي، مهندسي دريا، فيزيك دريا گرايش هواشناسي، شيمي دريا و زيست شناسي دريا در گرايش هاي آلودگي دريا و گياهان دريا در حال انجام است.

وي خاطرنشان كرد: دانشكده علوم و فنون دريايي واحد علوم و تحقيقات تنها دانشكده كشور محسوب مي شود كه رشته هاي علوم پايه، فني و مهندسي و مديريتي را در كنار يكديگر دارد و در تمامي زمينه هاي علوم و فنون دريايي به فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي مي پردازد.

وي يادآور شد: فصلنامه بين المللي IJMESE در زمينه علوم و مهندسي دريايي در دانشكده علوم و فنون دريايي واحد علوم و تحقيقات منتشر مي شود كه مقالات برتر همايش ICOPMAS سازمان بنادر و كشتيراني در آن به چاپ مي رسد.

به گفته جاويد دانشكده علوم و فنون دريايي واحد علوم و تحقيقات، تاكنون، موفق به ثبت بيش از 200 ژن در بانك ژن و شش اختراع شده است.

وي اضافه كرد: اين دانشكده داراي سه آزمايشگاه هيدروليك دريا، آزمايشگاه آلودگي ها در مجتمع شيخ بهايي ( به صورت مشترك با دانشكده محيط زيست و انرژي) و آزمايشگاه بيولوژي دريا واقع در مجتمع آزمايشگاهي رازي است.

جاويد همكاري پژوهشي با مراكز و سازمان هاي دولتي همچون سازمان صنايع دريايي، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني را به عنوان بخشي از فعاليت هاي دانشكده علوم و فنون دريايي واحد علوم و تحقيقات عنوان كرد.

علمي (1)**1055**1599
۰ نفر