۱۲ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8130587
T T
۰ نفر
واکنش چند گروه فلسطینی به دعوت مشعل برای تشکیل نهادی جایگزین ساف ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/12 سیاسی.خارجی.حماس.ساف تهران - به گفته الجزیره، چند گروه فلسطینی، دعوت خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برای ایجاد نهاد جایگزین سازمان آزادیبخش فلسطین ساف را رد کردند.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر روز شنبه گفت: جنبش فتح که حماس آن را متهم ردیف اول در انجام نشدن اصلاحات در سازمان آزادیبخش فلسطین می داند، اعلام کرد، تصمیم حماس برای انکار تاریخ سازمان آزادیبخش فلسطین است در حالی که این سازمان، سبب به رسمیت شناختن فلسطینی ها در جامعه جهانی شد.
بنابر گزارش، فتح اعلام کرد: فلسطینی ها به این وجهه و شناسایی جهانی، بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند.
به گزارش الجزیره، جبهه خلق برای آزادی فلسطین که دومین گروه تشکیل دهنده سازمان آزادیبخش است، دعوت مشعل را رد کرد اما در عین حال، محمود عباس را مسئول عمده بحران کنونی در سازمان آزادیبخش دانست.
یکی از مسئولان این جبهه گفت: فعال کردن سازمان آزادیبخش فلسطین و باز گرداندن موقعیت گذشته به این سازمان به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین، مستلزم آغاز فوری اقدامات برای اصلاح این سازمان بر اساس توافق قاهره است. انجام این اصلاحات تا کنون از سوی ابومازن (محمود عباس ) به دلایل مختلفی معطل مانده است.
بر پایه گزارش، خالد البطش یکی از رهبران جهاد اسلامی نیز گفت که این جنبش ، انحلال سازمان آزادیبخش یا ایجاد یک نهاد جایگزین برای آن را مردود می داند.
البطش به شبکه الجزیره گفت: جنبش جهاد اسلامی خواستار فعال شدن سازمان آزادیبخش و اصلاح آن است و از اندیشه تشکیل نهاد ملی برای گروه های مقاومت حمایت می کند.
رمزی رباح عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک فلسطین هم گفت: موضوع سازمان آزادیبخش، یک محور اساسی در دستور کار مذاکرات داخلی فلسطین است. این مذاکرات قرار است روز 22 فوریه آینده برگزار شود.
رباح اعلام کرد: جبهه دموکراتیک موافق اصلاح سازمان آزادیبخش و معتقد است این سازمان باید به عنوان یک نهاد ملی جامع و یکپارچه برای ملت فلسطین باقی بماند.
رباح افزود: جبهه دموکراتیک، طرحی را ارائه کرده که به مسایل مختلف حتی زمان برگزاری انتخابات در آن پرداخته و پیشنهاد شده است، جنبش های جهاد اسلامی و حماس در تمامی نهادهای رهبری سازمان آزادیبخش با تعداد مورد نظر و به شکل مطلوب خود شرکت داشته باشند تا اینکه انتخابات فراگیر برگزار شود. درخواست ها برای ایجاد یک نهاد جایگزین برای سازمان آزادیبخش، با اجماع ملی و مردمی که پس از جنگ علیه غزه بیش از گذشته خواستار اتحاد هستند، کاملا مغایرت دارد.
خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) خواستار تشکیل نهاد رهبری جدید برای ملت فلسطین شد.
خلیل الحیه یکی از رهبران حماس نیز در جریان راهپیمایی روز گذشته مردم غزه اظهار داشت: زمان آن رسیده که رهبری جدید فلسطینی تشکیل شود زیرا تلاش ها برای اصلاح سازمان آزادیبخش فلسطین ناکام ماند.
وی خواستار تشکیل کادر رهبری شد که نماینده ملت فلسطین و مقاومت باشد و به تصمیمات آمریکا و اسرائیل دل نبندد.
الحیه افزود: انتظار حماس برای اصلاح سازمان آزادیبخش فلسطین، به پایان رسیده است.
صویر** **1491 1549 شماره 142 ساعت 18:35 تمام
۰ نفر