۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۳
کد خبر: 81328034
T T
۰ نفر
برنامه ریزی برای ساماندهی بهتر بخش كشاورزی، در گرو اطلاعات درست است

رشت - ایرنا - نماینده عالی دولت در گیلان در مراسم آغاز چهارمین طرح سرشماری كشاورزی در استان، با اشاره به اهمیت ارائه اطلاعات درست از سوی مردم گفت : برنامه ریزی های دقیق كوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای ساماندهی بهتر بخش كشاورزی در گرو داشتن اطلاعات درست و به روز است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، ' محمدعلی نجفی ' روز شنبه در این مراسم افزود: گرچه توجه به كشاورزی در گیلان از اولویت ویژه ای برخوردار است اما در كنار آن توجه به بخش های صنعت ، خدمات تجاری ، حضور در بازارهای بین المللی و استفاده از نخبگان نیز مهم است.

وی با اشاره به محصولات كشاورزی این استان همچون چای، بر نج، فندق، بادام و كیوی تصریح كرد: باید به تمامی بخش های مربوط به كشاورزی از قبیل دامداری، مرغداری، صنایع و تولیدات دامی و زراعت و باغبانی توجه ویژه داشته باشیم.

وی تقویت و برنامه ریزی برای بخش كشاورزی استان را نیازمند اطلاعات صحیحی دانست كه توسط كشاورزان در اختیار ماموران سرشماری قرار می گیرد.

استاندار گیلان یكی از معضلات بخش كشاورزی استان را مشكل واردات بی رویه برنج عنوان و اظهار كرد: تا كنون نتوانستیم در این بخش دست اندركاران برنج را متقاعد كنیم كه میزان زیركشت ، تولید و نیاز به برنج كشور به چه صورت است و وقتی در سالی كه باید بین 600 تا 700 هزار تن برنج وارد شود ، یكباره بیش از یك میلون تن برنج وارد كشور می شود.

وی اضافه كرد: دولت در چنین شرایطی ، مجبور می شود تا برای حمایت از تولید و كشاورزان ، كنترل وارادت برنج را در دست بگیرد و توزیع برنج وارداتی را قطع كند و جلوی واردات برنج را بگیرد و خود به صورت توافقی برنج را از كشاورزان بخرد.

وی در ادامه از تمامی دست اندركاران این طرح ، سازمان ها و نهادهای مربوطه و مردم خواست تا همكاری لازم را در هرچه بهتر اجرا شدن طرح سر شماری كشاورزی داشته باشند.

نجفی همچنین از ماموران سرشماری خواست تا اعتماد كشاورزان را برای اخذ اطلاعات صحیح جلب كنند.

استاندار گیلان با تاكید بر اینكه اطلاعات ارائه شده توسط كشاورزان در میزان و پرداخت یارانه آنان تاثیر ندارد، خاطرنشان كرد: این آمار صرفا برای مركز آمار است و به صورت سری باقی می ماند .

معاون برنامه ریزی استاندار گیلان نیز اظهار كرد: 110 خودرو در این طرح به كار گرفته شده كه عمدتا دولتی است و این نشان دهنده همكاری و هماهنگی قوی بین دستگاه های اجرایی و مدیریت قوی استان برای اجرای این طرح است.

'محمدحسین اصغریان' افزود: 653 نفر در اجرای این طرح در گیلان شركت دارند كه 323 نفر در عرصه میدانی و حدود همین تعداد عملیات پشتیبانی این طرح را بر عهده دارند .

در پایان این مراسم استاندار از بخش های مختلف ستاد سرشماری كشاورزی استان بازدید كرد.

در سالهای 67 ، 72، 82 سرشماری كشاورزی انجام شده است كه از آن پس مقرر شد هر 10 سال این طرح در كشور اجرا شود.

فعالیت زراعت ، باغداری ، پرورش دام سبك و سنگین ، پرورش زنبور عسل ، كرم ابریشم و ماهی از جمله رشته هایی است كه در این دوره سرشماری مورد پرسش ماموران قرار می گیرد .

طرح سرشماری كشاورزی در گیلان همزمان با سراسر كشور از پنجم مهرماه تا 18 آبانماه اجرا می شود.ك/2

7296/604