۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81332190
T T
۰ نفر
پدیده سالمندان تك فرزند و بدون فرزند آسیبی فراروی جامعه ایرانی

مشهد - ایرنا - معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: پدیده 'سالمندان تك فرزند' و حتی بدون فرزند تهدیدی فرا روی جامعه ما در آینده نزدیك است.

'محمدرضا پوریوسف' روز سه شنبه در آستانه 'روز جهانی سالمند' در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: كاهش موالید در بین زوجهای جوان و میانسال موجب شده در آینده شاهد پدیده ای به نام 'سالمندان تك فرزند' باشیم.

وی گفت: این پدیده جامعه شناسی در ایران پیامدهای خاص خود را دارد و در این میان 'سالمندان بدون فرزند' نیز تهدید دیگری است كه جامعه ایرانی زمینه آسیب دیدن از این ناحیه را نیز دارد.

معاون اداره كل بهزیستی خراسان رضوی افزود: هم اینك بخش محدودی از سالمندان از سوی فرزندانشان به دلایل مختلف به موسسات و مراكز شبانه روزی نگهداری سالمندان سپرده می شوند كه در این میان سالمندان مجهول الهویه نیز درصد قابل توجهی را تشكیل می دهند.

وی با اشاره به بالا بودن بعد جمعیت خانوار در دهه های گذشته و وجود چهار تا پنج فرزند در هر خانواده گفت: این تعداد فرزند در خانواده های قدیم مراقبت از سالمند را در زمان بیماری و كهولت تسهیل می كرد اما در خانواده هایی كه تعداد فرزندان به سه، دو و حتی یك فرزند كاهش پیدا كرده دیگر چنین وضعیتی را شاهد نخواهیم بود.

پوریوسف ادامه داد: همین مساله موجب افزایش چشمگیر واگذاری نگهداری سالمندان به مراكز شبانه روزی و نگهداری می شود كه این امر معضلات دیگری را به همراه خواهد داشت.

وی تاكید كرد: بهترین محیط برای سالمند فضای خانه و خانواده است زیرا دوری از این فضا صدمات روحی جبران ناپذیری به سالمند وارد می كند بنابراین بیشترین توصیه، تلاش و حتی حمایت ما برای نگهداری سالمندان در فضای خانواده است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینكه طی 35 سال آینده 25 درصد جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند افزود: این به معنای آن است كه به ازاء هر چهار نفر، یك نفر سالمند داریم و حتی اگر یك چهارم این تعداد برای نگهداری به مراكز واگذار شوند جمعیتی زیادی را شامل می شوند.

وی گفت: هم اكنون 32 مركز شبانه روزی، شش مركز خدمات در منزل و دو مركز روزانه نگهداری از سالمندان در خراسان رضوی فعالیت دارند.

او افزود: هزینه نگهداری هر سالمند در مراكز شبانه روزی به صورت میانگین ماهیانه هفت میلیون ریال است و هزار نفر از مجموع 1400 سالمند مقیم در این مراكز یارانه دریافت می كنند.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا با اعلام برنامه تدوین 'سند جامع سالمندی' در چارچوب برنامه ششم توسعه گفته بود: با توجه به افزایش آمار سالمندان، ساختارهای جامعه باید برای پذیرش سالمند آماده شده و فرهنگ سالمندی مورد توجه قرار گیرد.

'علی ربیعی' در حاشیه نخستین نشست شورای ملی سالمندان گفت: بیش از شش میلیون سالمند در ایران زندگی می ‌كنند لذا آمارها نشان می دهد رشد جمعیت سالمندی در كشور بالا است و پیش بینی می شود طی سالهای آینده نیز 30 درصد جامعه به سمت سالمندی پیش رود.

وی افزود: هم اینك 30 درصد جمعیت سالمندی تحت پوشش نهادهای حمایتی كمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند لذا بررسیها نشان می دهد سالمندان با مشكلات معیشتی روبه رو هستند و همچنین جمعیت سالمندی به سمت زنانه شدن پیش می رود.

نهم مهر ماه 'روز جهانی سالمند' نامگذاری شده است.ك/3

7496/660
۰ نفر