۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴
کد خبر: 81333735
T T
۰ نفر

سرشماری كشاورزی با هدف ارائه خدمات بهتر

۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴
کد خبر: 81333735
سرشماری كشاورزی با هدف ارائه خدمات بهتر

زاهدان- ایرنا- طرح سرشماری كشاورزی با هدف جمع آوری اطلاعات لازم برای توسعه ، ارائه خدمات بهتر به ساكنان روستایی و عشایری و سایر قشرهای جامعه و رسیدن به خودكفایی در بخش كشاورزی به اجرا در آمده است.

به گزارش ایرنا، ارائه خدمات بهتر و بیشتر به جامعه ؛ نیازمند داشتن آمار دقیق و آگاهی از مسائل و مشكلات موجود كشور است و تهیه و جمع آوری این آمارها نیز تنها با همكاری عموم مردم امكان پذیر است.

كشاورزی از جمله شغل های مهم و فراگیر جامعه روستایی و عشایری ایران اسلامی است و افزایش تولیدات این بخش نیز با همت و تلاش قشر زحمت كش و كم ادعای كشاورز مقدور است كه خوشبختانه گامهای استوار كشاورزان و روستاییان و عشایر می رود تا میهن عزیزمان را در این بخش به خودكفایی برساند.

توجه دولتمردان به بخش كشاورزی و تامین نیازمندیهای قشر تلاشگر روستایی و عشایری و اجرای طرحهای زیربنایی در این مناطق نوید دهنده آینده درخشانی برای كشور است.

اجرای طرح سرشماری كشاورزی مهمترین راه توسعه این بخش است كه تنها با همكاری و همراهی عمومی به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

فرماندار خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:جمع آوری آمار و اطلاعات صحیح پیش نیاز برنامه ریزی و توسعه هر جامعه محسوب می شود.

محمداكبر چاكرزهی تاكید كرد: بدون برنامه ریزی مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح آباد سازی كشور و بهبود زندگی مردم برای دولت ممكن نیست، بنابر این افراد پاسخگو می توانند تاثیر زیادی بر كیفیت اطلاعات داشته باشند.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی و تصمیم گیری درست دولتمردان مستلزم همكاری و مساعدت كشاورزان و سایر قشرهای مردمی است.

فرماندار خاش بیان كرد: شمارش همه واحدهای كشاورزی و ثبت اطلاعات هریك به طور جداگانه مورد توجه مسوول اجرای طرح سرشماری عمومی كشاورزی است.

مسوول كمیته اطلاع رسانی اجرای طرح سرشماری كشاورزی در شهرستان خاش نیز مزیت چهارمین طرح عمومی سرشماری كشاورزی را نسبت به طرح های قبلی الكترونیكی بودن عملیات آمارگیری ذكر كرد.

بهنام ریگی ماریشان به خبرنگار ایرنا گفت: تمام آمارگیران این طرح از تبلت عملیاتی بهره می برند و نتایج آماری نیز به روز در اختیار مركز قرار می گیرد.

وی بیان كرد: این طرح از پنجم مهر ماه جاری آغاز شده و تا 18 آبان ادامه دارد.

وی داشته های آماری را زمینه توسعه و برنامه ریزی در حوزه كشاورزی دانست و از كشاورزان خواست در این طرح عمومی سرشماری شركت كرده و با آمارگیران همكاری كنند.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خاش نیز بر ضرورت و اهمیت مشاركت مردم در طرح سرشماری عمومی كشاورزی سال 93 تاكید كرد.

امان الله طوقی افزود: سرشماری عمومی كشاورزی، نقش محوری و پایه ای در نظام ملی آمارهای كشاورزی هر كشوری ایفا می كند.

وی اظهار داشت: سرشماری عمومی كشاورزی منبعی بسیار مهم در زمینه تهیه داده های ساختاری و پایه ای بخش كشاورزی محسوب می شود.

وی بیان كرد: روش اصلی جمع آوری آمار كشاورزی، مصاحبه ماموران آموزش دیده با بهره برداران كشاورزی بوده و به این منظور خانوارها، بهره برداران كشاورزی و دامپروری، شركت های رسمی و موسسه های عمومی دارای فعالیت كشاورزی با فهرست برداری از اماكن و اظهارات معتمدان و مطلعان محلی، مورد شناسایی قرار می گیرند، سپس برای هر بهره بردار یك یا چند پرسشنامه از طریق پرسش و پاسخ، تكمیل می شود.

وی یادآور شد: این طرح، داده های آماری استاندارد برای تبادل اطلاعات با سازمان های آماری بین المللی را فراهم می كند.

مدیر جهادكشاورزی خاش بیان كرد: در راستای اجرای این طرح اطلاعات مربوط به حوزه های زراعت، باغداری، تولید محصولات گلخانه ای، دام و طیور، پرورش ماهی، زنبور عسل و كرم ابریشم و غیره جمع آوری می شود.

وی گفت: این آمار گیری هیچ تاثیری در یارانه ها و یا اخذ مالیاتها و غیره ندارد لذا به تمام كشاورزان و بهره برداران عزیز این اطمینان را می دهیم كه در راستای اجرای این طرح نه تنها هیچ گونه ضرری متوجه آنان نیست بلكه تاثیر بسیار خوبی در زمینه ارائه خدمات به جامعه روستایی و عشایری و سایر اقشار را خواهد داشت و انتظار است برای اجرای موفقیت آمیز طرح با ماموران مراجعه كننده همكاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، در اجرای طرح سرشماری بخش كشاورزی، كار آمارگیری از حوزه فعالیتهای این بخش در سطح 11 دهستان و 1316 روستا و پارچه آبادی شهرستان خاش در حال اجرا است.

حدود 40 نفر شامل عوامل اجرایی، معاونان و ناظران فنی، كارشناسان و نیروهای آمارگیر در اجرای این طرح در شهرستان خاش فعالیت دارند.

شهرستان خاش افزون بر 37 هزار هكتار اراضی كشاورزی زراعی و باغی با ظرفیت تولید سالانه 270 هزارتن انواع محصول با كیفیت و متنوع دارد و بیش از 65 درصد جمعیت 180 هزار نفری آن در این حوزه فعالیت دارند.

خاش در 185 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر شاهراه محور توسعه شرق كشور واقع شده و از آن بعنوان قطب مهم كشاورزی استان یاد می شود. ك/4

7312 / 653 /537
۰ نفر