۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۷:۴۱
کد خبر: 81334966
T T
۰ نفر
نقش و مشاركت شهروندان در توسعه عمران شهری نیازمند تقویت است

رودان- ایرنا- شهردار روادن اظهار كرد: توجه جدی به نقش و مشاركت مردم در برنامه ها و فعالیت های حوزه عمران شهری یكی از رویكردهای مهم شهرداری رودان در ساختن شهری آباد، زیبا، پیشرفته و توسعه یافته است.

عبدالوهاب هاشمی پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا' با تاكید بر نقش مردم در رشد و پیشرفت همه جانبه شهر، بیان كرد: شهر مثل یك موجود زنده در حال رشد، تغییر و تحول است و این تغییرات بدون مشاركت شهروندان یا امكان پذیر نخواهد بود و یا بسیار كند پیش خواهد رفت.

وی رمز موفقیت در توسعه همه جانبه شهرها را در گرو همكاری مطلوب مردم با مدیران حوزه شهری در بخش های مختلف دانست و اظهار امیدواری كرد: با همكاری شهروندان و شهرداری بستر و زمینه لازم برای داشتن شهری آباد، زیبا و توسعه یافته در رودان فراهم شود.

هاشمی در ادامه به تشریح عملكرد شهرداری رودان طی یكسال گذشته پرداخت و خاطرنشان كرد: در یكسال گذشته و با شروع فعالیت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و در سایه تدبیر، مدیریت و برنامه ریزی علمی و هدفمند، تلاش و همت شبانه روزی پرسنل و نیروهای تلاشگر شهرداری، مشاركت و حمایت های مردم و مسوولان، سیمای شهر رودان در حوزه های مختلف تغییر و تحول یافته است.

وی با بیان اینكه بهسازی، جدول گذاری و آسفالت معابر و محلات قدیمی شهری در دستور مدیریت شهری رودان قرار دارد، از انجام نه هزار و 750 متر مكعب عملیات زیر سازی، ده هزار و 910 متر سنگ جدول گذاری و 59 هزار متر مربع آسفالت خیابان و معابر در محلات سنگ آباد، جمال آباد، بالاشهر دهبارز، فاز دوم بلوار شهید چمران، گلستان، بندمیر و بندنقی خبر داد.

هاشمی اضافه كرد: برای اجرای عملیات زیر سازی، سنگ جدول گذاری و آسفالت خیابان و معابر در این محلات شهر رودان اعتباری افزون بر 17 میلیارد و 634 میلیون ریال هزینه شده است.

شهردار رودان همچنین از آسفالت سه محور ارتباطی بلوار شهید چمران به خیابان شهید دستغیب بطول 800 متر خبر داد و اظهار كرد: برای انجام این پروژه و اجرای یك هزار و 781 متر مكعب عملیات زیر سازی، یك هزار و 600 متر جدول گذاری و هشت هزار و 905 متر مربع آسفالت، اعتباری افزون بر دو میلیارد و 818 میلیون ریال هزینه شده است.

هاشمی لایروبی مسیل های فصلی از ابتدای محله سنگی تا سنگ آباد بطول شش هزار و 500 متر با اعتباری معادل دو میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری، زیر سازی، جدول گذاری، زیر سازی و رفع معارض در محله زنگزان با اعتباری معادل یك میلیارد و 500 میلیون ریال را بخش دیگری از خدمات مدیریت شهری به شهروندان رودانی عنوان كرد.

وی مشاركت شهرداری با بخش خصوصی در ساخت مجتمع های تجاری، رفاهی و تفریحی را از دیگر اقدامات شهرداری رودان برشمرد و اظهار كرد: ظرف سه سال آینده (96-93) 43 هزار مترمربع به فضاهای تجاری این شهر افزوده خواهد شد.

هاشمی زیباسازی سیمای شهری رودان با استفاده از هنر هنرمندان نقاش را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد و بیان كرد: با هدف زیبا سازی سیمای شهری و اشتغالزایی برای هنرمندان، اجرای طرح زیبا سازی سیمای شهری با استفاده از ظرفیت و هنر هنرمندان نقاش و دانش آموزان در رودان آغاز شده است.

این مسوول احداث دو زمین فوتسال با مجموع اعتبار یك میلیارد و 400 میلیون ریال در محلات بندملا و بالاشهر دهبارز، جمع آوری مكانیزه زباله بصورت روزانه (جمع آوری روزانه 50 تن زباله) را از دیگر اقدامات شهرداری رودان عنوان كرد.

هاشمی توسعه سرانه فضای سبز از دو متر به چهار متر با استفاده از توسعه پارك ها و بوستان ها، احداث پارك بانوان با یك میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار (تبدیل پارك كودك رودان به پارك بانوان)، احداث سه زمین فوتسال در محلات پشته معزآباد، گلستان و سنگی با مجموع اعتبار دو میلیارد و 100 میلیون ریال و احداث مجتمع آبی در محل پل آبنما را از دیگر برنامه های آتی شهرداری رودان برشمرد.

وی طراحی و ساخت میدان مركزی شهر رودان تا پایان سال 93، رفع معارض، عملیات زیر سازی و جدول گذاری محلات بندزرك و كلبر و بخش های باقیمانده محلات دلگشا و بالاشهر دهبارز را از دیگر برنامه های شهرداری رودان عنوان كرد.

هاشمی از ساماندهی و ساخت بازارچه دستفروشان و ماهی فروشان خبر داد و بیان كرد: از سوم مهرماه از بساط كردن دستفروشان در خیابان های اصلی شهر جلوگیری شده و هم اكنون تمامی دستفروشان از خیابان های اصلی و میدان مركزی جمع آوری شده اند و شهرداری تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد دستفروشان به خیابان های اصلی شهر بیایند و بساط كسب و كار خود را در میدان شهر برپا كنند.

وی خاطر نشان كرد: ساماندهی بازار ماهی فروشان در زمینی به مساحت 700 متر مربع با اعتباری معادل چهار میلیارد ریال تا پایان امسال از دیگر برنامه های شهرداری رودان در سال 93 است.

هاشمی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت یك دهانه پل بطول 24 و عرض شش متر بر روی كانال هدایت آب های سطحی و روان در محله پرتردد پشته معزآباد خبر داد و بیان كرد: برای ساخت این پل دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار لازم است كه یك میلیارد ریال آن از محل اعتبارات ماده 180 و یك میلیارد و 500 میلیون ریال دیگر از محل اعتبارات شهرداری تامین و این پروژه تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری كرد: با ساخت و بهره برداری از این پل، مشكل شهروندان در امر آمد و شد، رفع و میزان وقوع حوادث جاده ای در این محور نیز بطور چشمگیری كاهش یابد.

هاشمی راه اندازی كارخانه آسفالت گرم شهرداری رودان با اعتبار شش میلیون ریال در اسفند 91 را یكی دیگر از اقدامات این نهاد برشمرد و بیان كرد: راه اندازی كارخانه آسفالت گرم مورد نیاز شهرداری رودان و شهرهای همجوار را تامین كرده به گونه ای كه در شش ماهه اول امسال از محل فروش آسفالت گرم، 12 میلیارد ریال برای شهرداری رودان درآمد زایی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از پرداخت نشدن پاداش پنج میلیارد و 400 میلیون ریالی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری رودان گلایه و انتقاد كرد و افزود: وزیر راه و شهرسازی دولت دهم (علی نیكزاد) در سفر خود به این شهرستان در اسفندماه سال 91، بمنظور قدردانی از عملكرد شهرداری رودان در راستای احداث خیابان و معابر پروژه مسكن مهر، مصوب كرد به ازای هر واحد مسكن مهر مبلغی معادل سه میلیون ریال و با توجه به ساخت یك هزار و 800 واحد، در مجموع اعتباری معادل پنج میلیارد و 400 میلیون ریال بعنوان پاداش به این نهاد پرداخت شود، باوجود اینكه بیش از یكسال است كه این اعتبار به حساب اداره كل راه و شهرسازی استان واریز شده اما تاكنون این اداره كل، مبلغ مذكور را به شهرداری رودان پرداخت نكرده است.

هاشمی در پایان با بیان اینكه توسعه فضای عمومی و مبلمان شهری، فضای سبز، پارك و مراكز تفریحی و آسفالت خیابان و دیگر طرح های عمران شهری از وظایف ذاتی مدیریت شهری است از مردم خواست برای داشتن شهری آباد و زیبا تلاش كنند.

رودان در فاصله 90 كیلومتری بندرعباس قرار دارد، براساس آمار سال 1390 جمعیت این شهرستان 118 هزار و 547 نفر اعلام شده است.

رودان یكی از قطب های مهم كشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به كشاورزی است و هم اكنون 80 درصد از جمعیت این شهرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش كشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

شهر رودان مركز شهرستان رودان، دارای بیش از 34 هزار و 330 نفر جمعیت و 17 محله می باشد. ك/3

7196/668