۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۵۰
کد خبر: 81342403
T T
۰ نفر
مديركل منابع طبيعي: 90 آتش سوزي در جنگل ها ناشي از عامل انساني است

سمنان - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان با بيان اينكه بيش از 90 درصد آتش سوزي جنگل و مرتع ناشي از عوامل انساني است از تجهيز دهياري‏هاي روستاهاي حاشيه جنگل در اين استان به تجهيزات اطفاي حريق مجهز خبر داد.

'سيدحسن ميرعماد' روز چهارشنبه به ايرنا افزود: به منظور جلوگيري از آتش‏سوزي در جنگل‏ها و مراتع استان سمنان با توجه به خشكسالي و كمبود آب در اين استان اقدامات پيشگيرانه انجام شده است.

وي آموزش چهره به چهره روستاييان حاشيه جنگل، آموزش دهياران استان، تجهيز دهياري‏هاي حاشيه جنگل به لوازم اوليه اطفاي حريق و نصب تابلوهاي هشدار در مناطق پرتردد جنگلي در شهرستانهاي شاهرود و مهديشهر را از جمله اين اقدامات برشمرد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان احداث دو پايگاه اطفاي حريق در استان سمنان و تجهيز نسبي و نيز در دست احداث بودن يك واحد پايگاه اطفاي حريق ديگر در شهرستان دامغان را از جمله اقدامات آمادگي براي مقابله با آتش‏سوزي ذكر كرد.

ميرعماد افزود: متاسفانه يكي از عوامل تخريب جنگل‏ها و مراتع استان سمنان، آتش‏سوزي بوده كه بيش از 90 درصد علت آن عوامل انساني است.

وي از گردشگران و هم استاني هاي خواست تا در بازديد از طبيعت به مسائل حفاظت جنگل و مراتع توجه كرده و در صورت بروز مشكل با شماره تلفن 1504 امداد جنگل و مرتع در اين استان تماس بگيرند.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان سمنان دهياران را ظرفيت مطلوب براي مديريت در روستاها عنوان كرد و افزود: تاسيس دهياري‏ها از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و دهياران بايد طوري مديريت كنند كه مراتع و عرصه هاي منابع طبيعي تخريب نشود، بايد برنامه‏ريزي كارشناسي شده براي توجيه كشاورزان و بهره‏برداران نمايند.

ميرعماد با بيان اينكه دهياران بايد در محافظت از منابع طبيعي آموزش‏هاي تخصصي را ياد بگيرند، افزود: دهياران ظرفيت خوبي براي روستاها هستند و بايد اين ظرفيت با اجراي آموزش‏هاي مدون توسط منابع طبيعي تقويت شوند و توافقنامه با وزارت كشور و سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري تنظيم و به استانهاي كشور ارسال شده است

وسعت عرصه هاي منابع طبيعي استان سمنان 9 ميليون و 700 هزار هكتار است كه 352 هزار هكتار آن را جنگل تشكيل مي دهد و از اين وسعت 60 هزار هكتار آن در منطقه رويش خزري و بقيه در منطقه رويش ايراني - توراني قرار دارد.ك/3

599