۲۶ مهر ۱۳۹۳، ۸:۵۷
کد خبر: 81352580
T T
۰ نفر

سرطان سینه شایع ترین در میان زنان است

۲۶ مهر ۱۳۹۳، ۸:۵۷
کد خبر: 81352580
سرطان سینه شایع ترین در میان زنان است

قزوین-ایرنا- مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مركز بهداشت استان قزوین با اشاره به گسترش بیماری های غیرواگیر مانند قلبی و عروقی، فشار خون، پوكی استخوان در جمعیت میانسالان، سرطان برست (سینه) را شایع ترین سرطان در میان زنان میانسال استان دانست.

دكتر'ناهید یزدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نسبت به افزایش میزان بروز سرطان پستان در جمعیت زنان میانسال استان قزوین هشدار داد و افزود: تعداد بروز این سرطان در استان براساس آخرین آمارها در سال 1391 به تعداد 129 مورد بوده است.

وی اضافه كرد: باتوجه به آمار این بیماری در میان بانوان، لازم است زنان انجام معاینات مربوط به آن را جدی بگیرند.

یزدی ادامه داد: نكته قابل توجه این است كه سرطان سینه از جمله بیماری هایی است كه در صورت تشخیص بموقع، قابل درمان بوده و فرد عمر طبیعی خود را طی خواهد كرد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مركز بهداشت استان قزوین با اشاره به راه اندازی دستگاه ماموگرافی دیجیتال با نرخ دولتی در استان ادامه داد: لازم است زنان بالای 40 سال هر سه سال یك بار معاینات ماموگرافی پایه را انجام دهند تا در صورت مشاهده مورد مشكوك بتوان اقدامات درمانی لازم را هرچه زودتر برای آنها انجام داد.

یزدی جمعیت زنان میانسال استان در گروه سنی 30 تا 59 سال را 221 هزار و 368 نفر ذكر كرد و افزود: از این تعداد 27 هزار نفر از نظر بررسی سرطان دهانه رحم معاینه و 85 هزار نفر از آنان نیز معاینات پستان را انجام داده اند.

یزدی گفت: از زمان آغاز اجرای برنامه سلامت میانسالان در سال 87 با پیگیری های انجام شده تعداد تشخیص های ما در استان افزایش یافته است.

وی افزود: برنامه سلامت میانسالان با هدف ارتقای سلامت زنان میانسال و سالمند و كاهش ناتوانی و مرگ و میر در آنان اجرا می شود.

این مسوول یادآور شد: این برنامه تلاش دارد تا با بهره گیری از تكنولوژی نوین برای انتقال مفاهیم سلامتی و ترویج شیوه زندگی سالم در میانسالی، در جهت كنترل عوامل خطر و كاهش بار بیماری های اولویت دار و نیز از طریق ارایه خدمات آموزشی و مشاوره ای و انجام تست پاپ اسمیر و معاینات پستان در جهت تشخیص زودرس سرطان های شایع و پیشگیری از مرگ و ناتوانی این سرطان ها گام بردارد.

یزدی خاطرنشان كرد: هفته ملی سلامت زنان، امسال با شعار 'سلامت زنان سلامت نسل ها' از 24 تا 30مهر ماه با هدف حساس سازی مدیران سلامت و عموم مردم نسبت به ابعاد مختلف سلامت زنان، برگزار می شود.

وی سرطان پوست را نیز دومین سرطان شایع در میان زنان استان عنوان كرد و افزود: با مراجعه زنان به مراكز و پایگاه‌ها و انجام معاینات مربوط به سلامت زنان می‌توان به طور جدی از ابتلای این قشر تاثیرگذار در جامعه كه ركن اصلی خانواده هستند به سرطان‌های شایع جلوگیری كرد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مركز بهداشت استان قزوین، تامین سلامت زنان را در واقع تامین سلامت خانواده و نسل‌های بعد و تضمین تربیت انسانی و اسلامی اعضای خانواده دانست.

7388/ 614