۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81365265
T T
۰ نفر

افزايش سقف تضمين مالي كارنه تير به 60 هزار يورو

۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81365265
افزايش سقف تضمين مالي كارنه تير به 60 هزار يورو

تهران- ايرنا- گمرك ايران اعلام كرد: با امضاي توافقنامه سه جانبه بين گمرك جمهوري اسلامي ايران، اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران و اتحاديه جهاني حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي (IRU) سقف تضمينات مالي ايرو از 50 هزار دلار به 60 هزار يورو افزايش پيدا كرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از گمرك ايران، با امضاي اين توافقنامه و با تحقق آن علاوه بر افزايش سقف تضمين مالي كارنه تير، در صورت هر گونه تخلف و يا رسوب كالا در كشور، مبلغ قابل وصول حقوق ورودي كالاهاي مزبور از سلسله تضمينات تير به تناسب آن افزايش خواهد يافت.

كارنه تير (TIR carnet) سندي است گمركي كه براي ترانزيت بين المللي كالا در چارچوب كنوانسيون تير(TIR) در كشور مبدا صادر مي شود و به موجب آن كالا در وسيله نقليه جاده اي به طور پلمپ شده از خاك كشورهاي بين راه عبور مي كند و تا مقصد نيازي به انجام تشريفات گمركي مربوط به ترانزيت در مرزهاي ورودي و خروجي اين كشورها طبق قوانين داخلي آنها نخواهد بود.

مراسم امضاي توافقنامه مشترك ميان گمرك جمهوري اسلامي ايران، اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران و نماينده اتحاديه جهاني حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي (ايرو) با حضور عليرضا مقدسي معاون حقوقي و نظارت و عليرضا دشتاني مدير كل نظارت بر ترانزيت گمرك جمهوري اسلامي ايران در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد.

در حاشيه اين مراسم عليرضا مقدسي معاون حقوقي و نظارت گمرك جمهوري اسلامي ايران گفت: گمرك جمهوري اسلامي ايران به جهت توسعه تجارت خارجي و تحقق اهداف مشخص شده در سند چشم‌انداز و برنامه توسعه، به دنبال تعامل بيشتر با سازمان‌هاي بين‌المللي ذيمدخل در تجارت خارجي است كه اين مهم با تأكيدات مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران در سند راهبردي سازمان، تبيين شده است.

نماينده سازمان ايرو نيز از برگزاري اين نشست و امضاي اين توافق‌نامه تشكر كرد و گفت:امضاي اين توافق‌نامه قدمي مثبت براي ارتقاء همكاري‌هاي بين ايران و سازمان ايرو است، جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه نقش راهبردي را در استفاده از كارنه تير داشته است و ميزان استفاده ايران از كارنه‌تير از 30 هزار عدد در ساليان پيش به 100 هزار عدد رسيده و اين اميد است كه تا پايان سال ايران ، جزو پنج كشور اول دنيا در زمينه استفاده از كارنه‌تير شود.

اقتصام(1) 9141 ** 1574