'حبیب الله معظمی گودرزی' روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از كتاب 'فساد در رسانه ها' به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت : این كتاب اخلاق نامه ای حرفه ای است كه اهالی رسانه را به اصول و هدف كار خود توجه می دهد.
وی تصریح كرد : اخلاق حرفه ای همان هدف های تاسیسی رسانه است كه در توصیه های اخلاق فردی و اجتماعی نیز وجود دارند؛ مانند 'درستی خبر همچون درستی عمل انسان است'.
استاد رشته ارتباطات گفت : از ویژگی های ممتاز كتاب، اتكا و استناد آن به انبوه موارد و رویدادهای واقعی است كه برای روزنامه نگاران و دیگر آفرینشگران در رسانه های گوناگون از مكتوب تا شنیداری و دیداری، دامنه اخلاقی دارد.
وی ادامه داد: همه رویدادهای ذكر شده در كتاب واقعی و دارای زمینه بحث اخلاقی هستند و آنكه بیشتر این نمونه های عینی و واقعی مربوط به یك دهه اخیر و در كشورهای گوناگون است.
مترجم كتاب ' فساد در رسانه ها' اظهار كرد: كتاب، اثر چهار نویسنده با تخصص های علوم ارتباطات، حقوق، فلسفه و فلسفه اخلاق تا جامعه شناسی و روان شناسی است كه با طرح جدیدترین مباحث حوزه اخلاق كاربردی به تبیین مستدل اصول و ضوابط حرفه ای برای همه رسانه ها از جمله رسانه های جدید پرداخته است.
وی افزود: كتاب ' فساد در رسانه ها' در 9 بخش تدوین شده است. بخش اول با عنوان معرفی به موضوع لزوم اخلاق در رسانه ها می پردازد و محیط اخلاقی پایدار را ترسیم میكند.
معظمی گفت: بخش دوم كتاب اخلاقیات اطلاعات به مثابه راهنمای رسانه ها است كه در آن اخلاق نامه حرفه ای معرفی شده و به بیان رسانه های جدید و مسائل اخلاقی جدید می پردازد. در این بخش همچنین به موضوع عدالت نگاه ویژه ای شده و آن را به عنوان راهنمای رسانه ها قلمداده كرده اند وبخش سوم كتاب كسب و كار رسانه و كسب و كار بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و هنجارهای موجود در فضای رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهد.
معظمی بخش چهارم كتاب را حرفه ای گرایی در رفتار و هویت بیان كرد و گفت: برخی از اخلاقیاتی كه روزنامه نگاران در عرصه كار رسانه ای خود باید به آن پایبند باشند در این بخش مورد بحث قرار گرفته است.
وی، تعارض در نقش های رسانه را سرفصل بخش پنجم این كتاب عنوان كرد و گفت: این بخش نقش های عام اولیه روزنامه نگاری، تبلیغات و روابط عمومی را معرفی می كند و در بخش دیگر هم فساد در رسانه ها را مورد ارزیابی قرار داده است.
او، بخش هفتم را با عنوان تحلیل دو جنبه دست كاری عكس و فسادهای موجود در رسانه های تصویری نام برد و گفت: در بخش هشتم خواننده كتاب با ترویج، تدوین و تنظیم ضوابط اخلاقی در رسانه ها آشنا می شود و در بخش پایانی كتاب نیز برتری اخلاقی و الگوهای نقش در رسانه مورد بررسی و قرار می گیرد.
معظمی، با تاكید بر اینكه نباید محتوا و مضمون این كتاب را موضوعات بی عفتی كه برخی رسانه ها ترویج می كنند، دانست گفت: محتوای این كتاب بحثی عمیق در زمینه فلسفه اخلاق دارد كه كاركرد رسانه ها چیست؟ این كاركرد چون در همان نقش رسانه كه تامین اطلاعات به شیوه درست و منصفانه و صادقانه قرار می گیرد، تعریف می شود، بنابراین رسانه یا هر كنشگر در رسانه كه به آن عمل نكند یا خلاف آن عمل كند،ایجاد فساد كرده است.
وی افزود: دامنه فساد از خبر و گزارش و اطلاعات جعلی و دروغ تا تولید اطلاعات با مقاصد شخصی و یا سانسور اطلاعات را دربر می گیرد كه ممكن است به دلیل منافع سازمانی یا شخصی و خواست صاحبان قدرت سیاسی و ثروت بروز كند.
معظمی همچنین از ویژگی های كتاب را اتكا به مباحث فلسفی، فلسفه اخلاق، جامعه شناسی و علوم ارتباطات همچنین استفاده از فكت ها و رویدادهای فسادانگیر در عرصه رسانه در جهان طی یكی و دو دهه اخیر باضافه معرفی الگوهای روزنامه نگاران با شهامت جهان ذكر كرد.
وی تصریح كرد: در این كتاب آمده است كه روزنامه نگار و خبرنگار و رسانه امانتدار اطلاعات است بنابراین باید صادقانه و به دور از جانبداری و منافع شخصی و سازمانی ، منصفانه، با شهامت و شفاف این اطلاعات را به مخاطب برساند و در این راه در قید منافع شخصی خود نباشد. درغیر این صورت رسانه ها دچار بی اعتمادی مخاطب می شوند كه زمینه آن را فساد فراهم كرده است.
مترجم كتاب 'فساد در رسانه ها' هدف از ترجمه این كتاب را تلنگری به بروز فساد در برخی رسانه های داخلی دانست كه اگر از همین حالا اقدام به برطرف كردن آنها نشود فاجعه بحران مخاطب و بی اعتماد بزودی نمایان می شود.
در این آیین همچنین احمد توكلی نماینده مردم تهران در مجلس با قدردانی از تزجمه و انتشار این كتاب برای جامعه رسانه ای كشور، به مواردی از فساد در ایران اشاره كرد.
وی با استناد به حدیثی از رسول اكرم (ص) هشدار داد كه هیچ نیروی خارجی نمی تواند جمهوری اسلامی را از پا در بیاورد مگر فساد در داخل، كه اگر جلوی آن گرفته نشود نظام را به سقوط می كشاند.
توكلی سپس با استفاده از پاور پوینت مقاله ای علمی و تشریحی از مفهوم فساد، موارد و زمینه های آن ارائه داد.
آیین رونمایی كتاب 'فساد در رسانه ها ' با حضور جمعی از فعالان عرصه رسانه و فرهنگ در انتشارات سروش برگزار شد.
در این آیین، احمد توكلی نماینده مجلس شورای اسلامی، جمعی از صاحبنظران، فعالان عرصه مطبوعات، چهره های سیاسی و رسانه ای كشور از جمله حجت الاسلام دعایی نماینده ولی فقیه و مدیر مسوول روزنامه اطلاعات حضور داشتند.
چاپ اول این كتاب با سرفصل كلی مطالعات انتقادی رسانه نوشته 'ادوارد اچ اسپنس'، 'آندرو آلكساندرا'، 'آرون كوئین' و 'آن دان' با ترجمه معظمی و مقدمه ای از مهدی محسنیان راد در 264 صفحه و با قیمت 125000 ریال برای علاقمندان به مباحث ارتباطات منتشر شده است.
فراهنگ**1497**1027
تهران-ایرنا- مترجم كتاب 'فساد در رسانه ها' گفت: این كتاب بازخوانی و رجعت به كاركردها و نقش اولیه و اصیل رسانه است.