۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81426858
T T
۰ نفر
معاون استاندار خراسان شمالي: نازك دلي مردم سبب گداپروري شده است

بجنورد - ايرنا - معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار خراسان شمالي گفت: نازك دلي و احساس گرايي مردم، موجب افزايش شمار گدايان در سطح شهرها شده است.

به گزارش ايرنا 'محمدرحيم نوروزيان' روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهي متكديان اين استان در بجنورد اظهار كرد: نگاه غلط فرهنگي مردم و كمك به متكديان باعث شده تا مقابله با اين ناهنجاري فرهنگي و اجتماعي سخت و در جامعه ماندگار شود.

وي افزود: با عمل كردن دستگاه هاي حمايتي از جمله كميته امداد، بهزيستي، دانشگاه علوم پزشكي و شهرداري به وظيفه خود و حمايت از در راه ماندگان، اثر كمتري از حضور اين افراد براي تكدي گري در خيابان ها ديده مي شود.

وي از رسانه هاي گروهي نيز خواست تا با كار تبليغاتي و فرهنگ سازي مناسب، كمك هاي مردم را به سمت موسسه هاي خيريه جهت دهي كرده و به ريشه كني پديده مذموم تكدي از جامعه كمك كنند.

نوروزيان افزود: بايد فعاليت هاي موسسه هاي خيريه موفق در حوزه رفع تكدي گري در جامعه توسط رسانه ها شناسايي و به خوبي براي مردم تبيين شود تا از برانگيختن حس ترحم بي مورد و كمك بي جهت به اين قشر در جامعه ممانعت شود.

وي مساله اعتياد را از ديگر دلايل گسترش تكدي گري در شهرها برشمرد.

معاون سياسي، امنيتي استاندار خراسان شمالي گفت: تاكنون در اين استان وضعيت تكدي گري به شكل مطلوب توسط دستگاه هاي مرتبط مديريت شده ولي بايد براي ريشه كني آن برنامه ريزي و تلاش بيشتري شود.

نوروزيان خواستار تهيه طرحي با استفاده از نظر صاحب نظران براي علاج واقعي تكدي گري در شهرهاي اين استان شد.

وي به ساخت ساختمان 'نوانخانه' در بجنورد اشاره كرد و گفت: شتاب در اجراي اين طرح و بهره برداري از آن در كارگروه فرهنگي و اجتماعي در قالب طرح مصوب و به شوراي برنامه ريزي استان براي تخصيص اعتبار ارسال خواهد شد.

مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري خراسان شمالي نيز بر فرهنگ سازي در بين مردم براي سوق دادن كمك آن ها به سازمان هاي حمايتي و خيريه ها در رفع تكدي گري در شهرهاي استان تاكيد كرد و گفت: رسانه هاي گروهي در اين زمينه مي توانند نقش پررنگ داشته باشند.

'حسين برومند' افزود: اگر كمك مردم در اختيار سازمان هاي حمايتي و موسسه هاي خيريه به درستي قرار گيرد نه تنها تكدي گري در شهرها مديريت مي شود بلكه مي توان شغل پايدار براي متكديان و زندگي خوب فراهم كرد.

وي از آمادگي اين ستاد براي دريافت طرح هاي نو از سوي صاحب نظران در استان در جهت جمع آوري متكديان و ساماندهي آن ها از سطح شهر شد.

وي به روز شدن فعاليت كميته پالايش ستاد ساماندهي متكديان استان اشاره كرد و افزود: اكنون نگهداري متكديان جمع آوري شده از سطح شهرهاي استان با همكاري دادگستري استان به كمترين زمان رسيده است.

به گفته وي در گذشته نگهداري متكديان معرفي شده به دو نواخانه در بجنورد براي پالايش زمان طولاني سپري مي شد.

شهردار بجنورد نيز بر استمرار برخورد با فعاليت متكديان در سطح اين شهر تاكيد كرد و گفت:

اكنون فعاليت شماري از متكديان را در چار راهها و ميدان هاي اين شهر مشاهده مي شود كه بايد نسبت به جمع آوري آن ها با هماهنگي دستگاه هاي مرتبط اقدام شود.

'روح الله براتيان' افزود: در سه ماه اخير 22 متكدي مرد و 9 متكدي زن از سطح اين شهر جمع آوري و در دو نواخانه، پالايش شده است.

به گفته وي اكنون فقط پنج نفر متكدي مرد نواخانه بجنورد نگهداري مي شود.

وي به وضعيت تكدي گري در شهر بجنورد نيز اشاره كرد و افزود: طبق بازرسي اخير صورت گرفته اين شهر در مقايسه با ساير شهرهاي كشور از وضعيت بهتري برخوردار است و نبايد كار ساماندهي متكديان را در اين شهر رها كنيم.

وي به كندي پيشرفت ساخت ساختمان نواخانه در اين شهر اشاره كرد و گفت: اين طرح در زميني به مساحت سه هزار متر مربع در دست ساخت است 35 درصد پيشرفت دارد.

وي گفت: در صورت تخصيص اعتبار پيش بيني مي شود در سال 94 بهره برداري از اين ساختمان صورت گيرد.

به گفته وي اكنون شهرداري بجنورد دو نواخانه در شهر بجنورد كه ساختمان مسكوني است دايري دارد.

وي همچنين به گسترش پديده كودكان كار در سطح شهر بجنورد اشاره كرد و افزود: اكنون شماري از كودكان در چار راه هاي اين شهر مشغول كار هستند.

براتيان با بيان اين شمار اين كودكان كار چهار الي پنج نفر مي رسد، گفت: بعد از مدرسه ظهرها و عصر ها اقدام به فروش آدامس در چار راه هاي اين شهر مي كنند.

وي خواستار جمع آوري اين كودكان از سطح شهر توسط دستگاه مربوطه شد.

در استان خراسان شمالي 22 نقطه شهري وجود دارد كه بجنورد، شيروان و اسفراين جزو پرجمعيت ترين شهرهاي اين استان به شمار مي روند. ك/2

623/626