۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۹:۴۷
کد خبر: 81434333
T T
۰ نفر
آیین سوگواری رحلت پیامبر(ص) در شهرهای جنوبی خوزستان برگزار شد

آبادان - ایرنا - مردم خداشناس شهرهای جنوبی خوزستان شامگاه یكشنبه در سالروز ارتحال جانسوز پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) و شهادت نوه گرامی اش ستاره ای از آسمان ولایت و امامت امام حسن (ع) آیین های سوگواری و عزاداری برگزار كردند.

به گزارش ایرنا ، مردم شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان ، اروندكنار ، مینو شهر و چوئبده و روستاهای تابعه در 28 صفر سالروز رحلت جانگداز پیام آور صلح و دوستی و مهربانی و شهادت دومین پیشوای شیعیان امام حسن (ع) بانصب بیرق های سیاه در سر در منازل ،ادارات،خیابان ها و میادین به سوگواری و عزاداری پرداختند.

ارادتمندان به اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در این شهرها با پوشیدن جامه سیاه و برگزاری آیین های وی‍ژه با نوحه خوانی و سینه زنی در سوگ فراق حضرت پیامبراكرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) عزاداری كردند.

شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) به همراه هیات های مذهبی در شهرهای یادشده در مساجد و حسینیه ها با برگزاری آیین های عزاداری در سالروز ارتحال جانگداز رسول اكرم (ص) اشك ماتم ریخته و با برگزاری آیین های زنجیر زنی و سینه زنی، ارادت خود را به اهلبیت عصمت و طهارت (ع) ابراز داشتند.

در شادگان آیین های سوگواری سالروز رحلت پیامبر حضرت محمد (ص) و شهادت دومین پیشوای شیعیان جهان با حضور شیفتگان اهل بیت (ع) در اماكن مذهبی و زیارتگاههای این شهر برگزار شد.

در خرمشهر ضمن برگزاری آیین های سخنرانی و عزاداری از سوی هیات های مذهبی و مساجد در روز وفات پیامبر (ص) مواكب بر اساس سنتی دیرینه بر پا می شود.

مواكب، یكی از سنت های كهن مردم خرمشهر كه از دیرباز در هنگام برگزاری آیین های عزاداری مورد اجرا گذاشته می شود، این آیین كهن علاوه بر حضور پرشور مردم خرمشهر، بسیاری را از شهرهای مختلف به این شهرستان می كشاند تا در آن حضور داشته باشند.

مواكب خرمشهر عصر 28 صفر هر سال با حضور گسترده هیات های مذهبی از دورترین تا نزدیك ترین نقاط این شهر آغاز می شود و در این آیین پس از سرودن اشعاری در رثای پیامبر اكرم (ص) هر هیات مذهبی با تشكیل زنجیره های دایره وار یك موكب را تشكیل می دهد كه در ابتدای آن نام هیات مذهبی و منطقه ای كه در آن حضور دارند نوشته شده و با حركت در خیابانها به عزاداری می پردازند.

هیات ها در حسینیه ها، مساجد و تكایا شهر و روستاهای منطقه نیز مراسم سوگواری و روضه خوانی و مرثیه سرایی در شب گذشته و امروز برپا كردند.

در این آیین ها روحانیون درباره شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) سخنرانی و ذاكران اهل بیت (ع) نیز مرثیه سرایی كردند.

حضور گسترده نوجوانان و جوانان شهرهای جنوبی خوزستان در آیین های سوگواری سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) جلوه معنوی خاصی به برنامه های عزاداری 28 صفر در این شهرها بخشید.

عاشقان اهلبیت (ع) در نقاط مختلف شهرستان آبادان نیز با حضور در بقاع متبركه و بر پایی آیین های عزاداری مراتب ارادت خود را به رسول خدا حضرت محمد (ص) و امام حسن (ع) ابراز داشتند.

هیات های مذهبی شهرهای جنوبی خوزستان با برپا كردن تكایا و ایستگاه های صلواتی از عزادارن و سوگواران پذیرایی كردند.

7103/547