مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي بر لزوم توجه بيشتر به پديده زنان سرپرست خانوار تاكيد كرد

مشهد - ايرنا - مديركل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: افزايش زنان سرپرست خانوار به يكي از مشكلات پيش روي اين استان تبديل شده است.

'مرتضي احمدي' روز دوشنبه در 'همايش بررسي آسيبهاي اجتماعي در صنايع' در مشهد افزود: افزايش آمار طلاق، خودكشي، نزاع و غيره همه موجب شده تا با مشكلي به نام افزايش زنان سرپرست خانواده روبرو شويم.

وي گفت: سند كنترل و كاهش آسيبهاي استان خراسان رضوي اولويتهاي موجود در اين زمينه را مشخص كرده است.

مديركل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي افزود: در قالب اين سند 9 آسيب اجتماعي به ترتيب اولويت ذكر شده كه به ترتيب شامل اعتياد، كودك آزاري و همسرآزاري و درگيري، سرقت، طلاق، روابط فرا زناشويي، مصرف مشروبات الكلي، خودكشي، فرار از خانه و كودكان خياباني مي شوند.

وي گفت: در حوزه اعتياد، خراسان رضوي به شدت آسيب پذير است و در اين ميان به ترتيب شهرهاي مشهد، قوچان، نيشابور، سبزوار، تربت حيدريه و درگز آلوده ترين شهرها در حوزه گرفتاري در دام اعتياد هستند.

احمدي افزود: بيشترين جمعيت خراسان رضوي در مشهد متمركز است و در اين ميان سكونتگاههاي غيررسمي(مناطق حاشيه نشيني) هم مسائل و آسيبها را دوچندان كرده لذا لازم است براي كاهش و كنترل آسيبهاي اجتماعي حاشيه هاي شهري را كنترل و مديريت كرد.

وي ادامه داد: از جمله چالشهاي موجود در حوزه پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي توجه بيش از حد مجاز به ابعاد اقتصادي در برنامه ها بدون در نظر گرفتن توسعه اجتماعي و نيز بي توجهي به سرمايه هاي اجتماعي است.

مديركل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: در حوزه پشگيري از آسيبهاي اجتماعي مبحث سرمايه هاي انساني از اهميت بالايي برخوردارند و بايد توجه داشت كه اخراج فردي كه دچار اعتياد و يا ديگر آسيبها است مشكلي را حل نمي كند بلكه اين فرد به فضاي جامعه وارد و بيكاري وي مشكل را عمق داده و از كنترل خارج مي كند.

وي افزود: آسيبهاي اجتماعي به ميزان قابل توجهي بهره وري در نيروي كار را كاهش مي دهد.

احمدي در ادامه با اشاره به برخي راهكارهاي جهت كاهش و كنترل آسيبها در واحدهاي صنعتي نيز گفت: اجراي برنامه هاي آموزشي به كاركنان و كارگران، ايجاد مكانهاي مناسب در جوار كارگاه جهت انجام فعاليتهاي ورزشي و تقويت اجراي برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در محيطهاي كاري از جمله اين راهكارها است.

وي افزود: تشكلهاي كارگري و كارفرمايي از ظرفيتهاي خوب است كه مي توان از آن در جهت كاهش و كنترل آسيبهاي اجتماعي بهره گرفت.

مديركل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي گفت: فعاليت هزار و 83 تشكل كارگري و كارفرمايي در اين استان ظرفيتي است كه تاكنون آنطور كه بايد و شايد از آن بهره گرفته نشده است.

مديركل امور بانوان استانداري خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت:17 آسيب اجتماعي در كشور ريشه فرهنگي دارد و اين در حالي است كه زنان مديريت فرهنگي خانواده را بر عهده دارند.

'فرشته سلجوقي' افزود: با توجه به مديريت فرهنگي و پنهان زنان در خانواده لازم است نقش اين گروه كه نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهد در كاركردهاي مختلف جامعه به خوبي تبيين شود.

وي با بيان اينكه 65 درصد گنجايش دانشگاهها توسط دختران پر شده گفت: اين در حالي است كه تنها 20درصد دانش آموختگان دانشگاهي به سر كار مي روند.

مديركل امور بانوان استانداري خراسان رضوي ادامه داد: اين در حالي است كه زنان پرتوانتر و با فسادپذيري كمتر در محيطهاي كار شناخته شده اند.

وي با بيان اينكه درآمد ناشي از شغل خانه داري كمتر از نفت نيست گفت: خانه داري هم شغلي است كه بايد مورد توجه دولت قرار گيرد كه خوشبختانه دولت يازدهم بيمه زنان خانه دار را يكي از اهداف خود مي داند.

سلجوقي افزود: به ازاء هر 10 هزار زن شاغل در خراسان رضوي تنها 786 نفر به نوعي از خدمات بيمه اي برخوردارند.

رييس انجمن مديران صنايع خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت: از مهمترين دلايل گسترش مفاسد اجتماعي فساد ناشي از بيكاري است كه موجب مشكلات و آسيبهاي فراوان اجتماعي شده است.

'رضا حميدي' افزود: نظام آموزشي كشور در حالي 16 سال از عمر يك فرد را مي گيرد كه هيچگونه مهارت و توانمندي فني را به وي آموزش نمي دهد.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه آموزشهاي فني و حرفه اي بخصوص در خراسان رضوي به عنوان يكي از استانهاي برتر در اين زمينه تاثير مثبتي در اشتغال افراد گذاشته است.

رييس انجمن مديران صنايع خراسان رضوي گفت: با ورود كالاهاي چيني سالانه 600 هزار فرصت شغلي براي كارگران چيني ايجاد مي شود در حالي كه به فراخور اين واردات كارگاههاي توليدي داخل تعطيل و كارگران بيكار مي شوند.

وي افزود: در اين ميان كاهش عوارض واردات كالا از كشورهاي همسايه ضربه ديگري بر ساختار توليد داخلي وارد كرده است.

'همايش بررسي آسيبهاي اجتماعي در صنايع' طي دو سال گذشته هر سال به منظور بررسي وضعيت آسيبهاي اجتماعي با حضور صاحبان صنايع و مديران حوزه هاي اجتماعي برگزار شده است.ك/2

7496/660