ترافیك، گره هزار تو در شهر همدان است كه نه طرح هاي مقطعي مانند یكطرفه كردن خیابان ها توانست آن را حل كند نه ساخت چند پاركنینگ مانند پاركینگ طبقاتي سینا!
هرچند از دیدگاه كارشناسان ساخت پاركینگ در سطح شهر مي تواند در كاهش بار ترافیكي تأثیرگذار باشد اما با توجه به بافت شهر مي توان تدبیري اندیشید كه از فضاي موجود در ساختمان هاي اداري در برخي از ساعت روز مانند بعد از ظهرها استفاده شود و یا اینكه بخش مسكوني هم وارد پاركینگ سازی شود كه این امر به نوبه خود در كاهش حجم ترافیك تأثیرگذار خواهد بود.
شهر همدان به تدریج در 2 نیمه سنتی و مدرن خود تلاش می كند تا از خود شكلی امروزی نشان دهد.
اما كافی است از میان كوچه های بسیاري از نقاط شهر عبور كنید تا متوجه شوید این خیابان های كم عرض در حاشیه خود، كوچه های تنگ و فرسوده ای دارند كه مملو از خودروهای پارك شده است و همین كمبود پاركینگ ترافیك را به كوچه پس كوچه ها كشانده است.
تنها مشكل ترافیك، اتلاف وقت نیست بلكه آشفتگی و چهره زشت ترافیك هنگامي رخ می نماید كه بر سر پارك خودرو یا توقف، شاهد درگیري در سطح شهر مي شویم.
مردم معتقدند صدور مجوز ساختمان های بلند مرتبه در حاشیه خیابان های اصلی به افزایش بار ترافیكي منجر مي شود.
یك راننده تاكسی مي گوید: نمي دانم این همه ماشین در شهر چه مي كند مردم براي كوچكترین كار هم از ماشین هاي شخصي استفاده مي كنند اما به دلیل نبودن پاركینگ در برخي مكان ها، محله های مختلف شهر به پاركینگ تبدیل شده است ما هم براي رساندن مسافران باید در ترافیك بمانیم.
در این میان باید به این نكته اشاره كرد كه پارك خودروها در كوچه پس كوچه ها، علاوه بر تجاوز به حقوق ساكنان، قیمت منطقه ای املاك را به شدت كاهش داده است.
با این تفاسیر باید دید كه این مشكلات از كجا ناشي مي شود كه با وجود گلایه بسیار شهروندان راهكار اساسي اندیشیده نمي شود و تنها به ساخت چند پاركینگ آن هم با ظرفیت كم در برخي از نقاط اكتفا مي شود.
بنابراین مي توان تغییري در سازه هاي شهري ایجاد كرد كه در طبقات زیرین ساختمان ها پاركینگ 2 یا 3 طبقه ایجاد شود كه هم اشتغالزایي به همراه خواهد داشت و هم از عواقب بعدي جلوگیري مي كند.
زیرا وجود خودروهاي پارك شده در حاشیه خیابان ها و كوچه ها افزون بر محدود كردن عبور و مرور وسایل نقلیه، چهره شهر را مخدوش مي كند و آن را آشفته نشان مي دهد. این آشفتگي از وجوه مختلف بر زندگي و روابط اجتماعي شهروندان همداني تأثیر دارد.
با توجه به كمبود فضاي پارك خودروها در شهر هنگام گذر در شهر این سوال به ذهن متبادر مي شود كه با وجود انبوه خودروهاي پارك شده در كنار گذرگاه هاي شهري، در آینده خودروهاي تولیدي كجا باید پارك شوند؟
شهروندي معتقد است: پارك خودروها در كنار خیابان زیر نظر پاركبان ها باعث اشغال تمام خط هاي خیابان شده و در نهایت رانندگان تاكسی را مجبور به پارك دوبل می كند.
یكی از رانندگان تاكسی هم می گوید: فضایی كه در ابتدای خیابان ها در اختیار تاكسی ها قرار داده اند در مقایسه با فضای تحت كنترل پاركبان ها بسیار محدود است.
از طرفی رانندگان تاكسی به هیچ وجه حق ورود به محوطه پاركبان ها را ندارند با این حال در ابتدای هر 6 خیابان اصلی شهر همدان با كمبود جای پارك مواجه هستیم كه اشغال بخشی از این فضا به وسیله اتوبوس های شركت واحد بر شدت این كمبودها می افزاید.
برزگر، شهروند دیگري است كه به قدیمی بودن بافت مهندسی و كم عرض بودن خیابان های همدان اشاره می كند و اظهار مي كند: این خیابان ها برای تردد تعداد بالای خودروها و موتورسیكلت های موجود، ظرفیت ندارند.
قاسمی، یكی از كسبه های همدان به طرح پاركبان اشاره می كند و می گوید: برخی رانندگان بخصوص رانندگان خودروهای شخصی با پارك خودروي خود در حاشیه خیابان برای مدت طولانی، یك محل را تبدیل به پاركینگ اختصاصی می كنند.
***شاهد بی نظمی در ساماندهی ترافیك هستیم
یك كارشناس معماري و شهرسازي در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره مي گوید: پاركینگ یكی از ضرورت های دنیای امروز محسوب می شود اما اینكه توقع داشته باشیم تنها شهرداری پاركینگ بسازد این موضوع چندان توقع بجایی نخواهد بود.
بنابراین همان طور كه بخش خصوصی پروژه های مسكونی و تجاری یا تفریحی می سازد، بخش مسكونی هم باید وارد پاركینگ سازی شود.
پاركینگ سازی سود درازمدتی دارد، در حالی كه پاركینگ در بخش تجاری و مسكونی و... از سود كوتاه مدتی برخوردار است.
بنابراین اگر بخش خصوصی وارد این گونه اقدامات شود مشكلی در سرمایه گذاری به وجود نخواهد آمد و نیازی به ضوابط و مقررات جدید هم نخواهد بود.
در كمیسیون هاي شهرداری ضوابطی به تصویب رسیده است كه عوارض ساخت پاركینگ دریافت نمی شود و شورای شهر از این كار استقبال می كند.
در حال حاضر در محدوده رینگ اول، مرز بین رینگ اول و دوم فضای مناسبی برای پاركینگ سازی در نظر گرفته شده است به شرطی كه بخش خصوصی وارد شود اما چندان نباید توقع داشته باشیم كه تنها شهرداری در این زمینه اقدام كند.
با این تفاسیر اقدام بخش خصوصی و مشاركت های مردمی را باید ضروری دانست.
نكته دوم همكاری سازمان ها و ادارات است ما فضاهای بزرگی در رینگ اول یا حتی در رینگ دوم داریم كه مربوط به اداراتی است كه در طول روز استفاده چندانی از آن فضا نمی كنند یا مدارس بسیار بزرگی در شهر داریم كه حیاط های خالی دارند بنابراین به راحتی می توان با شهرداری در این زمینه توافق نامه نوشت اما این كار مغفول مانده است
یا اینكه ادارات رغبتی به ارائه فضای مازاد خود ندارند؛ كه باید بررسي شود كه چرا تمایل ندارند؟ یا مقام بالاتر در وزارتخانه اجازه این كار را نمی دهد یا مدیر مربوطه به این موضوع فكر و توجهی نكرده است و یا اینكه می ترسد در آینده صاحب زمین اداره خودش هم نباشد.
این موضوعات را با تنظیم توافق نامه می توان حل كرد زیرا در بسیاری از كشورها این موضوع حل شده است.
نكته سوم اینكه ما در پاركینگ سازی با روش سنتی مواجه هستیم در حالی كه لازم است روش صنعتی و با تكنولوژی های مدرن را هم تجربه كنیم.
***توسعه حمل ونقل عمومی باید متعهدانه سرویس دهي كند
كارشناس معماري و شهرسازي بر توسعه حمل ونقل عمومی تأكید مي كند و معتقد است:این بخش باید متعهدانه در ساعت هاي مورد نیاز در شهر سرویس دهي داشته باشند تا آنها مجبور به استفاده از خودروی شخصی نباشند.
'محمدرضا عراقچیان'در ادامه مي گوید: به هر حال مقررات و ضوابط وجود دارد اما مقداري سختگیری هم لازم است یعنی نیروی انتظامی، راهنمایی ورانندگی و شهرداری باید سختگیری بیشتری داشته باشند هرچند شهرداری ساخت چند پاركینگ دیگر مانند آقاجان یبیگ را در برنامه دارد اما
اینها مشكلي را حل نمی كند.
وي مي افزاید: قسمتي از ترافیك بازمی گردد به فرهنگ رانندگی و ترافیكی و قسمتی دیگر به فیزیك ترافیك؛البته همه فرهنگ به مردم بازنمی گردد، قسمتی به سازمان های مسئول مانند اداره فرهنگ و ارشاداسلامي، صداوسیما، شهرداری و راهنمایی و رانندگی مربوط مي شود.
عراقچیان بیان مي كند: مردم توقع دارند در فاصله 10 متری مكان مورد نظر خود پارك كنند اشكالی هم ندارد اما این توقع خوبی نیست در مقابل مغازه ای كه قصد خرید داریم باید جای پارك باشد.
وي با بیان اینكه براي حل مشكل ترافیك نیازمند مشاركت هستیم مي گوید: هرچند تیم مشاركتی در استان با عنوان
'شورای ترافیك استان و شهرستان' فعال است اما من به عنوان یك شهروند معتقدم در برخی از قسمت ها ناهماهنگی وجود دارد و این ناهماهنگی ها به اختلاف نظر كارشناسان بازمی گردد یا اینكه هماهنگی زیاد نیست به هر حال یك بی نظمی را در ساماندهی ترافیك در شهر شاهد هستیم.
عراقچیان در پاسخ به پیشنهاد مطرح شده در خصوص اینكه بخش مسكونی وارد پاركینگ سازی شود ادامه مي دهد: این موضوع كمی مغایر برخی از بندهای قوانین است.
برای مثال پاركینگ های عمومی برای مجتمع ها به لحاظ برخي مسائل مانند آتش سوزی و امنیت ممكن است كه ایجاد خطر كنند؛ اما مخالف هم نیستم چون معتقدم باید دید كه آیین نامه در كدام قسمت ها مخالفت می كند تا ما آن را حل كنیم.
البته این موضوع نیازمند فرهنگ عمومی است.
یعنی اینكه اگر فردی می خواهد آپارتمانی بخرد كه زیر آن پاركینگ عمومی است شاید چندان رغبتی به خرید آن نداشته باشد اما اگر بخواهد پاساژی را بخرد زیر آن پاركینگ عمومی باشد اشكال ندارد.
هنوز چندان لازم نیست در بخش مسكونی تبلیغ كنیم اما در بخش تجاری و اداری می توان این كار را انجام داد.
این فرهنگ باید از طرف مردم نهادینه شود شهرداری این فرهنگ را پذیرفته است و مردم هم باید این را بپذیرند.
وي اضافه مي كند: در حال حاضر هر خانه و آپارتماني كه در همدان ساخته می شود پاركینگ دارد و ما از این جهت مشكلی نداریم.
مشكل این است كه برای صاحبان مغازه مجتمع های تجاری
پاركینگ ساخته می شود اما برای مراجعه كنندگان پاركینگی ساخته نمی شود انتظار ما این است كه بخش خصوصی در این زمینه وارد شود.
***پارك در كوچه ها زیبنده شهر توریستي همدان نیست
رئیس كمیسیون حمل ونقل و ترافیك شوراي اسلامي شهر همدان نیز در این باره می گوید: ساخت پاركینگ هزینه گزاف بر دوش شهروندان مي گذارد، ضمن اینكه مردم به دلیل كمبود وقت و یا اینكه كار چنداني ندارند چندان راغب نیستند از پاركینگ استفاده كنند بنابراین دوست دارند در كنار
خیابا نها یا در كوچه پس كوچه ها پارك كنند كه این موضوع تبدیل به معضلي در شهر همدان شده است.
'كامران گردان' راه حل برون رفت از این مشكل را این گونه توضیح مي دهد: در زمینه پاركبان ها و پاركومترها همكاري پلیس با ما باید بیش از این باشد. اگر خودرویي در پارك ممنوع پارك مي كند باید توسط پلیس اعمال قانون شود.
وي ادامه مي دهد: این روند چندان زیبنده شهر توریستي همدان نیست در این زمینه باید تجدید نظر شود تا به صورت مكانیزه و استفاده قبض هاي پاركومتر بتوانیم مردم را مجاب كنیم در حاشیه خیابان در حدي كه نیاز هست توقف كنند و مابقي فضا براي كساني باشد كه به ترتیب وارد این خیابان
مي شوند.
همچنین در مكان هایي مانند خیابان بوعلي،كاشاني و... اگر مردم مجاب شوند به اینكه صبح تا شب ماشین پارك نكنند مشكل پاركینگ نخواهیم داشت.
رئیس كمیسیون حمل ونقل و ترافیك همدان مي گوید: در ساختمان هاي تجاري مانند برج آرین، سعیدیه و زاگرس براي مردم پاركینگ پیش بیني نشده است اگر هم پاركینگ ساخته مي شود عموماً براي صاحبان این واحد هاي تجاري است.
ما به این موضوع اصرار داریم كه فضاي پاركینگ به گونه اي باشد كه امكان پارك براي مردم فراهم شود به همین دلیل است كه در زمینه ارائه مجوز به این گونه بلند مرتبه سازي ها، شوراي چهارم با سماجت و درایت خاصي عمل مي كند.
وي ادامه داد: مردم اگر در مكان هایي كه نیاز به پاركینگ داریم سرمایه گذاري كنند حاضر هستیم زمین را در اختیار آنها قرار دهیم حتي در عوارض و پروانه ساخت به عنوان سخنگوي شورا قول همكاري مي دهیم.
روزنامه همدان پیام، روزنامه صبح همدان است كه با مدیر مسوولی ˈنصرت الله طاقتی احسنˈ به چاپ می رسد.
576/2624
روزنامه همدان پیام روز یكشنبه 14 دی ماه در شماره 2254 خود گزارشی با عنوان 'سرریز خودروها از خیابان به كوچه پس كوچه ها' به قلم 'اكرم چهاردولي' به چاپ رسانده است.