۱۵ دی ۱۳۹۳، ۸:۰۱
کد خبر: 81451222
T T
۰ نفر
مشكلات ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین در ساوه

ساوه- ایرنا- ترافیك سنگین، تصادفات، جان باختن عابران پیاده، آلودگی صوتی و هوا برخی از مشكلات ناشی قرار گرفتن كمربندی ها در دل شهر و ورود وسائط نقلیه سنگین به داخل ساوه است.

كمربندی های ساوه كه یك زمان در كنار و بیرون ساوه قرار داشتند با رشد و توسعه سریع این شهر كه حاصل مهاجرپذیری است، رفته رفته در دل شهر قرار گرفتند و روز به روز مشكلات ناشی از آن بیشتر متوجه شهروندان ساوجی شد.

برخی شهروندان ساوجی بخصوص ساكنان نزدیك به این كمربندی ها می گویند كه تردد و توقف شبانه روز وسائط نقلیه سنگین در كمربندی و خیابان های ساوه، شهروندان این شهر را كلافه كرده و آنان به ناچار همچنان آلودگی صوتی و هوای ناشی از تردد كامیون ها در این شهر را تحمل می كنند.

شهروندان ساوه نیز با توجه به اهمیت این امر، سالهاست كه مشكل ورود وسائط نقلیه سنگین را به مسوولان گوشزد كرده اند و آنان نیز راهكارهایی همچون ساخت كنارگذر های این شهر و نصب چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند را در برنامه كاری خود قرار داده اند ولی این مشكل تا كنون به طور كامل حل نشده است.

یك خانم ساكن بلوار آزادی گفت: بوق های دلخراش و صداها ناشی از تردد وسائط نقلیه سنگین حتی در نیمه های شب مشكلات روحی و روانی برای ما ایجاد كرده است به طوری كه برخی رانندگان، ملاحظه خواب و آرامش مردم را نمی كنند.

' زهرا طهماسبی' با بیان اینكه ساكنان اطراف این خیابان سالهاست كه دود گازوئیل و صدای آزاردهنده كامیون ها را تحمل می كنند، افزود: گاه مشاهده كرده ایم كه برخی رانندگان بدون توجه به استراحت بچه های كوچك یا بیمار در ساعات پایانی شب تا صبح اقدام به زدن بوق می كنند.

وی ادامه داد: چرا مسوولان علیرغم این مشكل چند ساله در شهر ساوه، این معضل را با جدیت پیگیری و رفع نمی كنند چون با اجرای طرح ممنوعیت، همچنان شاهد ورود وسائط نقلیه به داخل شهر هستیم.

دیگر شهروند ساوجی نیز گفت: وجود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه تاكنون با ایجاد تصادفات دلخراش و جان دادن چندین نفر از شهروندان این شهر به خصوص عابران پیاده همراه بوده است.

' سعید ملكی' كه ساكن بلوار سپاه شهر ساوه است، افزود: ما روزها باید دود این كامیون ها را تنفس كنیم و شب ها نیز با صدای دلخراش بوق آرامش خود را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: مسوولان شهرستان باید برای رفاه حال شهروندان و به منظور جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین در این شهر چاره اندیشی كنند، زیرا لزومی ندارد یك كامیون با چند نوع آلودگی آرامش مردم را در منازلشان به هم زند.

دیگر شهروند ساكن منطقه امیركبیر ساوه نیز گفت: علاوه بر مشكلات ناشی از ورود وسائط نقلیه سنگین كه در مسیركمربندی های این شهر انجام می شود، ما شاهدیم كه برخی رانندگان ساكن این محله كامیون های خود را شب ها در كوچه وخیابان های این منطقه مسكونی پارك می كنند.

'حسین خادمی' افزود: ساوه یك شهر صنعتی است و اقتصاد و معیشت برخی مردم آن بر پایه حمل و نقل با وسایل نقلیه سنگین بنا شده است اما این امر نیازمند به ساماندهی مناسب است تا مشكلات ناشی از آن متوجه دیگر شهروندان نشود.

وی اظهار كرد: شهر صنعتی ساوه كه قطب صنعت و حمل و نقل كالا در استان مركزی است باید برای توقف و نگه داری وسایل نقلیه سنگین پایانه و مكان ویژه داشته باشد تا تردد كامیون ها و تریلی ها به داخل مناطق مسكونی انجام نشود.

شهروندی دیگر كه خود را یك كامیون دار معرفی كرد، گفت: به خاطر نبود مكانی امن برای توقف كامیون، این وسیله را در مقابل منزل مسكونی ام پارك می كنم.

«اصغر محمدی» افزود: ما كامیون داران از مضرات و سر و صداهای ناشی از تردد كامیون ها در داخل بافت مسكونی به خوبی اطلاع داریم ولی به خاطر این كه ساوه فاقد پایانه حمل نقل است، ما نمی توانیم وسیله نقلیه خود در مناطق غیر مسكونی پارك كنیم.

رییس شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: تردد شبانه روزی تریلر و كامیون ها در این شهر تاكنون موجب جان دادن دهها تن از مردم این شهر شده و بیشترین آسیب را متوجه مبلمان شهری كرده است.

سید' مرتضی ابطحی' افزود: وضعیت نامناسب ترافیك سطح شهر و تردد كامیون‌ها و خودروهای سنگین در این شهر چندین سال است كه باعث نگرانی مردم و آسیب‌های روحی، روانی برای شهروندان شده است و متاسفانه عدم پایبندی به مصوبات قبلی شورای ترافیك و عدم التزام عملی به آن مصوبات ،باعث شده این مشكل در سطح شهر نهادینه شود.

وی با بیان اینكه خیابان اصلی شهر ساوه ظرفیت ورود تریلی و دیگر وسائل نقلیه سنگین را ندارد، خواستار اقدامات اساسی از سوی مسوولان ذیربط برای جذب اعتبارات راه سازی به منظور تكمیل كنار گذر شرق ساوه شد.

ابطحی ادامه داد: شورای اسلامی شهر ساوه و شهرداری نیز در حد توان و تا جایی كه قانون اجازه دهد در ساخت كنار گذر ها مشاركت می كند چون آلودگی هوای شهر و سایر مشكلات ناشی از این امر دیگر برای مردم قابل تحمل نیست.

وی افزود: ورود تریلرها و وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر ساوه، تخریب آسفالت و ایجاد ترافیك سنگین را در پی داشته و استفاده مكرر از ترمز این وسایل نقلیه موجب آلودگی صوتی و مشكلات روحی و روانی برای شهروندان شده و جان مردم را نیز به خطر انداخته است.

رییس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: طرح ممنوعیت ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه در شورای ترافیك مصوب شده و تلاش می كنیم كه با اجرای كامل آن در ساعات مشخص از شبانه روز، زمینه رضایت مندی مردم فراهم شود.

ابطحی همچنین عدم ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر را مستلزم پیش بینی مكان مناسب در بیرون از شهر توسط مسوولان ذیربط عنوان كرد و افزود: در زمان حاضر پروژه هایی بصورت مقطعی برای رفع این مشكل در سطح شهر در حال انجام است اما برطرف كردن مشكلات ترافیكی این شهر نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است.

معاون عمرانی شهردار ساوه نیز گفت: طرح جلوگیری از ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه سال 91 در شورای ترافیك استان مركزی تصویب شد.

'مجید نظری' افزود: این مصوبه با هماهنگی پلیس راهور ساوه در این شهر اجرایی شده و هم اكنون نیز نصب تابلو ها (ورود كامیون ممنموع) در مكان های مورد نیاز نصب شده و كانكس جهت استقرار پلیس نیز در این اماكن در حال آماده سازی می باشد.

وی اظهار كرد : علت ورود این وسائط نقلیه از مسیر درون شهری ساوه این است كه آنها برای تردد در آزاد راه ساوه- تهران مجبورند كه دو هزینه عوارض را پرداخت كنند بنابراین برای فرار از پرداخت این عوارض از درون شهر ساوه تردد می كنند.

معاون عمرانی شهردار ساوه با طرح این سوال كه مردم شهر ساوه چرا باید تاوان مشكل عوارض این رانندگان را بدهند، گفت: تاكنون بیش از 90 درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در خیابان های شهر ساوه در بلوارهای آزادی، سپاه، شهید بهشتی و سید جمال الدین اسدآبادی كه مسیر تردد وسائط نقلیه سنگین هستند، به وقوع پیوسته است.

رییس پلیس راهور ساوه نیز گفت: با توجه به بروز حوادث زیاد ناشی از ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه و ایجاد مشكلات زیادی برای شهروندان، راهنمایی و رانندگی آماده اجرای مصوبه شورای ترافیك شهرستان مبنی بر جلوگیری كامل از ورود كامیون های سنگین به داخل است.

سرگرد 'علیرضا گل بداغی' افزود: شهرداری ساوه نیز موظف است كه زیرساخت های لازم را برای جلوگیری از ورود وسائط نقلیه سنگین به درون شهر ساوه، مانند ایجاد كنارگذر ها و خروجی های مناسب را فراهم كند.

وی ادامه داد: برخی از وسائط نقلیه سنگین به دلیل نبود خدمات لازم مانند تعمیرگاه در مسیرهای خارج از شهر از این مسیر تردد می كنند و تعدادی نیز برای پرداخت نكردن عوارض به دلیل مسیر كوتاه مجبورند كه از شهر ساوه عبور كنند.

سرگرد گل بداغی گفت: یكی دیگر از مشكلات، كامیون و وسائط نقلیه بومی در این شهر است كه ورود آنها و پارك در مناطق مختلف شهر علاوه بر ایجاد خطر تصادفات، موجب نارضایتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده است.

وی ایجاد پاركینگ برای پارك وسائط نقلیه سنگین برای ساكنان شهر ساوه را ضروری دانست و افزود: زمین ساخت توقف گاه وسائط نقلیه سنگین، پیش بینی شده اما تاكنون اقدام خاصی برای ساخت آن صورت نگرفته است.ك/4

7338/559