۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81451594
T T
۰ نفر
ساخت ابر رسانای دما بالا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

تهران-ایرنا-محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت ابررسانای دما بالای 'یتریم باریم كوپر اكسید' (YBCO) كه اولین ابررسانای دما بالای شناخته شده در دنیا به شمار می رود، شدند.

به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، دكتر 'مرتضی خیاط' عضو هیات علمی دانشكده مهندسی مكانیك و هوافضا این واحد،گفت:صرفه جویی در مصرف انرژی یكی از بزرگترین دغدغه های عصر حاضر به شمار می رود و همین امر سبب شده تا بودجه های زیادی به تحقیق و پژوهش در راستای بهبود مصرف انرژی و دستیابی به انرژی های ارزان و كم خطرتر اختصاص یابد.

وی با بیان این مطلب كه علم ابررسانایی علمی كوانتومی است كه می تواند نقش بسزایی را در بهبود مصرف انرژی ایفا كند، افزود:یك ماده ابررسانا كه در دمای بحرانی خود، دارای مقاومت الكتریكی صفر است قادر است تا انرژی را بدون هیچ گونه اتلافی از خود عبور داده و بر روی یك میدان مغناطیسی معین شناور بماند.بدیهی است كه این پدیده دارای چشم اندازی روشن بوده و نقشی اساسی را در آینده بشر ایفا خواهد كرد.

خیاط اضافه كرد:این ابررسانا در شرایط ایده آل دارای دمای بحرانی 93 درجه كلوین است. این نوع ابررسانا با توجه به شرایط انتقال اكسیژنی بین صفحات خود با تعداد خاصی اكسیژن به تعادل رسیده و ساختار خود را تشكیل می دهد.

وی گفت: پس از ساخت ابررسانای مورد نظر، برای بررسی خواص ابررسانایی، با استفاده از دستگاه تست XRD جزئیات این ابررسانا مشخص شده و پارامترهای اساسی این نوع ابررسانا مانند ثابت شبكه كریستالی، نوع ساختار كریستالی و درصد اكسیژن آن مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته خیاط، در نهایت به كمك نیتروژن مایع و رساندن دمای این ماده به دمای بحرانی خود، آهنربای 'ساماریم كبالت' قرار گرفته بر روی قرص ابررسانا، معلق شده است.

این ابر رسانا تحت راهنمایی دكتر مرتضی خیاط و با همكاری صدف طایفه و حمیده منصوری، فارغ التحصیلان كارشناسی رشته مهندسی هوافضا این واحد دانشگاهی ساخته شده است.

علمی **1354**1440
۰ نفر