« جلالالدين كوكنار » روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: سرعت پائين سير قطارها، وجود گلوگاه هاي خطوط ريلي، نبود توازن در پرداخت تعرفه حق دسترسي به ريل و جاده، واقعي نبودن قيمت سوخت، فرسودگي ناوگان و هزينه هاي سنگين خريد واگن و گسترده نبودن خطوط ريلي در نقاط مختلف كشور از جمله مسايلي است كه موجب شده گرايش حمل بار به سمت حمل و نقل جاده اي تمايل بيشتري يابد.
وي ادامه داد: كاستي هاي مذكور موجب شده صاحبان بار براي جا به جايي محموله هاي خود با وجود مزيت هايي كه در حمل و نقل ريلي وجود دارد به انتقال جاده اي رو آورند و 95 درصد از بار كشور توسط جاده حمل شود.
كوكنار اظهار كرد: سهم حمل و نقل بار از طريق ريل رو به كاهش است و اين تهديد جدي بايد به سرعت ريشه يابي و در سايه حمايت مسوولان برطرف شود.
مديركل راه آهن اراك خاطر نشان كرد: توسعه راه آهن بسياري از هزينه ها را در بخش حمل و نقل كاهش مي دهد و سودهاي كلاني را به همراه و در اقتصاد كلان كشور تاثير مثبت دارد كه شامل كاهش مصرف سوخت، سوانح رانندگي و آلاينده هاي زيستمحيطي و افزايش بهرهوري در حمل و نقل انبوه است.
كوكنار اظهار كرد: يكي از موضوعاتي كه مانع توسعه و تحقق سهم ريلي در حمل بار و مسافر شده، نبود توازن در پرداخت حق دسترسي است به گونه اي كه اين مهم در جاده صفر اما در حمل و نقل ريلي مترتب هزينه هاي سربار است.
وي عنوان كرد: با تصميمات اتخاذ شده اين تعرفه براي شركت هاي ريلي كه در زمينه جابه جائي مسافر فعاليت مي كنند به صفر مي رسد اما در حوزه بار مشكل همچنان باقي است.
وي ادامه داد: فرسودگي ناوگان ريلي و هزينه هاي سنگين خريد واگن، رقابت ريل و جاده را دچار مشكل كرده است و موجب شده تا سرمايهگذاري در بخش ريلي هفت تا 10 برابر بيشتر از بخش جادهاي اعتبار هزينه كند.
مديركل راه آهن اراك اظهار كرد: با توجه به هزينه هاي خطوط ريلي مي طلبد تا مسوولان توجه بيشتري را به شركت خصوصي ريلي داشته باشند كه يكي از اين حمايتها كاهش تعرفه، حق دسترسي به شبكه در راستاي جذب بيشتر حمل كالا است.
مديركل راه آهن اراك خاطر نشان كرد: گسترده نبودن خطوط ريلي در نقاط مختلف كشور با وجود تلاش هايي كه در راستاي توسعه خطوط ريلي شده از ديگر نواقص زيرساختي است و هنوز برخي از مراكز استان ها، شهرها و نقاط مهم كشور از نعمت خطوط ريلي بي بهره بوده و اين موضوع موجب توجه صاحبان بار به جاده ها شده است.
كوكنار افزود: از ابتداي سال جاري تا كنون 425 هزار و 398 تن بار در راه آهن اراك بارگيري شده است كه نسبت به مدت مشابه قبل 31 درصد كاهش دارد.
وي ادامه داد: در اين مدت سه ميليون و 155 هزار و 762 تن بار از استان مركزي به مناطق ديگر ارسال شده كه نسبت به مدت مشابه قبل آن سه درصد كاهش دارد.
كوكنار اظهار كرد: 366 ميليون و 726 هزار تن بار بر اساس كيلومتر مبدا و مقصد و 867 ميليون و 471 هزار تن بار بر اساس كيلومتر مرزي در سال جاري در استان مركزي جابه جا شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتيب 13 و شش درصد كاهش داشته است.
مديركل راه آهن اراك ميزان بار وارده و تخليه استان را در اين مدت به ترتيب دو ميليون و 907 هزار و 766 تن و 186 هزار و 502 تن عنوان كرد و افزود: بار وارده و بار تخليه شده در استان به ترتيب شش درصد و 97 درصد افزايش داشته است.ك/3
716/507
اراك- ايرنا- مديركل راه آهن اراك گفت: نواقص زيرساختي در حوزه خدمات ريلي بخش بار موجب شده تا عملكرد راه آهن اراك كاهش محسوس يابد و بدون رفع اين مشكلات بهبود كيفي ميسر نخواهد شد.