۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۰
کد خبر: 81455022
T T
۰ نفر

نفس محصولات دیم زنجان به شماره افتاد

۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۰
کد خبر: 81455022
نفس محصولات دیم زنجان به شماره افتاد

زنجان - ایرنا - معاون برنامه ریزی سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان گفت: در صورتی كه تا دو روز آینده در این استان برف نبارد، به محصولات كشاورزی دیم خسارت شدیدی وارد خواهد شد.

مجید تاراسی روز چهارشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بخش كشاورزی این استان در زمانی كه نیاز آبی محصولات دیم یعنی تا پایان آبان وجود داشت، شاهد بارندگی مناسب و قابل توجهی بود.

وی یادآورشد: همین بارندگی ها موجب رشد گندم شد اما گندم روییده به سطح پنجه نرسید.

تاراسی سطح رشد مورد نیاز گندم دیم را پنج برگ شدن یا پنجه عنوان و اظهار كرد: هم اكنون گندم های روییده دو تا سه برگ دارند و نسبت به سرما بسیار حساس هستند.

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان گفت: در صورتی كه تا دو روز آینده برف نبارد، با كاهش دمای هوا تا سطح 10 درجه زیر صفر، محصولات دیم متحمل خسارت جدی و بر اثر سرمازدگی نابود خواهند شد.

وی خاطرنشان كرد: در صورت بارش، برف می تواند به عنوان عایق بر روی گیاهان روییده نشسته و مانع سرمازدگی آنها شود.

تاراسی با بیان اینكه 285 هزار هكتار از اراضی این استان به كشت گندم دیم اختصاص دارد، سطح زیر كشت گندم آبی زنجان را 20 هزار هكتار عنوان كرد.

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد كشاورزی سطح زیر كشت جو دیم را 10 هزار و 790 هكتار و جوی آبی را 10 هزار و 730 هكتار برشمرد و عدم بارش برف را موجب تحمیل خسارت سنگین به این بخش ها خواند.

وی بارش برف را پدیده ای الهی عنوان كرد و خواستار دعای تمام مردم برای بارش هرچه سریعتر برف شد.

تاراسی تاكید كرد: برف بسیاری از آفات را از بین می برد و عدم بارش آن به حتم موجب طغیان آفات در سال آینده خواهد شد.

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان گفت: در صورتی كه به خواست خداوند به زودی برف بر این استان نازل شود، دیگر اقدامات ضروری برای مدیریت طبیعی یا مصنوعی محصولات كشاورزی از نیمه دوم بهمن انجام می شود.

وی اضافه كرد: استانداری زنجان نیز با علم به وضعیت بحرانی ایجاد شده در بخش كشاورزی، اعتبار یك میلیارد و 800 میلیون ریالی را برای كمك به این حوزه در راستای مبارزه با آفات اختصاص داده است.

7319/596