۲۲ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۴
کد خبر: 81461532
T T
۰ نفر

ترويج و گسترش وقف علمي در وزارت علوم

۲۲ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۴
کد خبر: 81461532
ترويج و گسترش وقف علمي در وزارت علوم

تهران- ايرنا- زمينه هاي همكاري مشترك و راه هاي ترويج و گسترش وقف علمي در ديدار نماينده ولي فقيه و رييس سازمان اوقاف و امور خيريه با معاون اداري، مالي و مديريت منابع و قائم مقام ستاد خيّرين وزارت علوم بررسي شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، در اين ديدار محمدحسين اميد قائم مقام ستاد خيّرين وزارت علوم با اشاره به پيشينه وقف در كشور و آثار مشهود و برجسته اين فرهنگ الهي در تاسيس و ادامه فعاليت مراكز علمي و آموزشي در دوره هاي مختلف تاريخي، وجود موقوفات و حمايت خيّرين و واقفين را يكي از علل اصلي پيشرفت هاي علمي در دوره هاي گذشته معرفي كرد.

معاون وزير علوم همچنين از مجموعه علمي آموزشي ربع رشيدي تبريز به عنوان يك نمونه شاخص در اين زمينه نام برد و اقدام وزير دانشمند ايراني، خواجه رشيد الدين فضل الله همداني را در تاسيس اين مجموعه علمي و اختصاص موقوفات گسترده و عوايد آن به اين مجموعه را جزو اقدامات مهم و قابل تحسين اين شخصيت برجسته عنوان كرد.

وي در ادامه، جذب مشاركت هاي مردمي و حمايت واقفين را از خصوصيات شاخص دانشگاه هاي مطرح و معتبر دنيا معرفي كرد.

وي وجود بنيادهاي موقوفه حامي علم و آموزش و موقوفات گسترده علمي در كشورهاي پيشرفته را يكي از مسائل قابل توجه و تحقيق عنوان كرد.

در ادامه اين ديدار حجت الاسلام علي محمدي نماينده ولي فقيه و رييس سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اهداف و ماموريت هاي سازمان اوقاف و امور خيريه موضوع وقف از جنبه هاي مختلف را تبيين كرد و از برنامه ريزي و سازماندهي گسترده اين سازمان براي اشاعه فرهنگ وقف در جامعه و همگاني نمودن آن در اقشار مختلف مردم از طرق مختلف از جمله طرح اوراق وقف خبر داد.

وي اوراق وقف را ابزاري براي فراهم كردن امكان وقف براي همه اقشار جامعه در هر صنف و گروهي و با هر مبلغي عنوان كرد و اين اوراق را يك نوع ورقه بهادار غيرانتفاعي براي توسعه فرهنگ وقف و ايجاد امكاني براي مشاركت مردم در امر وقف در تمامي سطوح معرفي كرد.

وي همچنين يكي از مهم ترين اقدامات صورت گرفته در اين سازمان را در چند سال گذشته ، جمع آوري و ساماندهي تعداد زيادي از وقف نامه هاي موقوفات كشور عنوان كرد و سازمان اوقاف و امور خيريه را موظف به صيانت و حفاظت از نيات واقفين دانست.

حجت الاسلام علي محمدي، فرهنگ وقف را يكي از دلايل رشد و شكوفايي مراكز علمي و آموزشي در سده هاي گذشته معرفي كرد و با تاكيد بر احياي فرهنگ وقف علمي، براي همكاري و تعامل مشترك با وزارت علوم در اين خصوص اعلام آمادگي كرد.

در پايان اين ديدار طرفين توافق كردند كه اقدامات و هماهنگي هاي لازم بين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان اوقاف و امور خيريه براي انعقاد تفاهم نامه همكاري مشترك در آينده نزديك صورت پذيرد.

فراهنگ**9129 ** 1569
۰ نفر