۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81470607
T T
۰ نفر

عطاري ها اجازه فروش داروهاي گياهي را ندارند

۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81470607
عطاري ها اجازه فروش داروهاي گياهي را ندارند

اصفهان- ايرنا- معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: عطاري ها مجاز به تجويز، فروش و عرضه داروهاي گياهي نيستند.

عباس جعفريان دهكردي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: عطاري ها بر اساس قوانين و ضوابط صنفي فقط مجاز به عرضه گياهان دارويي هستند.

وي ادامه داد: به همه شركت هاي توليد و توزيع كننده داروهاي گياهي نيز اعلام شده است كه مجاز به تحويل اين داروها به عطاري ها نيستند.

وي با تاكيد بر اينكه گياهان دارويي با داروهاي گياهي تفاوت دارد تصريح كرد: متصديان عطاري ها همچنين مجاز به تجويز دارو نيستند.

اين دكتر داروساز با بيان اينكه گياهان دارويي، داراي خواص درماني و ماده موثر هستند، توضيح داد: اما داروهاي گياهي از تبديل و فرآوري برخي گياهان به دارو در كارخانه‌هاي داروسازي به دست مي آيند كه استفاده از آنها در شرايط و موارد تعيين شده توسط پزشك مجاز است.

جعفريان دو مشكل بزرگ عطاري ها را ورود آنها به عرصه هاي درمان و تجويز دارو دانست و گفت: جلسات متعددي با استانداري، امور صنفي، نيروي انتظامي و دادگستري براي پيگيري اين موضوع و ارائه راهكار جهت كنترل مناسب آن داشتيم.

وي افزود: در نتيجه اين جلسات، تيم مشتركي از مجمع امور صنفي و دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به منظور بازرسي از عطاري از دو ماه گذشته تشكيل شد.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه در اين مدت تعدادي تخلف گزارش شده است تاكيد كرد: با برخورد مناسب با اين تخلفات مي توان آن را كنترل كرد.

وي با بيان اينكه واحدهاي عطاري زير نظر اصناف هستند خاطرنشان كرد: حدود 300 عطاري مجاز و حدود 300 عطاري غير مجاز در استان اصفهان فعال است كه بيشتر آنها در شهر اصفهان مستقرند.

به گزارش ايرنا، فريبرز غيبي ، مجري طرح ملي گياهان دارويي در كشور گفته است كه حدود 950 گونه گياه دارويي در كشور توليد مي شود.

/ 546 ت/7148