ایرنا و الفرات عراق فصل جدید همكاری های رسانه ای خود را آغاز كردند

تهران- ایرنا- در پی دیدار مدیركل مؤسسه رسانه ای الفرات عراق با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و امضای تفاهمنامه همكاری حرفه ای میان دو طرف، فصل جدیدی از مناسبات رسانه ای میان ایران و عراق آغاز شد.

به گزارش ایرنا، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی روز دوشنبه در این دیدار با اشاره به روابط مستحكم ایران و عراق و نقاط مشترك بسیار میان این دو كشور، همكاری رسانه های دو كشور را فراتر از مسؤولیت حرفه ای آنان دانست و افزود: این همكاری حرفه ای نوعی تكلیف شرعی است كه در قبال شهدای خود داریم.

وی با بیان بحرانهایی كه پیش روی رسانه های كشورهای در حال توسعه و منقطه ازجمله ایران و عراق قرار دارد، عمده این بحرانها را ناشی از بی توجهی كشورها به اهمیت تولید اطلاعات و اطلاع رسانی خواند و راه برون رفت از این بحرانها را توجه جدی به ارزیابی اثربخشی اخبار و خروجی رسانه ها دانست.

مدیرعامل با تأكید بر ضرورت شناخت ذائقه و نیاز اطلاعاتی مخاطبان، روی آوری به فناوریهای نوین ارتباطی برای افزایش ضریب نفوذ در مخاطبان را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در بحث مخاطبان باید از آینده به امروز برسیم و فناوریهایی كه در آینده نزدیك فراگیرتر خواهند شد ازجمله شبكه های اجتماعی نوظهور را از همین امروز شناسایی كرده و ضمن توجه به شبكه های دیداری، شنیداری و مكتوب معمول، به طور گسترده بر روی آنان سرمایه گذاری كنیم.

مدیركل مؤسسه رسانه ای الفرات عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، اذعان داشت: رسانه های دو كشور می بایست همكاری های تنگاتنگ حرفه ای خود را از پیش تر آغاز می كردند و در شرایط كنونی جهان اطلاعاتی، گسترش و تحكیم این مناسبات به یك ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

عباس العیساوی گفت: شرایط پس از سقوط رژیم بعث در عراق و رویدادهای متعاقب آن به گونه ای پیش رفت كه بسیاری از نیروهای متخصص رسانه ای كشور را ترك كردند و به همین دلیل رسانه ها با بحران فقر نیروی انسانی كارآمد مواجه شدند كه با گذشت 12 سال همچنان دست به گریبان این معضل هستیم.

وی ضمن تأیید ضرورت رویكرد رسانه ها به تولید خبر، جلب مخاطبان و اثربخشی اطلاعات منتشره از سوی رسانه ها، اظهار داشت: در عین حال، آنچه كه بسیاری از رسانه های عراقی از آن رنج می برند، كمبود كادر مجرب و محدودیتهای دسترسی به آموزشهای تخصصی در بخش خبر و نیز فنی است.

مدیركل مؤسسه رسانه ای الفرات ابراز امیدواری كرد؛ با توجه به توانمندی های حرفه ای ایرنا و با گسترش همكاری های متقابل، آثار و نتایج بسیاری در اطلاع رسانی صحیح، دقیق و بموقع از رویدادهای دو كشور در نزد افكار عمومی جهانیان به دست آید.

وی در همین زمینه ادامه داد: هدف اصلی این مؤسسه رسانه ای، دفاع از جهان اسلام، حقوق مسلمانان و جنبش مقاومت است و با شناختی كه از خبرگزاری جمهوری اسلامی داریم، امیدواریم رویه به گونه ای باشد كه اخبار عراق پیش از آنكه از طریق رسانه های غربی و با اعمال سلیقه آنان انتشار یابد، ابتدا از طریق ایرنا به گوش جهانیان برسد.

عیساوی با بیان اینكه استكبار جهانی از رسانه ها نه تنها برای القای تفكرات خود و تأثیرگذاری بر افكار عمومی، بلكه به عنوان ابزاری برای سرنگونی نظامهای جهان استفاده می كند، گفت: بدون شك یكی از دلایل وقوع آشوبها در منطقه خاورمیانه، فعالیت رسانه های استكباری و تأثیر اطلاعاتی است كه آنان انتشار می دهند.

معاون مدیر اخبار شبكه تلویزیونی الفرات نیز در این دیدار، ضرورت توجه جدی به مقوله نظارت و ارزیابی كیفیت تولیدات رسانه ها را یادآور شد و افزود: در رسانه های عراقی نیاز به توجه زیربنایی به مقوله ارزیابی كاملاً مشهود است و این خلاء باید مرتفع شود.

سعد الوائلی ادامه داد: افق های همكاری رسانه ای بسیار گسترده ای در پیش روی رسانه های دو كشور وجود دارد كه مستلزم اقدامات پایه و بنیادین است كه ازجمله آنها می توان به مقوله ارزیابی تولیدات و آموزش نیروی انسانی اشاره كرد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه این دیدار از آمادگی كامل ایرنا برای همكاری های حرفه ای مستقیم در زمینه تبادل فرآورده های خبری و عكس، انتقال تجارب و دانش فنی و بویژه آموزش كاركنان بخش های مختلف آن رسانه اعم از مكتوب، دیداری و شنیداری خبر داد.

وی همچنین آمادگی دانشكده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی را برای آموزش كادر نیروی انسانی مورد نیاز مؤسسه الفرات ازجمله در زمینه رشته های خبرنگاری، عكاسی خبری، ترجمه، ارزیابی اخبار و همچنین رشته های تلویزیونی مانند گویندگی و فن بیان در قالب دوره های كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اعلام كرد.

مؤسسه الفرات عراق، مجموعه رسانه ای است كه شامل هفت شبكه رادیویی، یك شبكه تلویزیونی خبری و خبرگزاری الفرات نیوز با دو خروجی عربی و انگلیسی می شود. این مجموعه رسانه ای كار خود را از سال 2003 در كشور عراق آغاز كرده و جزو نخستین رسانه هایی است كه پس از سقوط رژیم صدام در آن كشور تأسیس شده است.

فراهنگ**1504**1027
۰ نفر