۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۰۳
کد خبر: 81472277
T T
۰ نفر
صادر نشدن مجوز شكار گامی ارزنده درجهت حفظ گونه های محیط زیست بود

یاسوج - ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه وبویراحمد با توجه به اهتمام وی‍‍‍‍‍ژه دولت یازدهم به مقوله محیط زیست گفت: صادر نشدن مجوز شكار در سال جاری گامی ارزنده درجهت حفظ گونه های محیط زیست بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عطا پورشیرزاد روز سه شنبه درجمع خبرنگاران از محیط زیست به عنوان میراث ملی و همگانی یاد كرد وگفت: حفاظت از سلامت محیط زیست و گونه های حیات وحش نیازمند احساس مسئولیت آحاد جامعه است.

وی فرهنگ قبیح شكار را یك مساله مشكل ساز برای محیط زیست خواند و افزود: حفاظت از گونه های حیات وحش در مناطق حفاشت شده با نیروی كم محیط بان به امری سخت تبدبل شده است .

مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه وبویراحمد گفت: تعداد 28 محیط بان در قالب هشت پاسگاه محیط بانی مشغول حراست و صیانت از عرصه های زیست محیطی در منطقه حفاظت شده دنا هستند.

وی به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست اشاره كرد و گفت:انتشار برخی اخبار كذب و خلاف حقیقت از سوی برخی رسانه ها از پیامدی اجتماعی نامطلوبی برخوردار است .

پورشیرزاد با بیان اینكه مناطق حفاظت شده از نظارتخوبی برخورداراست، تصریح كرد: انتشار خبری كذب مبنی برخرید و فروش گوشت شكار(قوچ و میش)در یاسوج و در منطقه حفاظت شده دنا كه بازتاب وسیعی در برخی رسانه های كشوری و فضاهای مجازی داشت، این نوع خبررسانی مغایر شان حرفه ای اطلاع رسانی رسانه هاست.

پورشیرزاد با تاكید بر اینكه گونه جانوری قوچ و میش در مناطق حفاظت شده استان وجود ندارد، برخی اخبار منتشر شده در زمینه تعداد محیط بانان و آمار مربوط به حوزه زیست محیطی استان را از سوی برخی رسانه های كشوری غیرواقعی دانست.

وی اظهاركرد : به تازگی یكی از رسانه های كشوری تعداد محیط بانان منطقه حفاظت شده دنا را چهار نفر و خرید و فروش شكار( قوچ و میش) را مربوط به استان كهگیلویه وبویراحمد اعلام كرده بود.

مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه وبویراحمد گفت: تعداد 28 محیط بان در قالب هشت پاسگاه محیط بانی مشغول حراست و صیانت از عرصه های زیست محیطی در منطقه حفاظت شده دنا هستند.

وی وسعت مناطق حفاظت شده در استان كهگیلویه وبویراحمد را نیز 298 هزار و 676 هكتار و شمار محیط بانان در این میزان مناطق را نیز 69 نفر دانست.

پورشیرزاد اظهار كرد: البته مناطق حفاظت شده این استان نیز با كمبود شدید محیط بان مواجه هستند.

وی شمار پرونده های تشكیل شده در حوزه های مختلف شكار، تصرف اراضی، درگیری با محیط بانان و تعلیف غیرمجاز در 9 ماهه امسال در این استان را 181 مورد اعلام كرد.

پورشیرزاد با اشاره به وضعیت استان كهگیلویه وبویراحمد در زمینه میزان آلودگی هوا ، ریزگردها و صنایع آلاینده، گفت: این استان با توجه به بررسی های انجام شده با كمترین چالش در این زمینه مواجه است.

وی تصریح كرد: البته این موضوع به معنا و نافی بروز چالش ها و بحران جدی در این راستا در آینده نیست اما بر اساس مستندات و پایش دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان وضعیت مناسبی به لحاظ سالم بودن هوا وجود دارد.

پورشیرزاد نهال كاری از سوی هفت هزار و 251 دانش آموز در منطقه حفاظت شده دنا و طرح احیای بلوط در بیش از هشت هزار هكتار از مناطق زاگرس كه با خطر بیماری خشكیدگی (زوال) مواجه شده بود را از مهمترین اقدامات زیست محیطی استان در سال جاری اعلام كرد.

وی موضوع طرح حفاظت از تنوع زیست محیطی در سیمای زاگرس مركزی و نقش استان كهگیلویه وبویراحمد را در این زمینه یادآور شد و افزود: اداره كل محیط زیست استان در این راستا اقدامات و عملكرد مناسبی را داشته است.

پورشیرزاد اظهار كرد: همسو كردن اجرای طرح ها و فعالیت های عمرانی در بخش های مختلف كشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، گردشگری و مدیریت منابع آب و خاك با حفظ تنوع زیستی از اهداف مهم سند راهبردی زاگرس مركزی است.

وی ابراز داشت: همكاری و احساس مسوولیت برخی دستگاه های مختلف عمرانی و اجرایی این استان در این راستا تاكنون مطلوب بوده است.

671/7530