۵ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۲۴
کد خبر: 81477667
T T
۰ نفر
نان قوت غالب است/ مردم تحمل افزايش بيشتر قيمت ها را ندارند

تهران - ايرنا - عضو كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اجراي طرح آزادپزي نان در تهران، گفت: از آنجا كه نان سهم عمده اي در الگوي مصرف خانوارهاي ايراني به ويژه اقشار آسيب پذير جامعه دارد بايد تصميم گيري درباره افزايش قيمت آن با دقت بيشتري صورت گيرد تا شاهد عوارض اجتماعي مساله نباشيم.

حميدرضا فولادگر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: با وجودي كه بحث آزادسازي نان از مدتها پيش مطرح بوده اما آزادسازي قيمت نان بايد متناسب با يارانه هاي پرداختي باشد؛ يعني اگر قصد داريم يارانه نان به مردم بدهيم، با يارانه مي توان افزايش قيمت را جبران كرد اما وقتي در بحث يارانه ها تغيير و تحول خاصي نداشتيم، اينكه فقط قيمت نان را افزايش دهيم، درست نيست.

نماينده مردم اصفهان در مجلس با بيان اينكه مردم تازه خود را با اصلاح قيمت نان كه اخيرا اعمال شد، وفق داده بودند و افزايش مجدد در فاصله زماني كوتاه را تحمل نخواهند كرد، افزود: درست است كه بايد از اسراف و هدررفت نان جلوگيري و در مصرف آرد نيز صرفه جويي شود اما بايد دقت داشته باشيم كه نان قوت قالب مردم است و مردم از دولت انتظار دارند كه شرايط اقتصادي آنها درنظر بگيرد.

وي افزود: البته اميدوارم دولت بتواند تورم را به 14 درصدي كه اعلام كرده، كاهش دهد اما با افزايش ماليات مشاغل و ماليات بر ارزش افزوده كالاهايي كه مصرف عمومي دارند و بخشي ازآن به توليدكننده منتقل مي شود و بخشي هم به مصرف كننده، فشار مضاعفي به مردم وارد خواهد شد.

فولادگر تاكيد كرد: بحث اينجاست كه اگر رونق اقتصادي در كشور باشد، كسب و كار فعال باشد و درآمدها نسبتا قابل قبول باشد، مردم ماليات را مي پردازند و تورم نسبي كه هميشه وجود داشته را نيز تحمل مي كنند اما اگر افزايش قيمت ها باشد و از آن طرف ركود هم وجود داشته باشد؛ تحمل اين ركود بر تورم براي مردم مشكل خواهد بود.

وي افزود: درست است درآمدهاي نفتي دولت كاهش پيدا كرده و دولت ناچار است به سمت درآمدهاي غيرنفتي و فرضا ماليات برود، اما به معني اين نيست كه به كساني كه الان ماليات مي دهند، بيشتر فشار وارد كنيم بلكه بايد به سراغ كساني كه ماليات نمي دهند برويم، از فرارهاي مالياتي جلوگيري كنيم و به نوعي جامعه هدف را گسترش دهيم.

لازم به ذكر است؛ مرحله نخست آزاد‌سازي‌ نرخ نان با آزادپز شدن 20 درصد نانوايي‌هاي سنگكي از 21 ديماه كليد خورد و نرخ اين نوع نان به 1300 تا 2 هزار تومان رسيد و مسئولان روز گذشته (30 ديماه )از اجراي مرحله دوم آزادسازي نرخ نان با آزادپز شدن 20 درصد نانوايي‌هاي تافتون، بربري و لواش خبر داده اند در حاليكه هيچ نرخي براي آن اعلام نكرده اند كه به ‌نظر مي‌رسد آنها پس از مشخص شدن نرخ آرد آزاد، قيمت آزادپز سه نوع نان را برمبناي قيمت‌هاي كف بازار، كشف و اعلام خواهند كرد.

قاسم زراعتكار، رئيس اتحاديه نانوايان تهران با بيان اينكه اصلاح قيمت نان كه چندي پيش اعمال شد، كليه افزايش هزينه ها را پوشش نمي داد، افزود: نانوايي هاي آزادپز بايد گسترش يابند.

وي افزود: اتحاديه هاي صنفي و اتاق اصناف همواره پشتيبان برنامه هاي مدون و اجرايي دولت هستند و اطمينان دارند كه برنامه هاي دولت در راستاي كاهش تورم و تقويت بنيه اقتصادي و رفاه حال مردم است.

به هرحال؛ بحث افزايش قيمت نان؛ قوت غالبي كه قالب تهي كرد، موجب تشويش مردم شده و آنها اميد بسته اند كه اين ماده غذايي ارزشمند و اساسي از سفره هايشان بريده نشود.

اقتصام (4)1070**1558
۰ نفر