۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۱۴
کد خبر: 81479564
T T
۰ نفر
نظامیان آلمانی و پرداخت ناچیز غرامت به افغان ها

كابل- ایرنا- نظامیان آلمانی مستقر در افغانستان مبلغ یك میلیون و یك صد هزار دلار به خانواده قربانیان حمله هوایی سال 2009 قندوز پرداختند كه با مخالفت و نارضایتی بازماندگان قربانیان این حادثه رو به رو شد.

به گزارش روز دوشنبه رسانه های افغانستان، ارتش آلمان مبلغ یك میلیون و یك صد هزار دلار به خانواده های قربانیان حمله قندوز پرداخت كه از این مبلغ، 600 هزار دلار بابت بمباران 2 تانكر نفت رسان بود.

در سال 2009 در حمله هوایی آلمان ها به غیر نظامیان ، دو تانكر نفت رسان منهدم و 100 نفر كشته و دهها تن زخمی شدند.

به گزارش رسانه ها، نظامیان آلمانی هم چنین 503 هزار دلار بابت تلف شدن حیوانات و دیگر خسارت های مادی مانند تخریب منازل مسكونی یا آتش گرفتن مزارع پرداختند.

كارشناسان افغان این مبلغ غرامت را ناكافی دانسته اند و می گویند: نظامیان آلمانی بابت قربانی شدن هر نفر حدود 5 هزار دلار پرداخته اند در حالی كه قیمت یك خودروی عادی 10 هزار دلار است.

وكیل مدافع خانواده این قربانیان نیز این مبلغ را ناچیز خوانده و خواهان پرداخت 39 هزار یورو برای هر قربانی شده است.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریكا كه در سال 2001 به افغانستان حمله كردند تاكنون صدها غیر نظامی افغان را در حملات هوایی، یورش های شبانه به منازل و شلیك مستقیم به آنان به قتل رسانده و صدها تن را زخمی و معلول ساخته اند به علاوه خسارت های مادی و ویرانی های فراوانی بر اثر این تهاجمات برجا مانده است.

این نیروها می كوشند گهگاه با پرداخت مبالغ ناچیزی در قالب غرامت به خانواده های قربانیان، خود را تبرئه كنند و پرده ای بر جنایات خود در این كشور بكشند.

آساق*5*291*1446