۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۰
کد خبر: 81489852
T T
۰ نفر
درمان دیابت با باكتری روده انسان

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه كرنل نیویورك با استفاده از باكتری روده انسان، موفق به كاهش 30 درصدی سطح گلوكز خون شدند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از ساینس، محققان یك رشته از باكتری های مفید روده انسان به نام لاكتوباسیلوس را به گونه ای مهندسی كرده اند كه عملكرد آن مشابه هورمون GLP-1 می شود. این هورمون در پاسخ به غذا، انسولین ترشح می كند.

لاكتوباسیلوس پروبیوتیكی است كه معمولا برای پیشگیری و درمان اسهال، سندرم روده تحریك پذیر و برخی از بیماری های پوستی استفاده می شود.

نتایج اولیه این آزمایش روی موش های دیابتی موفقیت آمیز بوده است و تحقیقات نشان می دهد كه این باكتری میزان قند خون را 30 درصد كاهش می دهد.

محققان معتقدند كه این باكتری سلول های اپیتلیال روده را به سلول هایی تبدیل می كند كه عملكردشان مشابه سلول های بتای پانكراس است. هورمون انسولین از سلول های بتا ترشح می شوند.

محققان در تلاشند تا باكتری های مفید روده را در قالب یك قرص پروبیوتیك برای درمان بیماران دیابتی تولید كنند.

دیابت به دلیل ناتوانی لوزالمعده در ترشح هورمون انسولین، یا اختلال در پاسخ سلول ها به این هورمون و یا به هر دو دلیل بوجود می آید. در این بیماری معمولا قند خون به طور معمول بیش از حد نرمال است. سكته مغزی، سكته قلبی و آسیب های عصبی از مهمترین عوارض دیابت هستند.

در حال حاضر بیش از 29 میلیون نفر در آمریكا به دیابت مبتلا هستند و این بیماری هفتمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده محسوب می شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه Diabetes منتشر شده است.

علمی (6) ** 9259**1599
۰ نفر