۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 83571031
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روده نشت‌کننده به فهرست مشکلات سلامتی فضانوردان اضافه شد

تهران- ایرنا- محققان آمریکایی دریافتند که روده‌های انسان پس از قرار گرفتن مدت زمان معینی در فضا دچار «نشتی» می‌شوند و احتمال ابتلای انسان را به برخی عفونت‌ها و بیماری‌ها افزایش می‌دهند.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس،آسیب دیواره روده و خروج ذرات غذایی بزرگتر از آن به نام سندرم روده نشت‌کننده شناخته می‌شود. ورود ذرات غذایی بزرگتر به جریان خون می‌تواند موجب التهاب، نفخ، تغییرات در شرایط اجابت مزاج و خستگی شود.

انسان‌ها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که بر روی زمین زندگی کنند، بنابراین به محض دور شدن از این محیط، انواع مشکلات سلامتی بروز می‌یابد. اکنون محققان دانشگاه‌های «کالیفرنیا ریورساید» و «سن دیگو» در آمریکا به شواهدی از بروز یک مشکل جدید برای فضانوردان در فضا دست یافته‌اند. 

شبیه سازی میکروگرانش (Microgravity) نشان می‌دهد که روده‌های انسان پس از مدتی قرار گرفتن در فضا دچار «نشتی» می‌شوند و خطر ابتلا به برخی عفونت‌ها و بیماری‌ها را هفته‌ها بعد افزایش می‌دهند. 

پیش از این، مطالعات نشان داده‌اند که سفر به فضا به دلیل جاذبه کم و تابش زیاد، می‌تواند استخوان‌ها و ماهیچه‌های فضانوردان را تضعیف کند، موجب بروز علائم زوال عقل شود، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش و حتی بیان ژن را تغییر دهد.

اکنون محققان در این مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا میکروگرانش فضا بر روده‌های انسان نیز تاثیر دارد یا خیر. 

آن‌ها برای بررسی اثرات میکروگرانش بر روده، سلول‌های اپیتلیال روده را در یک بیو راکتور که به سرعت می‌چرخد، کشت کردند تا اثرات میکروگرانش را شبیه سازی کنند. پس از اینکه این سلول‌ها ۱۸ روز را در این محیط سپری کردند، محققان چرخش را متوقف و سلول‌ها را بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که سلول‌های اپیتلیال، تشکیل "اتصالات محکم" را که سلول‌های جداگانه را به هم متصل می‌کنند، به تاخیر انداخته بودند. با تضعیف این اتصالات، دیواره نفوذپذیر یا دچار "نشتی" می‌شود.

محققان می‌گویند، یافته‌های این مطالعه می‌تواند پیامدهایی برای سلامت فضانوردان در فضا و حتی پس از بازگشت به زمین داشته باشد. متأسفانه به نظر می‌رسد که روده‌ها در فضا مستعد ابتلا به مشکلات هستند. تحقیق دیگری که به تازگی بر روی موش‌ها انجام شده نیز نشان داده است که پرتوهای کیهانی می‌توانند بر توانایی سلول های روده برای جذب مواد مغذی تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha