۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81512488
T T
۰ نفر

قزل آلاهای زنجان از بیماری VHS در امان مانده اند

۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81512488
قزل آلاهای زنجان از بیماری  VHS در امان مانده اند

زنجان - ایرنا - مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: علیرغم شیوع بیماری حاد ویروسی VHS در اغلب استانهای كشور، همه قزل آلاهای پرورشی در مزارع آبزی پروری زنجان در امان مانده اند.

محمود صیاد بورانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عدم رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت مزارع، رعایت نكردن فواصل مجاز بین دو مزرعه، نادیده گرفتن استاندارد بر اساس ظرفیت اسمی و برنامه تولیدی استخر، آبگیری مستقیم مزارع آبزی پروری كه در مجاورت منبع آبی مشترك قرار دارند و خروج پسماند مزارع به همان منبع آبی، موجب ابتلای مزارع پرورش آبزیان به بیماری حاد ویروسی VHS باكتریایی، قارچی و یا انگلی شوند.

وی یادآورشد: ورود تخم چشم زده وارداتی آلوده و بدون هماهنگی با دامپزشكی و ضد عفونی نكردن مناسب این تخم ها، عدم مقابله با موجودات و گونه های آبزیان مهاجم 'زالو، سخت پوستان و ماهیان بومی رودخانه ها' موجود در منبع آب ورودی و همچنین استفاده از غذای زنده از دیگر عوامل ابتلای ماهیان قزل آلا به این بیماری است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: عدم رعایت موارد ذكر شده موجب ابتلای ماهی قزل آلا به بیماری حاد ویروسی VHS می شود كه این بیماری غیر قابل درمان بوده و در صورتی ابتلای آبزیان خسارتهای اقتصادی زیادی را متوجه آبزی پروران می كند.

صیاد بورانی خاطرنشان كرد: همه موارد و نكات ضروری برای جلوگیری از شیوع این بیماری در این استان رعایت شده است و طراحی استخرها به شكلی می باشد كه ماهی در حداقل شرایط استرس قرار دارد و آبگیری مزارع از طریق چاه‌های كم عمق بستر روخانه‌ها انجام می شود.

وی ادامه داد: دمای آب ورودی به استخرهای موجود در استان زنجان بالای15 درجه سانتیگراد می باشد كه فعالیت ویروس VHS در دمای پایین تر از 10 درجه افزایش یافته و در دمای بالای15 درجه فعالیت آن متوقف می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینكه آبزی پروران باید برای جلوگیری از ابتلای ماهی به بیماری‌های ویروسی از غذای خشك و تجاری معتبر استفاده كنند، گفت: خوشبختانه تمامی ماهی‌های قزل آلای این استان به بیماری ویروسی حاد VHS مبتلا نشده اند و آبزی پروران در طی دوره پرورش این گونه از ماهیان از دارو استفاده نمی كنند.

صیاد بورانی خاطرنشان كرد: انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی تولیدی زنجان جزو فراورده های خام سالم می باشد، به طوری كه تقاضای روز افزون محصول تولیدی بین استان های تهران، مازندران ، اردبیل، آربایجان شرقی، قزوین ، كردستان و گیلان نشان دهنده عاری بودن ماهیان از بیماری است.

**بیماری ویروسی بسیار حاد VHS غیر قابل درمان است

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشكی استان زنجان گفت: بیماری های ویروسی حاد مانند VHS ، IPN و یا IHN غیر قابل درمان بوده و در صورت شیوع، شاهد تلفات وسیع در جمعیت آبزیان خواهیم بود كه مناسب ترین راه برای مقابله با این بیماری ها پیشگیری از شیوع آنهاست.

مجید اسكندرپور افزود: بیماری VHS بسیار حاد ویروسی در ماهیان پرورشی است كه در اشكال حاد، مزمن و عصبی بروز می كند.

وی ادامه داد: در فرم حاد تلفات شدید و سریع بوده، قزل آلای مبتلا به رنگ تیره درآمده و بیرون زدگی یك یا دو طرف چشم، تجمع ماهی ها در خروجی، تنفس سریع، شنای چرخشی و عمودی آبشش كم خون، خونریزی در عضلات، كبد خاكستری و زرد و روده های ملتهب از دیگر علایم این بیماری به شمار می آید.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشكی استان زنجان گفت: تاكنون با اجرای سیستم های مراقبت فعال و غیر فعال و سیستم قرنطیه و آموزش پرورش دهندگان از ورود این بیماری به این استان جلوگیری شده است.

اسكندرپور اظهاركرد: پرورش دهندگان آبزیان باید ورود تخم چشم زده و بچه ماهی را فقط با مجوز سازمان دامپزشكی و از راه های قانونی انجام دهند و خرید بچه ماهی از منابع معتبر و دارای سلامت این سازمان انجام شود.

وی ضد عفونی منظم استخرها، همه تجهیزات و وسایل مورد استفاده با ضدعفونی كننده های مجاز سازمان دامپزشكی كشور، رعایت تراكم در ترافها و استخرها، كاهش استرس در مزرعه، بهبود كیفیت آب از طریق استفاده از فیلترها و ثبت روزانه وضعیت سلامت ماهیان را از مواردی برشمرد كه باید بهره برداران رعایت كنند.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشكی استان زنجان گفت: جمع آوری روزانه ماهی های تلف شده و دفن بهداشتی در چاله با عمق یك متر و آهك پاشی روی آن، رعایت شرایط امنیت زیستی و قرنطینه ای در مزرعه 'جلوگیری از تردد غیر ضروری افراد، حیوانات و ماشین ها' از دیگر مواردی است كه باید پرورش دهندگان آبزیان اعمال كنند.

اسكندرپور با بیان اینكه استخرها باید پس از تخلیه ماهیان شستشو و ضدعفونی شده و به مدت یك ماه خشك باقی بمانند، تاكید كرد: آبزی پروران در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی مورد را هرچه سریعتر با شماره 1512 به دامپزشكی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر استان زنجان حدود 500 استخر پرورش ماهی دارد كه یك هزار و 650 بهره بردار در این صنعت مشغول به كار شده و ماهانه 500 تن از ماهیان سردآبی و گرم آبی تولیدی این استان به استان های استان های تهران، مازندران، آذربایجان شرقی، گیلان، اردبیل، قزوین و كردستان صادر می شود.

7325/6085