۲۳ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8151291
T T
۰ نفر
انفجار مرقد امامین عسکریین (ع) با موجی از محکومیت مواجه شد .............................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/03/86 داخلی.فرهنگی.انفجار.سامرا.
اقدام جنایتکارانه انفجار گلدسته های طلایی مرقد امامین عسکریین (ع) در شهر مقدس سامرا روز چهارشنبه با موجی از محکومیت ها در داخل و خارج کشور همراه شد.
قریب دو سال پس از اولین انفجار مرقدهای امامین عسکریین (ع) در سال 1384 در آن شهر مقدس، بامداد امروز بار دیگر مرقد این دو امام همام مورد حمله تروریست ها قرار گرفت.
انفجار اسفند ماه سال 84 مرقدهای امامین عسکریین (ع) بخش بزرگی از گنبد و مرقد امامین شریفین را تخریب کرده بود و موجب بروز خشونت های مذهبی شد و صدها نفر بر اثر پیامدهای این حادثه در عراق کشته شده بودند.
لیکن، امسال بر اساس هماهنگی مشترک امنیتی استان صلاحالدین در شمال بغداد، در حوالی ساعت 9 صبح امروز به وقت محلی در پی اصابت خمپاره به حرم مطهر امامین عسکریین (ع)، دو مناره ی بجامانده از بمب گذاری سال 84 که طی آن گنبد طلایی این مرقد ویران شده بود، بخش کامل یکی از چهار گلدسته های این مضجع شریف و نیمی از یک ماذنه دیگر آن فرو ریخت.
از چهار ماه گذشته مسوولیت حفاظت از مرقد امامین عسکریین (ع) به نیروهای کماندو وابسته به وزارت کشور عراق محول شده است.
گزارش دیگری حاکیست که گروه های تکفیری القاعده نخست با کارگذاشتن بمب در زیر گلدسته ها آنها را منفجر کردند و سپس چند گلوله خمپاره به منطقه اصابت کرد.
قابل یادآوری است که انفجار امسال مرقدهای امامین عسکریین (ع) با ایام فاطمیه و شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام (ص ) همزمان شده است.
در پی این انفجار، گروه شبه نظامی "جیش المهدی" در شهرک شیعه نشین صدر با پوشیدن لباس های سیاه و حمل سلاح در شهرک صدر به حال آماده باش در آمدند و نیروهای امنیتی مشترک عراق و آمریکا در سامرا نیز به حال آماده باش در آمده اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از "بغداد"، سرهنک دوم "کریستوفر گارور" سخنگوی ارتش آمریکا گفت که کشورش با توجه به پیامدهای حمله سال گذشته اوضاع را به دفت زیرنظر دارد.
در عین حال بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر آمریکا در بغداد و فرمانده نظامیان آمریکایی در این کشور، با صدور بیانیه ای گروه "القاعده" را مسوول حادثه انفجار سامرا دانست.
گزارش های دیگر از سامرا نیز حاکیست اهالی شهر سامرا به شدت از این حمله به خشم آمده و به صورت خودجوش به خیابان ها ریخته و این حادثه را محکوم کردند.
** بازتاب داخلی رویداد شخصیت های سیاسی، فرهنگی و نهادهای دولتی و غیر دولتی به همراه رهبران دینی شیعه و اهل سنت و مسئولان بلندپایه کشورها در بیانیه هایی این جنایت را محکوم کردند.
در تمامی این بیانیه ها بر وحدت و نفی فتنه مذهبی و حفظ آرامش و خویشتنداری تاکید شده است.
* "غلامعلی حدادعادل" رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه جلوه های خودباوری و اقتدار دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تسلیت این حادثه و ضمن محکوم کردن آن، آن را حلقه دیگری اززنجیره جنایات قبلی در عراق دانست.
وی هدف این گونه اقدامات را ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی عنوان کرد و اظهارداشت: آنها بااین اقدامات می خواهند فضای ناامن ایجاد کنند تا توجیهی برای ادامه حضور نیروهای بیگانه در عراق باشد.
* "سیدمحمد علی حسینی" سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اقدام جنایتکارانه و ضد اسلامی انفجار مناره های مرقد امامین عسکریین در شهر سامرا توسط دشمنان و بدخواهان ملت عراق را شدیدا محکوم کرد.
* مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با صدور بیاینه ای اقدامات نیروهای اشغالگر آمریکایی و عاملان نفاق و تفرقه در حمله به حرم عسکریین (ع) را محکوم کرد.
این مجمع در این بیاینه تصریح کرد: تلاش های مذبوحانه چیزی جز آگاهی بیشتر امت اسلامی نسبت به ترفندهای مذهبی به دنبال نخواهد داشت و تنها به یکپارچگی و اتحاد مسلمانان در حفظ وحدت و همبستگی اسلامی می انجامد.
* کمیسیون حقوق بشر اسلامی هم با صدور بیانیه ای انفجار تروریستی در شهر مقدس سامرا و تخریب گلدسته حرم عسکریین (ع) را بشدت محکوم کرد.
* سازمان تبلیغات اسلامی دیگر نهاد دولتی بود که با صدور بیانیه ای هتک حرمت دوباره به حرمین شریفین امامین عسکریین (ع) را در شهر سامرا محکوم کرد.
* جامعه روحانیت مبارز تهران، این نهاد غیردولتی با تسلیت حادثه تالم بار انفجار در حرم شریف عسکریین (ع) در سامرای عراق به ساحت مقدس امام عصر (عج ) ، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسلمین جهان این جنایت هولناک را محکوم کرد.
* جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه ای هتک حرمت حرمین عسکریین (ع) را محکوم کرده و هدف دشمنان از این عمل ددمنشانه را ایجاد آشوب در عراق دانسته است.
در این اطلاعیه می خوانیم: این مصیبت بزرک مع الاسف در حالی همگان را داغدار نمود که کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین شریف و سامرای مطهر پس از حضور اشغالگران بارها آماج حملات و تهدیدات دشمنان بوده است .
* در عین حال چهار تشکل بزرک دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور نیز با صدور بیانیه ای این حرکت مذبوحانه و دین ستیزانه امپریالیسم و صهیونیسم بین الملل را محکوم کردند.
* مدیرکل اداره فرهنک و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این باره گفت: آزادگان جهان از هتک حرمت حرم امامین عسکریین (ع) سوگوار شدند.
محمدرضا سوقندی این اقدامات را تکرار اقدامات پیشین دانست که با هدف ایجاد تفرقه میان مسلمانان و تثبیت حضور نیروهای بیگانه انجام می شود.
* مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در خراسان شمالی نیز در این باره گفت: دشمنان اسلام با دسیسه چینی می خواهند اتحاد مسلمانان را کمرنک کنند.
حجت الاسلام محمدکاظم رجایی مسلمانان را به حفظ هوشیاری برای خنثی کردن نقشه های شوم دشمنان فراخواند و این حرکت را برای استکبار جهانی جدید ناشایست دانست.
* نماینده ولی فقیه در منطقه مقاومت بسیج خراسان شمالی به نامگذاری امسال به نام سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی به تدبیر مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دشمنان اسلام انسجام اسلامی را هدف گرفته اند.
* شماری از روحانیان اهل تسنن خراسان شمالی هتک حرمت به مضجع شریف امامین عسکریین (ع) در شهر سامرای عراق را شدیدا محکوم کردند.
آنان روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا بر لزوم وحدت و همبستگی بیشتر بین شیعه و سنی تاکید کردند و گفتند: شیعه و سنی باید با اتحاد تمامی نقشه های شوم دشمنان را خنثی کنند.
* آخوند عبدالحمید یزدانی، یکی از روحانیان اهل تسنن بجنورد گفت که با شنیدن خبر انفجار حرم امامین عسکریین (ع) بشدت متاثر شده است.
وی با بیان اینکه عاملان اقدام وحشیانه اهانت به حرم و مزار فرزندان رسول خدا (ص ) یقینا از اسلام بویی نبرده اند افزود: عاملان این اقدام ننگین مسلمان نیستند.
* امام جماعت مسجد ابوحنیفه بجنورد گفت: هرکس که امامان را قبول نداشته باشد پیغمبر را قبول ندارد و هر کس که پیغمبر را قبول نداشته باشد خدا را قبول ندارد.
* یکی دیگر از روحانیان اهل تسنن منطقه راز و جرگلان نیز عاملان انفجار در حرم امامان عسکریین (ع) را محکوم کرده و گفت: دشمنان اسلام می خواهند بین مسلمانان تفرقه بیندازند.
آخوند آنا درخشان افزود: دشمنان اسلام فهمیده اند که در صورت اتحاد و انسجام مسلمین، راه به جایی نمی برند پس از راه تفرقه افکنی وارد شده اند.
* مدیر مدرسه علمیه (اهل سنت ) "کریمی" در دهستان "یکه صعود" بخش مرزی راز و جرگلان بجنورد افزود: تمامی مسلمانان باید همبستگی خود را به رخ دشمنان اسلام بکشند و عاملان این اقدام ننگین را محکوم کنند.
وی اشاره به روزهای مهم و حساس در جهان اسلام مانند روز جهانی قدس کرد و گفت: شیعه و سنی برای رهایی از چنک دشمنان باید منسجم باشند.
* یکی دیگر از آخوندهای سنی مذهب خراسان شمالی نیز گفت: شیعه و سنی در زیر یک پرچم زندگی مسالمت آمیزی دارند اما دشمنان این اتحاد را نمی خواهند.
"نیازگلدی فروزش" به ایرنا اظهار داشت: دشمنان اسلام از وحدت و همدلی بین مسلمانان وحشت دارند و بر همین اساس سعی بر تفرقه افکنی دارند تا قدرت آنان را کاهش دهند.
** بازتاب خارجی رویداد مردم و رهبران دینی و رسمی عراق، نیروهای اشغالگر آمریکایی را در خصوص جنایت امروز چهارشنبه انفجار گلدسته های مرقد امامین عسکریین (ع) در شهر سامرا مسئول دانستند.
* تلویزیون "العراقیه" و رادیو دولتی این کشور بعد از وقوع انفجار امروز در مرقد امامین عسکریین (ع) با قطع برنامه های عادی خود، مبادرت به پخش سرودهای ملی کردند.
در این سرودها که عموما هنرمندان برجسته این کشور آنها را اجرا می کنند بر حفظ وحدت ملی و نفی خشونت مذهبی و گرایش به وطن تاکید می شود.
* آیت الله "سید علی سیستانی" مرجع عالی شیعیان عراق، مردم کشورش را به حفظ آرامش و خویشتنداری فراخواند و خواستار آرامش شده و از آنها خواست تا هیچ اقدام تلافی جویانه ای علیه اهل تسنن صورت ندهند.
این رهبر دینی برجسته عراق، مردم کشورش را به هوشیاری و پرهیز از فتنه مذهبی که فتنه انگیزان در صدد دامن زدن به آن هستند هشدار داده است.
* "نوری المالکی" نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور با محکوم کردن این فاجعه، تحرکات و تدابیر لازم امنیتی را برای پیشگیری از بحران ناشی از انفجار مرقد امامین عسکریین (ع) آغاز کرد.
* سید "عبدالعزیز حکیم" رهبر ائتلاف یکپارچه عراق که هم اکنون برای ادامه مداوای خود در جمهوری اسلامی ایران به سر می برد در بیانیه ای این جنایت را محکوم و مردم عراق را به حفظ آرامش فراخواند.
* "مقتدا صدر" از روحانیون برجسته عراق نیز ضمن محکوم کردن جنایت امروز، عامل آن را تکفیری ها و صدامی ها دانسته است.
* سید "صالح الحیدری" رییس هیات اوقاف شیعه عراق هم امروز این جنایت را محکو کرد و در اظهاراتی نیروهای آمریکایی حاضر در سامرا را در قبال وقوع جنایت امروز مسئول دانست.
وی تاکید کرد که مردم عراق نمی توانند در برابر این کوتاهی ها و حملات مکرر تروریست های القاعده و صدامی برای مدت طولانی، سکوت کنند.
الحیدری اعمال سیاست مشت آهنین علیه تکفیری ها و عوامل تعرض به مرقدهای امامین عسکریین (ع) شد.
* "عبدالکریم خلف" سخنگوی وزارت کشور عراق نیز این عمل را محکوم و اعلام کرد که درخصوص انفجارهای امروز تحقیق و تفحص می کند.
* شیخ "یوسف الحمدانی" از جماعت علمای عرب های سنی جنوب عراق نیز هدف تعرض امروز به مرقد امامین عسکریین (ع)را فتنه مذهبی بین مردم عراق خواند.
وی گفت: بعد از اینکه تکفیری ها از کشاندن مردم عراق به سوی فتنه و جنک مذهبی ناکام شدند و حلقه امنیتی برآنها تنک شده است با هدف قراردادن مرقد امامین عسکریین (ع)، در صدد تحریک مذهبی مردم عراق علیه یکدیگر برآمده اند.
* "عادل عبدالمهدی" معاون رییس جمهوری عراق نیز جنایت انفجار گلدسته های مرقد امامین عسکریین (ع) را محکوم کرد.
عبدالمهدی در بیانیه ای مردم کشورش را به وحدت ملی و ایستادن در برابر توطئه های فتنه انگیزان مذهبی فراخوانده است.
* عشایر الانبار، دیاله و صلاحالدین و دیگر استانهای عراق نیز جنایت امروز را محکوم و مردم را به حفظ آرامش فراخوانده اند.
روند محکومیت جنایت تعرض به مرقد امامین عسکریین (ع) همچنان در عراق ادامه دارد.
فراهنک 1378/1597/1348 شماره 218 ساعت 37:18 تمام انتهای پیام I23.59-37-18
۰ نفر