۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۲۴
کد خبر: 81515397
T T
۰ نفر
انباشت نخاله هاي ساختماني چهره بجنورد را نازيبا كرده است

بجنورد-ايرنا- انباشت نخاله هاي ساختماني در نقاط مختلف بجنورد و همچنين برخي روستاهاي استان خراسان شمالي چهره شهر و طبيعت روستايي را نازيبا كرده است.

به گزارش ايرنا، ورودي برخي از روستاهاي اطراف شهر از جمله روستاي حمزانلو، روستاهاي مسير جاده بجنورد - اسفراين، روستاهاي مسير جاده بجنورد -مشهد و بجنورد به آشخانه و ساير روستاهاي حواشي از جمله باقرخان از اين پديده نازيبا در امان نمانده و محل تجمع حيوانات و همچنين حشرات موذي شده است.

برخي از شهروندان در ساخت و سازها و تخريب خانه هاي كهنه و قديمي نخاله هاي ساختماني را به اطراف روستاها حمل مي كنند كه اين چهره طبيعت روستاها را زشت كرده است و گاه منجر شده كه برخي از ساكنان اين منطقه نيز زباله توليدي خود را در اين مكان ها بريزنند كه مشكلات اين مناطق مضاعف شده است.

يكي از ساكنان منطقه حاشيه نشين صندل آباد گفت: شهروندان بجنوردي نخاله هاي توليدي خود در حاشيه جاده تخليه مي كنند وبرخي از ساكنان نيز زباله هاي توليدي خود را در كنار اين نخاله ها انباشت مي كنند كه اين امر مشكلي براي اين منطقه ايجاد كرده است.

وي گفت: جاده روستاي حمزانلو و بازخانه كه يكي از مناطق زيبا و دره اي و همچنين گردشگري است هم اكنون به محل انباشت نخاله هاي ساختماني تبديل شده است.

يكي ديگر از اهالي روستاي ينگه قلعه نيز گفت: با وجود اينكه شهرداري در

كنارگذر شهرك فرهنگيان، منطقه اي براي انباشت نخاله هاي ساختماني قرار داده اما برخي از كاميون هاي حمل نخاله، بار خود را قبل از رسيدن به اين منطقه در ميان راه يا در كنار جاده و رودخانه تخليه مي كنند.

'ولي باقري' از محل نگهداري نخاله هاي ساختماني در اين منطقه نيز گلايه كرد و گفت: اين منطقه در نزديكي سكونت گاه شهروندان چند شهرك قرار دارد كه اين امر نيز موجب آلودگي هوا از جمله گرد و غبار در اين منطقه مي شود.

وي افزود: حتي برخي از افراد در اين منطقه حضور پيدا مي كنند و با بر هم زدن نخاله هاي ساختماني پاره آجر و تكه هاي آهن و ساير زباله هاي خشك جمع آوري مي كنند.

وي گفت: محل نگهداري نخاله هاي ساختماني بايد دور از مناطق روستايي و شهري باشد.

يكي از ساكنان شهر بجنورد نيز ضمن گلايه از نگهداري نخاله هاي ساختماني گفت: در هر گوشه اين شهر انبوهي از تيرهاي آهن، آجر، شن و ماسه به چشم مي خورد.

' نقي ايزانلو' افزود: از هر كوچه كه بگذريم، بخشي از معبر را مصالح ساختماني اشغال كرده است حتي خيابان هاي شهر نيز با اين مشكل درگير هستند.

وي گفت: ساخت و سازهاي فراوان حجم انبوهي از نخاله هاي ساختماني را نيز توليد مي كند، نخاله هايي كه به كندي جمع آوري مي شود و در يك منطقه مخصوص نيز تخليه نمي شود.

وي اظهار كرد: كاميون ها و وانت بارها نخاله هاي ساختماني را در شمال، جنوب، شرق و غرب بجنورد رها مي كنند.

وي افزود: به طوري كه در بسياري از نقاط پيراموني شهر بجنورد مانند كوه باباموسي، جاده علي آباد، باقرخان و ديگر مناطق رها شدن نخاله هاي ساختماني را شاهد هستيم.

يك ديگر از شهروندان بجنوردي گفت: اگر با رانندگان كاميون ها و وانت هايي كه نخاله هاي ساختماني را در اطراف شهر رها مي كنند، برخورد جدي تري صورت گيرد، ديگر طبيعت زيباي اطراف بجنورد به وسيله نخاله هاي ساختماني از بين نمي رود.

'امين درتومي' افزود: تجمع نخاله هاي ساختماني در خيابان ها و كوچه ها به آسفالت آسيب مي رساند و در بسياري از مواقع شاهد هستيم كه جمع آوري ديرهنگام نخاله ها، بخشي از آسفالت كوچه يا خيابان از بين برده است.

شهردار بجنورد گفت: هم اكنون هفت خودروي حمل نخاله هاي ساختماني به جي پي اس مجهز شده اند تا عملكرد آنان مورد مشاهده قرار گيرد.

'روح الله براتيان' اظهار كرد: تمامي اين خودروها توسط اين دستگاه ها رد يابي خواهند شد و اگر نخاله ها را غير از مكان هاي در نظر گرفته شده تخليه كنند با آنان برخورد خواهد شد.

وي افزود: تمامي اين خودروها نيز زيرنظر مهندسي گشت و نظارت شهرداري قرار دارد و در سطح شهر براي تذكر به شهروندان در خصوص جمع‌آوري نخاله هاي ساختماني فعاليت مي كنند.

وي گفت: اجراي اين طرح تا حد زيادي ضايعات و نخاله هاي سطح داخل شهر را كاهش خواهد داد.

وي گفت: اگر شهروندان نخاله هاي ساختماني خود را در معابر اصلي شهر نگهداري كنند با دادن اخطار چند ساعته موظف به جمع آوري خواهند شد و در غير اينصورت شهرداري نخاله ها را جمع آوري و آنان را جريمه خواهد كرد.

وي افزود: اگر نخاله هاي شهري در كوچه ها و مناطق كم تردد نيز باشد شهرداري اخطار يك روزه به متخلفان مي دهد.

وي از مردم خواست تا در صورت مشاهده نخاله هاي ساختماني در سطح شهر با سامانه 137 و 32222113 تماس بگيرند.

وي از شهروندان و روستاييان نيز خواست تا شماره كاميون ها و وانت بارهايي كه نخاله هاي ساختماني را در اطراف روستاها و حاشيه شهر تخليه مي كنند نيز به شهرداري اطلاع دهند تا با آنان برخورد شود.

وي اظهار كرد: نگهداري نخاله هاي ساختماني نابساماني هايي را به همراه دارد.

وي افزود: محل فعلي تخليه نخاله ها در كنارگذر شهرك فرهنگيان تعيين شده و خودروهاي حامل نخاله موظف به تخليه بار خود در اين مكان هستند.

شهر بجنورد با بيش از 200 هزار جمعيت داراي دو منطقه و شهرداري مهر است.ك/4

3007/6042