۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81524673
T T
۰ نفر

حزب حاكم هند در كشمير دولت ائتلافي تشكيل داد

۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81524673
حزب حاكم هند در كشمير دولت ائتلافي تشكيل داد

تهران – ايرنا – حزب ملي گراي هندو و حاكم هند، روز يكشنبه براي نخستين بار در منطقه مسلمان نشين كشمير دولت ائتلافي تشكيل داد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، در مراسمي كه نارندرا مودي نخست وزير هند نيز در آن حضور داشت، رهبران حزب حاكم بهاراتيا جاناتا و حزب دموكرات مردم، امروز در جامو پايتخت زمستاني كشمير، سوگند ياد كردند.

بدين ترتيب، مفتي محمد سعيد از حزب دموكرات مردم، وزير ارشد منطقه خواهد بود و حزب بهاراتيا جاناتا- بي جي پي - ، متحد وي در مديريت منطقه به شمار خواهد رفت.

در انتخاباتي كه در چند مرحله و طي مدت دو ماه برگزار شد، هيچ حزبي در جامو و كشمير نتوانست اكثريت مطلق را به دست آورد.

در اين انتخابات، حزب دموكرات مردم با 28 كرسي، بيشترين آرا را در مجلس 87 نفري كشمير به دست آورد و بهاراتيا جاناتا هم 25 كرسي كسب كرد. همه آراي بهاراتيا جاناتا، در مناطق هندونشين به اين حزب داده شده است.

دو حزب متحد، در بسياري از موارد، از جمله بر سر قانوني كه پيگرد نظاميان هندي در منطقه هيماليا را ممنوع مي داند، اختلاف دارند. حزب دموكرات مردم خواهان برچيده شدن اين قانون است و بهاراتيا جاناتا از آن حمايت مي كند.

همچنين بهاراتيا جاناتا به طور سنتي مخالف تصويب قانون اساسي مستقل در كشمير است؛ حال آنكه احزاب محلي از جمله حزب دموكرات مردم، موافق تصويب قوانين مستقل در منطقه هستند.

معترضان كشميري از سال 1989 به اين سو با ارتش هند درگيري داشته اند كه تاكنون به كشته شدن بيش از 68 هزار نفر منجر شده است.

محمد عمر فاروق، يكي از رهبران جدايي طلب كشميري نيز گفته است كه اهميت نمي دهد چه كساني در انتخابات كشمير به قدرت رسيده اند؛ زيرا دهلي نو از طريق حزب هاي دست نشانده اش بر منطقه حكومت مي كند.

آساق5**9163 *1446
۰ نفر