۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 81525713
T T
۰ نفر
دلیل اصلی توقف توسعه میدان گازی آرش، اختلافات سیاسی است

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت نفت فلات قاره ایران در خصوص دلایل توقف توسعه میدان گازی آرش، گفت: دلیل اصلی توقف میدان نفتی آرش، اختلافات سیاسی است.

سعید حافظی نیا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینكه اختلافات مرزی، باعث توقف میدان آرش شده است، اظهار داشت: از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مورد حدود مرزی این میدان با كشورهای همسایه اختلاف نظر وجود داشته است.

مدیرعامل شركت نفت فلات قاره ایران درباره توسعه میدان مشترك اسفندیار نیز گفت: برای توسعه میدان اسفندیار احتیاج به سرمایه گذار وجود دارد.

میدان گازی آرش كه به میدان الدوره نیز شناخته می شود در آب های خلیج فارس قرار گرفته و بین سه كشور ایران، عربستان و كویت مشترك است.

میدان گازی آرش در شمال خلیج فارس در سال 1967 (1346 خورشیدی) توسط شركت نفتی ژاپنی 'ای ـ او ـ سی' كشف شد.

حجم ذخیره این میدان بیش از یك تریلیون فوت مكعب گاز طبیعی و 310 میلیون بشكه نفت خام تخمین زده می شود.

توسعه این میدان گازی مشترك، بارها به دلیل اختلافات مرزی متوقف شده و شركت ملی نفت نیز چندی پیش با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد كه در میدان مشترك آرش علیرغم اتمام ساخت جكت سرچاهی و آمادگی این شركت جهت آغاز عملیات نصب و استقرار دكل حفاری جهت توسعه میدان، به دلیل مشكلات مرزی در حال حاضر منتظر تصمیم‌گیری مراجع ذیصلاح جهت تعیین تكلیف است كه نقطه نظرات فنی این شركت به وزارت خارجه نیز اعلام شده است.

ركن الدین جوادی مدیرعامل شركت ملی نفت هم در تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان مشترك آرش، گفته است: میدان آرش با وجود آمادگی كامل شركت ملی نفت طرح توسعه آن به دلیل وجود پاره ای اختلافات مرزی با كشورهای عربستان و كویت با سرعت كمتری در حال انجام است.

اختلاف بر سر میدان گازی آرش تنها به ایران اختصاص ندارد و كویت و عربستان نیز كه در این میدان سهیم هستند تاكنون نتوانسته اند برای تقسیم منافع این میدان به تفاهم برسند.

چندی پیش شركت‌های ملی نفت كویت و آرامكوی عربستان سعودی به منظور توسعه میدان نفت و گاز آرش (الدوره) كنسرسیوم مشتركی را ایجاد كردند و فعالیت هایی را نیز آغاز كردند كه به دلیل تشدید اختلافات، متوقف شد.

اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر