۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۳۸
کد خبر: 81527949
T T
۰ نفر

تصویربرداری از یوز در میاندشت خراسان شمالی

۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۳۸
کد خبر: 81527949
تصویربرداری از یوز در میاندشت خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام كرد: یكی از محیط بان این اداره، موفق به تصویربرداری از یك قلاده یوزپلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره در روز سه شنبه، 'سیداصغر مطهری' گفت: كمال اخوان، محیط بان جوان و تازه استخدام پناهگاه میاندشت با استفاده از گوشی تلفن همراه خود از این گونه نادر تصویر و فیلم برداری كرده است.

وی افزود: این مامور محیط زیست در حین گشت و كنترل روزانه محیط بانان، این یوز را در قلب منطقه میاندشت، در حدفاصل پارك ملی ضامن آهو و پناهگاه میاندشت در شرایطی كاملا آرام و طبیعی مشاهده كرده است.

وی اظهار كرد: احتمال داده می شود این یوز یكی از سه توله یوزپلنگی باشد كه در سال 92 در پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده شده بود.

وی با بیان اینكه افزایش جمعیت آهو به عنوان طعمه اصلی یوز و افزایش گشت و كنترل محیط بانان، باعث افزایش مشاهده این گونه نادر شده، گفت: تاكنون حضور 6 قلاده یوز به صورت قطعی در میاندشت به ثبت رسیده اما با توجه به گستردگی منطقه و مجاورت آن با مناطق دشتی و آزاد، احتمال زیست 10 قلاده یوز در این منطقه كاملا وجود دارد.

پارك ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت در جنوب غربی استان خراسان شمالی، از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی در كشور است.

محیط بانان پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، دیماه امسال نیز موفق به مشاهده یك قلاده یوز به همراه توله حدود 6 ماهه اش در این منطقه شده بودند و در همان ایام افراد بومی منطقه نیز مشاهده سه قلاده یوزپلنگ بالغ را در این ناحیه گزارش كرده بودند.

اكنون بیشترین یوزپلنگ كشور، به نسبت وسعت منطقه زندگی این گونه جانوری، در منطقه میاندشت جاجرم زیست دارند.

منطقه میاندشت با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هكتار در جنوب غربی خراسان شمالی، زیستگاه گونه های شاخصی چون یوزپلنگ آسیایی، آهو، قوچ و میش، كفتار، گرگ، روباه، شغال، كبك، باقرقره و هوبره است.

اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارك های ملی سالوك، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هكتار مدیریت می كند. ك/1

5132