۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۵۸
کد خبر: 81528240
T T
۰ نفر
شيرين شدن كام صنعت و كشاورزي  ياسوج با فعاليت دوباره كارخانه قند

ياسوج- ايرنا- كارخانه قند ياسوج به عنوان مادر صنعت كهگيلويه و بويراحمد بعد از سالها تعطيلي با فعاليت دوباره خود كام صنعت و بخش كشاروزي اين استان را شيرين كرد.

كارخانه قند ياسوج در سال 1344 به‌عنوان نخستين كارخانه در كهگيلويه و بويراحمد شروع به كار كرد و همزمان با آن زمين‌هاي اطراف كارخانه و بخش‌هاي زيادي از دشت آن منطقه به زيركشت چغندر رفت.

اما چرخ فرسوده اولين كارخانه صنعتي كهگيلويه و بويراحمد حدود 12 سال پيش از حركت ايستاد و اين موضوع تعداد زيادي از كارگراني را كه عمري را در اين كارخانه سپري كرده بودند خانه نشين و بخشي از صنعت و كشاورزي اين استان را با بحران جدي مواجه كرد.

سوءمديريت،سياست واردات بي‌رويه شكر در دولت‌ قبل ، كمبود اعتبار براي نوسازي قطعات فني كارخانه موجب شد تا اين كارخانه تعطيلي طولاني مدت بيش از يك دهه را تجربه كند.

اما امسال در حركت مديريتي نوين و با همت دولت تدبير و اميد چرخ نماد صنعت استان به حركت درآمد و كاميون ها براي بارگيري شهد شيرين اين كارخانه به صف شدند.

استاندار كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به آغاز فعاليت اين كارخانه كه رونق بخش صنعت و كشاورزي استان را در پي دارد و گفت : براي راه اندازي مجدد اين كارخانه بيش از 80 ميليارد ريال اعتبار با مشاركت بانك تجارت هزينه شده است.

سيد موسي خادمي افزود: دولت همه تلاش خود را براي تقويت زنجيره صنعت و كشاورزي در اين كارخانه خواهد كرد و در اين راستا تاكنون چهل و هفت هزار تن چغندر قند از سوي اين كارخانه از كشاورزان خريداري شده است كه پيش بيني مي شود اين ميزان به 55هزار تن نيز برسد.

وي ظرفيت اسمي اين كارخانه را يكصد هزار تن چغندر قند اعلام كرد و اظهار كرد: ترغيب كشاورزان به كشت اين محصول هم موجب رونق بخش كشاورزي استان و هم رونق كارخانه قند خواهد شد و در نتيجه زنجيره اقتصادي در استان فعال مي شود.

اما بازاريابي مطلوب براي شكر توليد شده بعد از سالها تعطيلي مشكلي است كه هم اكنون كارخانه قند ياسوج با آن مواجه است.

رييس سازمان صنعت،معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمدگفت: واردات شكر در برخي مواقع به شكلي است كه قيمت آن بسيار پايين‌تر از قيمت شكر توليدي داخل تمام مي‌شود كه اين امر توان رقابت‌پذيري را از شكر داخل مي‌گيرد.

داريوش ديوديده افزود: با تنظيم شبكه رابطه ميان عرضه و تقاضا در بازار و واردات ،بازار داخل افزايش و كاهش پيدا مي‌كند و توليدكنندگان آسيب نمي بينند.

نماينده مردم شهرستانهاي بويراحمد و دنا در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: كارخانه قند ياسوج در تامين مواد اوليه هيچ مشكلي ندارد.

غلام‌محمد زارعي اظهار كرد: مواد اوليه مورد نياز چغندرقند است كه خوشبختانه علاوه بر اينكه از برنامه تدوين و پيش‌بيني شده جلوتر هستيم و مواد اوليه بيش از نياز تهيه شده و در اينده نيز تامين خواهد شد.

وي عنوان كرد: در حال‌حاضر مشكلي در بحث نوسازي تجهيزات كارخانه وجود ندارد و اين كارخانه يكي از موفق‌ترين كارخانه‌هاي قند كشور است.

مديرعامل كارخانه قند ياسوج نيز گفت: تامين خوراك اوليه اين كارخانه به ميزان 50درصد از ظرفيت كارخانه از چغندركاران استان‌هاي فارس، اصفهان و چهارمحال و بختياري تامين شده است.

قدرت‌الله حبيبي افزود: با راه‌اندازي مجدد كارخانه، بيش از 300 شغل به طور مستقيم و چند برابر آن اشتغال غيرمستقيم براي استان ايجاد شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد نيز با تاكيد بر بسترسازي براي كاشت چعندر قند در زمين هاي مستعد اين استان گفت : كشت چغتدر قند به روش مكانيزاسيون ضروري است .

جعفرگوهركاني افزود: كشت چغندر نيازمند تجهيزات و ماشين آلات مخصوصي است كه بسياري از كشاورزان استان از آن بي بهره اند جهاد كشاورزي كهگيلويه وبويراحمد آمادگي لازم را براي پرداخت تسهيلات براي خريد اين تجهيزات از خط ويژه اعتباري مكانيزاسيون دارد و هيچ محدوديتي در اين رابطه نيست.

وي بيان كرد: كشت چغندر با بذر اصلاح‌شده 70 تا 100 تن در هكتار در مناطق گرمسيري و 50 تا 70 تن در هكتار در مناطق سردسيري عملكرد دارد.

گوهرگاني اظهار كرد: اگر يك كشاورز حداقل 50 تن چغندر در هكتار توليد داشته باشد بيش از 14ميليون تومان درآمد دارد و اين درآمد در مقايسه با ساير محصولات درآمدي مطلوبي است.

وي با بيان اينكه كشت چغندر با بذرهاي اصلاح شده عملكرد بسيار خوبي در هكتار دارد، تصريح كرد: با كشت گندم پس از كشت چغندر حداقل تا يك و نيم برابر شاهد رشد توليد در استان خواهيم بود و اين مي تواند كمك خوبي به بخش كشاورزي كند.

7529/671/ 6075
۰ نفر