قرارداد یک هزار هکتار چغندر  برای کارخانه قند یاسوج با کشاورزان منعقد شد

یاسوج- ایرنا- قرارداد کشت هزار هکتار چغندر قند با کشاورزان استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان منعقد شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک نخستین محموله کشت بهاره چغندر وارد کارخانه قند یاسوج شده و تخلیه شده است.

شایان نادری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آزمایش ها و بررسی های اولیه برای چغندر قند با پنج هزار تن انجام می شود. همچنین برای کشت پاییزه که در اردیبهشت ماه چغندر آن برداشت می‌شود با کشاورزان قرارداد منعقد شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی امام خمینی (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از ابتدای راه‌اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج در فاز اول ۶ هزار و ۵۰۰ تن تقریباً معادل ۱۳۰ هزار کیسه ۵۰ کیلویی شکر سفید تولید و تحویل داده‌ شده است.

نادری ابراز کرد: ظرفیت روزانه تصفیه شکر کارخانه قند یاسوج بالای ۳۰۰ تن در روز است و این کارخانه با وجود مشکلات پیش رو فعال است و کارگرام مشغول به کار هستند.

وی تاکید کرد: برخی دستگاه‌های مختلف استانی در بحث کارخانه قند یاسوج همکاری لازم را ندارند و با توجه به اینکه کارخانه قند یاسوج نماد صنعت استان است و بعد از چند سال رکود توسط هلدینگ کشاورزی ستاد فرمان حضرت امام (ره) و در نهایت با دستور و حضور رئیس جمهور افتتاح شده، می طلبد همکاری همه جانبه‌ای وجود داشته باشد.

سابقه کارخانه قند یاسوج

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز به کار کرد. این کارخانه تا سال ۱۳۶۲ به تولید ادامه داد، اما پس از آن در دوره‌های متوالی تعطیل شد.

در سال ۱۳۷۶ به علت مشکلات متعدد، کارخانه قند یاسوج غیرفعال شد. در سال‌های بعد، کارخانه مجدداً به چرخه تولید بازگشت، اما دوباره راکد شد.

در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه ۱۴۰۰، برای بازسازی این کارخانه اعتباری اختصاص داده شد و کار بازسازی و احیای کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

وضعیت کنونی کارخانه قند یاسوج

اکنون کارخانه قند یاسوج بازسازی شده و با حضور رئیس جمهور به چرخه تولید بازگشته است. این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن قند و شکر، زمینه اشتغال مستقیم برای ۸۰ نفر را فراهم کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha