۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81528997
T T
۰ نفر
فعاليت‌هاي ترويجي زيست‌فناوري در حوزه دانش‌آموزي ضروري است

تهران - ايرنا - مدير گروه سرمايه انساني، آموزش و ترويج ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بر ضرورت انجام فعاليت هاي ترويجي زيست فناوري در حوزه دانش آموزي تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر سيد مهدي سيدي در دومين همايش دانش آموزي زيست‌فناوري پژوهش‌سراي صدرا گفت: ستاد توسعه زيست فناوري از فعاليت هاي اين حوزه در مقطع دانش آموزي استقبال كرده و از چنين برنامه هايي حمايت مي كند و گسترش زيست فناوري در بين دانشجويان و دانش آموزان از مهم ترين اهداف اين ستاد است.

وي به كاربردهاي فراوان رشته زيست فناوري در دنيا اشاره كرد و افزود: چند سالي است كه دنيا به اهميت اين رشته پي برده است و از رشته زيست فناوري در مواردي چون حفظ ذخائر ژنتيكي و حفظ محيط زيست استفاده مي كند.

سيدي يادآور شد: زيست فناوري در حوزه هاي مختلفي مانند تشخيص زود هنگام، پيش بيني بروز در آينده و درمان بسياري از بيماري ها كاربرد فراوان يافته است و اگر ايران نيز به اين رشته توجه ويژه اي كند در حوزه پزشكي مي تواند از زيست فناوري بهره بگيرد.

مدير گروه سرمايه انساني، آموزش و ترويج ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي خاطرنشان كرد: زيست فناوري در استفاده بيشتر و بهتر از گياهان و جانوران با هدف افزايش امنيت غذايي نيز كاربرد دارد و با توجه به اينكه امنيت غذا يكي از مهم ترين نيازهاي جوامع است همه كشورها به فكر استفاده بهينه از اين رشته افتاده اند.

وي ابراز اميدواري كرد ستاد توسعه زيست فناوري به گونه اي عمل كند كه در حوزه دانش آموزي در آينده شاهد دريافت جايزه نوبل به همت تلاش و كوشش اين دانش‌آموزان باشيم.

دومين همايش دانش آموزي زيست‌فناوري پژوهش‌سراي صدرا با محورهاي زيست فناوري و نانو( بررسي كاربردي مواد و عناصر زيستي در مقياس نانو، نانوبيوتكنولوژي و...)، زيست فناوري و سلامت( دستاوردهاي جديد در توليد واكسن هاي نوين و داروهاي نوتركيب، ژن درماني، ايمني غذايي و ...) زيست فناوري و اقتصاد ( كارآفريني و اشتغال زايي با طرح هاي مبتكرانه زيست فناوري) و زيست فناوري و محيط زيست( حذف آلودگي هاي زيست محيطي، حفظ ذخائر ژنتيكي و تنوع زيستي، تصفيه آب و پساب هاي صنعتي، كشت بافت و تكثير گياهان دارويي و زينتي و...) برگزار شد.

براساس اين گزارش تعداد 56 مقاله، 25 دستاورد پژوهشي، 140 عكس ميكروسكوپي و 112 اثر كاريكاتور و نقاشي به دبيرخانه همايش ارسال شده بود كه از بين آنها 7 عكس ميكروسكوپي، 5 دستاورد پژوهشي، 4 مقاله و 8 اثر نقاشي و كاريكاتور به عنوان طرح هاي برگزيده انتخاب شدند.

دومين همايش دانش آموزي زيست‌فناوري پژوهش‌سراي صدرا با حضور نمايندگان ستاد توسعه زيست‌فناوري، مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران، انجمن حفاظت از محيط زيست و نمايندگاني از وزارت آموزش و پرورش در فرهنگسراي گلستان برگزار شد.

علمي (1)**1055**1440
۰ نفر