۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۸:۳۴
کد خبر: 81536656
T T
۰ نفر
دولت براي رفع محروميت دهستان طرود كارهاي خوبي انجام داد

شاهرود - ايرنا- بخشدار مركزي شاهرود گفت: در دو سال گذشته به همت تلاشگران دولت تدبير و اميد و براي رفع محروميت دهستان طرود كارهاي بسيار خوبي انجام شد.

به گزارش ايرنا، احمد رضواني روز سه شنبه در دومين ستاد توسعه دهستان طرود در سال 1393، افزود: براي رفع محروميت طرود علاوه بر استاندار سمنان و فرماندار، تعدادي از مسئولان شهرستان با حضور در منطقه مشكل مردم را بررسي و نسبت به رفع آن اقدام كردند.

وي اضافه كرد: دولت توجه خاصي به عمران و آباداني مناطق محروم همانند طرود دارد و براي تامين آب خوردن و آب كشاورزي هم كارهاي خوبي انجام شد.

همچنين فرماندار شاهرود گفت: مشكل آب خوردن، پزشك، روحاني و بخشي از مشكلات دهستان طرود تاكنون رفع شد .

سيد محمدرضا هاشمي اضافه كرد: دولت توجه خاصي به مناطق محروم دارد، براي سال 1394نيازهاي منطقه اولويت بندي شود.

وي اضافه كرد: در صورت ارتقاي جاده طرود به معلمان در استان اصفهان، منطقه از محروميت خارج مي شود.

معاون استاندار سمنان در ادامه از نصب علائم راهنمايي و رانندگي در محور شاهرود به طرود با تلاش اداره كل راه و ترابري به طول 60 كيلومتر خبر داد و گفت: نصب بقيه علائم در اين محور به تدريج انجام خواهد شد.

اين جاده به طول 125 كيلومتر با عرض كم، دو طرفه است و نقش موثري در برقراري ارتباط ميان شاهرود با استان هاي اصفهان، يزد، كرمان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و شمال كشور دارد.

همچنين اعلام شد، شركت آب و فاضلاب روستايي يك حلقه چاه با آبدهي 21 ليتر در ثانيه در دهستان مذكور حفركرد كه اين ميزان آبدهي 9 ليتر بيش از نياز مردم است.

همچنين هوشنگ عامري رييس شوراي اسلامي طرود گفت: با تشكيل ستاد توسعه دهستان طرود كارهاي زيادي انجام شد .

وي با اشاره به بياباني بودن منطقه محور توسعه دهستان را دامداري و كشاورزي عنوان كرد و گفت: به علت فقر پوشش گياهي، وسعت زياد منطقه و اجراي محدود طرح هاي آبخيزداري و آبخوانداري ، بارش ماه اسفند كه به صورت رگبار بود به هدر رفت.

در اين نشست تعداد قالي بافان فعال شهرستان شاهرود سه هزار نفر ذكر شد كه از اين تعداد يكهزار نفر در دهستان طرود فعاليت دارند كه نيمي از آنان بيمه هستند و بقيه به تدريج از خدمات بيمه بهره مند خواهند شد.

همچنين محمدرضا قاسمي رييس اداره جهاد كشاورزي شاهرود بيان كرد: قنات منبع اصلي تامين آب دهستان طرود است.

وي افزود: مرمت قنات مهدي آباد در اولويت كارهاي اين اداره قرار دارد و با توجه به استقرار يكي از كارشناسان ارشد كشاورزي در طرود، مردم از راهنمايي اين كارشناس براي تغيير الگوي كشت استفاده كنند.

وي تاكيد كرد: با توجه به كمبود آب نياز به توسعه كشت گياهان كم آبخواه از جمله گياهان دارويي و زعفران است.

وي ادامه داد: ايستگاه اصلاح نژاد و پرورش شتر شمال شرق كشور در دهستان طرود مستقر است، صاحبان گله هاي شتر از امكانات اين ايستگاه براي اصلاح نژاد و نيز طرح تلقيح مصنوعي استفاده كنند.

تعداد شترهاي شهرستان شاهرود شش هزار و 500 نفر است كه اغلب در دهستان هاي خارتوران و طرود نگهداري مي شوند.

اغلب شترها تك كوهان هستند و براي كارهاي تحقيقاتي تعدادي شتر دو كوهان در ايستگاه اصلاح نژاد و پرورش شتر شمال شرق كشور در دهستان طرود نگهداري مي شوند.

همچنين حسن شوكتي نيا، رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شاهرود از توجه مردم به اهميت اجراي طرح هاي آبخيزداري خبر داد.

وي افزود: پروژه هاي آبخيزداري و آبخوانداري در مقايسه با ديگرها پروژه ها نياز به اعتبار بيشتري دارد، سعي خواهيم كرد طرح هاي آبخيزداري را در بخش جديدي از اراضي طرود اجرا كنيم.

در اين نشست عنوان شد كه كارهاي مطالعاتي معدن پتاس طرود انجام شد و با شروع كار واحد پتاس تحولي بزرگ در منطقه رخ خواهد داد.

دهستان طرود سه هزار و 500 نفر جمعيت دارد، مركز آن (طرود) در 125 كيلومتري جنوب شهر شاهرود قرار دارد و ديگر روستاهاي آن سطوه، بيدستان، مهدي آباد و سرسخت است. ك2

2047/