۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۲۴
کد خبر: 81537613
T T
۰ نفر

فرهاد فخرالدینی؛ آهنگسازی با نقش ماندگار

۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۲۴
کد خبر: 81537613
فرهاد فخرالدینی؛ آهنگسازی با نقش ماندگار

تهران - ایرنا - كمتر دوستدار موسیقی است كه فرهاد فخرالدینی رهبر اركستر و آهنگساز پیشكسوت كشورمان را نشناسد، هنرمندی كه نقشی بسزا در ماندگاری و شكوفایی موسیقی ملی و سنتی ایران ایفا كرده است .

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، فرهاد فخرالدینی روز 21 اسفند سال 1316 درخانواده ای اهل فرهنگ و هنر در شهر تبریز متولد شد ، پدر فرهاد ، محمدعلی فخرالدینی یكی از شاعران منطقه آذربایجان به شمار می رفت و در میان مردمان شهر از احترام ویژه ای برخوردار بود .

برادر بزرگ فرهاد ، فخرالدین نیز به هنر علاقه داشت و در زمینه ادبیات و شعر فعالیت می كرد، همین مهم موجب آشنایی فرهاد با اقسام گوناگون هنر و قابلیت های آن شد .

آشنایی این هنرمند به موسیقی در دوران كودكی با نواحتن ساز ویلن صورت گرفت ، وی مراحل ابتدایی نواختن این ساز را به سرعت طی كرد و سپس در موسسه موسیقی شناسی كه دوره ای چهار ساله تحصیلات آكادمیك موسیقی را عرضه می كرد مشغول به تحصیل شد .

زندگی حرفه ای هنری فخرالدینی با گذراندن این دوره و ورود به هنرستان عالی موسیقی ( دانشگاه موسیقی) آغاز شد ، ممارست و تلاس وی به منظور یادگیری ردیف ها و تكنیك های اجرای این ساز موجب تشویق او از سوی استاید آن زمان هنرستان شد .

فخرالدینی در هنرستان عالی موسیقی از مظهر اساتیدی همچون احمد مهاجر، ابوالحسن صبا، علی تجویدی ، مهدی بركشلی و امانوئل ملیك اصلانیان بهره برد ، چندی نگذشت كه پیشرفت این موسیقیدان در زمینه اجرایی و تئوریك به اندازه ای رسید كه رییس وقت هنرستان عالی موسیقی حسین دهلوی برای تدریس در این مجموعه از وی دعوت به عمل آورد .

در این زمان به عنوان رهبر اركستر رادیو ملی ایران با این مجموعه همكاری كرد و توانست بیان تازه ای از موسیقی ملی ایران در قالب اركستراسیون سازهای كلاسیك و بهره گیری از سازهای موسیقی سنتی ایران را عرضه كند .

در زمینه اجرایی نیز فخرالدینی با هنرمندانی همچون حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، احمد پژمان، روح الله خالقی، جواد معروفی، مرتضی حنانه و فریدون ناصری نیز همكاری نمود .

یكی از مهمترین شاخصه های هنری فخرالدینی ساخت موسیقی فیلم بود كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر بر روی آن متركز شد ، ساخت موسیقی فیلم كمال الملك (علی حاتمی 1363) یكی از این آثار است كه شاخصه های اصلی موسیقی فخرالدینی در آن استفاده شده است.

فخرالدینی در سال 1365 برای فیلم گزارش یك قتل و در سال 1366 برای فیلم پرستار شب جایزه بهترین موسیقی متن را از جشنواره فیلم فجر نیز دریافت كرد .

فخرالدینی در زمینه پژوهش موسیقی نیز فعالیت های قابل توجهی انجام داد كه از این میان می توان به پرده بندی ساز تنبور به نقل از عبدالقادر مراغه ای و با تكیه بر مكتوبات فارابی اشاره كرد .

این موسیقیدان از این داشته های پژوهشی در ساخت موسیقی فیلم نیز بهره برد كه از این میان می توان به موسیقی فیلم امام علی (ع) (داوود میرباقری) یاد كرد ، از دیگر ساخته های این هنرمند پیشكسوت در حوزه موسیقی فیلم می توان به گزارش یك قتل (محمدعلی نجفی 1365)، بوعلی سینا (كیهان رهگذار 1366)، پرستار شب (محمدعلی نجفی1366)، روز باشكوه (كیانوش عیاری 1367)، شاخه های بید (امرالله احمدجو 1367)، جستجوگر (محمد متوسلانی1368)، ساوالان ( یدالله صمدی 1368)، آپارتمان شماره 13 (یدالله صمدی1369)، ملك خاتون (حسن محمدزاده 1369)، قرق (احمد هاشمی1370)، زندان دیو (حسن محمدزاده1371)، آدم برفی (داود میرباقری 1373)، مسافر ری (داود میرباقری1379)، وعده دیدار (جمال شورجه 1383) اشاره كرد.

در اواخر دهه 70 فخرالدینی توانست اركستر ملی ایران را تاسیس كند ، این اركستر با ادغام سازهای كلاسیك و بهره گیری از سازهای موسیقی سنتی ایران وظیفه بخش اعظمی از اجرای رپرتوآر موسیقی ایرانی را بر دوش داشت .

فخرالدینی از آن زمان تا كناره گیری خود از رهبری اركستر ملی در اوخر دهه 80 شمسی نقش بسزایی را در ماندگاری موسیقی ملی و سنتی ایران ایفا كرد .

یكی از دستاوردهای فخرالدینی این بود كه مردم را دوباره با موسیقی پیوند دهد و آنها برای شنیدن موسیقی دوباره به سالن های كنسرت بكشاند .

از طرفی دیگر اركستر ملی در زمان فخرالدینی با اجرای آثار ماندگار تاریخ موسیقی ایران بخش اعظمی از این داشته ها را دوباره زنده و به مردم عرضه كرد .

این هنرمند پیشكسوت با حدود یك دهه فعالیت در این اركستر خدمات قابل توجهی را به موسیقی ایرانی انجام داد به طوریكه اركستر ملی به عنوان یك گروه منسجم اجراهای متعددی را به علاقه مندان موسیقی ایرانی ارائه كرد .

فراهنگ**9252**1601**
۰ نفر