۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۰۲
کد خبر: 81539928
T T
۰ نفر
پرداخت تسهيلات به افراد پشتيبان، موجب بقاي قاليبافان مي شود

كرمانشاه - ايرنا - رييس مركز ملي فرش ايران گفت: پرداخت تسهيلات اشتغال در حوزه فرش بافي به افراد پشتيبان موجب ماندگاري اين شغل و حرفه ارزشمند شده و به بقاي قاليبافان كمك مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حميد كارگر روز جمعه در جلسه بررسي مشكلات تعاوني هاي فرش شهرهاي سنقر و كليايي با بيان اين كه فرش سنقر ثبت ملي شده و در سال آينده پيگيري براي ثبت جهاني آن در دستور كار قرار مي گيرد، افزود: پرداخت وام به شكل انفرادي موجب خروج قاليبافان از اين شغل خواهد شد.

وي از ايجاد دوره هاي آموزشي به صورت آموزش هاي منجر به اشتغال و آموزش به بافي با هدف رفع عيوب، افزايش كيفيت و قيمت فروش و افزايش دانش بازاريابي خبر داد.

كارگر گفت: در راستاي كمك به صادرات با برپايي نمايشگاه هاي مختلف، فروش فرش هاي توليدي تسهيل مي شود.

وي با تشريح اهميت حفظ قاليبافان و تثبيت آنها در اين حرفه گفت: تمهيدات لازم در خصوص آسان تر كردن شرايط دريافت وام از قبيل دريافت ضمانت ها در حوزه صنعت فرش انديشيده شده است.

فرماندار سنقر و كليايي نيز در اين نشست احياي صنعت فرش سنقر را يكي از ظرفيت هاي بسيار خوب براي ايجاد اشتغال و كاهش ناهنجاري هاي اجتماعي عنوان كرد و گفت: فرش سنقر از پتانسيل بسيار بالايي برخوردار است.

عليرضا ايزدي افزود: اين شهرستان مي تواند تامين كننده مواد اوليه توليد فرش دست بافت باشد و حتي در راستاي خودكفايي در بحث رنگ آميزي هم اقداماتي صورت گرفته است.

وي فرش سنقر را پرچم اين شهرستان توصيف كرد و گفت: حيات يك روستايي به يك دار قالي وابسته بوده كه براي ادامه حيات، نيازمند حمايت همه جانبه دست اندركاران و مسوولين حوزه فرش است.

وي با بيان اين كه به دليل حمايت نكردن درست، بهترين فرصت رشد و بالندگي صنعت فرش امروز به تهديد تبديل شده است، گفت: اگر اين حرفه با حمايت هاي صحيح و اصولي رونق بگيرد، بخش بزرگي از مشكل اشتغال شهرستان سنقر و كليايي حل خواهد شد.

نماينده مردم سنقر و كليايي در مجلس شوراي اسلامي نيز فرش را نماد فرهنگ، هنر، صنعت و اشتغال و توسعه اين شهرستان دانست و گفت: ساماندهي مراحل مختلف از توليد تا فروش محصول براي احياي صنعت فرش در اين شهرستان ضروري است.

محمدابراهيم محبي از پيگيري براي پرداخت به موقع تسهيلات فرش بافي از طريق صندوق كارآفريني اميد (صندوق مهر امام رضا(ع)سابق) خبر داد و همكاري و هماهنگي مسوولان و متوليان حوزه فرش را براي احيا دوباره اين صنعت مورد تاكيد قرار داد.

مديران تعاوني هاي فرش سنقر و كليايي نيز مسايل، مشكلات و ظرفيت هاي موجود را در اين حوزه مطرح و خواستار رفع مشكلات خود شدند.

شهرستان سنقر و كليايي با 92 هزار نفر جمعيت در 86 كيلومتري شمال شرق كرمانشاه واقع شده است.

1446/8066/ 2025
۰ نفر