۲۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81541612
T T
۰ نفر
چادرخوابي مسافران در حاشيه خيابان، قصه ناتمام گردشگري مازندران

ساري - ايرنا -پديده چادرخوابي مسافران در همه ايام سال معضلي ديرينه و مكرر حوزه گردشگري مازندران است كه تاكنون به اين معضل پاسخي داده نشده و اين قصه ناتمام همچنان ادامه دارد.

كارشناسان امر مولفه اقامت را يكي از مهمترين و اصلي ترين فاكتور سفر هر فرد يا خانواده به هر شهري مي دانند و معتقدند كه تامين اين نياز اساسي در واقع حلقه يك سفر با طراوت و شاداب را تكميل مي كند.

برايند بررسي هاي ميداني انجام شده در مازندران نشان مي دهد كه اغلب مسافران به خاطر نرخ بالاي هتل ها و كمبود امكانات رفاهي و خدماتي اين مراكز، به ناچار چادر خوابي در خيابان ها را انتخاب مي كنند در حالي كه گفت و گو با اين مسافران نشان مي دهد در صورت ايجاد كمپ ها و اقامتگاه هاي مجهز و مناسب، اين معضل در كنار خيابان ها برچيده مي شود.

فقدان درك نهادهاي مربوط در تامين اين نياز اساسي مسافران يعني اسكان مناسب، سبب شده تا همچنان ما شاهد چادر خوبي ميليون ها مسافر در حاشيه بوستان ها و معابر شهري و بين شهري مازندران باشيم كه سيماي مصفاي اين ديار را مشوش مي كند.

در مازندران 55 هتل، 46 متل، 72 هتل آپارتمان، 16 مهمانپذير، دو مجتمع تفريحي توريستي و هفت واحد كمپينگ، 48 زائر سرا، 47 اقامتگاه دولتي و 420 مدرسه و 76 هزار و 640 اقامتگاه استيجاري ويلايي، آپارتمان و سوئيت آماده پذيرايي از مسافران و گردشگران است.

كارشناسان امر مي گويند توسعه صنعت گردشگري در مازندران با عملياتي شدن طرح جامع گردشگري مسير است ولي پيش نياز اجراي اين طرح ، داشتن آمايش سرزمين است.

استاد رشته جغرافيا و برنامه ريزي شهري از دانشگاه آزاد اسلامي معتقد است كه ظرفيت طبيعي استان سرمايه و گنجينه عظيمي است كه مي تواند به اقتصاد گردشگري منطقه كمك كند و توسعه همه جانبه را به همراه داشته باشد.

عليرضا مقدم اصل در گفت و گو با ايرنا افزود: به طور مثال كشورهايي نظير تركيه، مالزي و چين با اتخاذ راهبرد اصولي در صنعت گردشگري درآمد كلاني از اين حوزه كسب مي كنند.

اين استاد مازندراني دانشگاه آزاد با بيان اين كه هر قدر سرانه سفر در كشور بالاتر باشد رشد شكوفايي آرامش در آن جامعه از نرم قابل ملاحظه اي برخوردار است، گفت: مسوولان با اتخاذ برنامه ريزي بلند مدت در حوزه گردشگري مي توانند اقتصاد استان را متحول كنند.

وي ظرفيت بخش گردشگري مازندران را در جوانب مختلف عالي توصيف كرد و افزود: به رغم اين مساله تاكنون به طور بايسته و شايسته از مواهب طبيعي و تاريخي مازندران براي رونق صنعت گردشگري استفاده مطلوب نكرده ايم.

وي با اشاره به آمار ميليوني مسافران به مازندران اضافه كرد: ضروري است در هر شهرستان مازندران يك مجتمع اقامتي متمركز و مناسب با برخورداري از همه نوع امكانات براي مسافران احداث شود تا مسافر در خيابان ها سرگردان نباشد.

اين استاد دانشگاه به اقدامات انجام شده چند سال اخير در حوزه گردشگري استان مازندران اشاره و تصريح كرد: با داشتن برنامه مدون مي توان زيبايي هاي همه مناطق مازندران را به گردشگران شناساند و به درآمد كلان دست يافت.

وي عملياتي نشدن طرح جامع گردشگري را چالش هاي جدي فراروي صنعت گردشگري برشمرد و گفت: با اجراي هر طرح گردشگري بدون داشتن طرح جامع به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر فراهم كردن مجتمع هاي مناسب و كم هزينه براي مسافران گفت: براي تحقق اين طرح بايد از كشورهاي توسعه يافته در صنعت گردشگري الگو گرفت.

وي تاكيد كرد: بايد با صدور مجوز تاسيس كمپ هاي گردشگري و اعطاي تسهيلات زمين و وام كم بهره، سرمايه گذاران را به مشاركت در ساخت اين گونه مراكز اقامتي تشويق كرد.

وي در خصوص استقبال نكردن مسافران از هتل هاي مازندران يادآور شد: اكنون هتل هاي مازندران فاقد جاذبه ها و خدمات جنبي نظير استخر و سونا و برنامه هاي فرهنگي براي مسافران هستند.

وي سرمايه گذاري در بخش ساخت هتل هاي پنج ستاره و چهار ستاره در مازندران با معيارهاي جهاني را براي تحقق توسعه صنعت گردشگري امري ضروري دانست.

در همين ارتباط شماري از گردشگران در مازندران، از كمبود امكانات در بخش هاي مختلف حوزه گردشگري و نارسايي در بخش خدمات دهي به مسافران انتقاد كرده اند.

محب علي روئين تن، مسافر تهراني به ايرنا گفت: صنعت گردشگري مازندران براي دستيابي به اهداف مورد نظر نيازمند مديران كارآمد، عاشق، برنامه ريز و دورانديش است.

وي به كمبود خدمات رساني به مسافران در خطه شمال اشاره و خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در نوشهر هيج مكاني متمركز براي اسكان مسافران وجود ندارند، مسافران در سواحل، حاشيه معابر و در بوستان سي سنگان ايام را زير چادر سپري مي كنند.

وي خاطرنشان كرد: 25 سال است كه با خانواده ام به شهرستان هاي مازندران و گيلان سفر مي كنم و در اين شهرستان ها هنوز مجتمع ها و اقامتگاه هاي متمركز كم هزينه احداث نشده است.

وي به پيامدهاي ناشي از چادرخوابي نظير سرقت، ناهنجاري هاي اخلاقي اشاره كرد و گفت: مسوولان استان هاي گردشگر پذير بايد با بسيج نيرو نهادهاي ذيربط براي حفظ و حراست از گردشگران بيشتر بكوشند تا گردشگر بيشتر امنيت احساس كند.

كارشناسان گردشگري بر لزوم پيگيري جذب سرمايه گذاري در بخش هاي سرگرمي و تفريحات در مازندران نظير احداث مراكز تفريحي، پارك هاي آبي، باغ وحش، مجتمع هاي فرهنگي و توريستي، توسعه گردشگري ساحلي و دريايي و راه اندازي خطوط كشتي هاي تفريحي، توسعه گردشگري روستايي، احداث كمپ با هدف جلوگيري از پديده چادرخوابي مسافران تاكيد كردند.

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران فراهم شدن زيرساخت هاي گردشگري را امري ضروري و زمان بر دانست و گفت: براي تحقق طرح برنامه 20 ساله جذب 20 ميليون گردشگر در استان بايد برنامه ريزي اصولي كرد.

مهران حسني سمت و سوي مديريت كلان استان را توسعه صنعت گردشگري ارزيابي كرد و گفت : وضعيت فعلي به گونه اي است كه ما داريم به مطلوبيت اين حوزه نزديك مي شويم.

وي در مورد ساخت كمپ هاي مناسب و مجهز يادآور شد: ساخت چنين مكان هاي براي مسافران مازندران ضروري است و اين طرح ها در دستور كار برنامه هاي ما قرار گرفته است.

وي به تدوين طرح جامع گردشگري مازندران اشاره كرد و گفت: لازمه اجرايي شدن اين طرح منوط به داشتن طرح آمايش سرزمين است كه متاسفانه هنوز فراهم نشده است.

حستي تاكيد كرد : با اجرايي شدن طرح جامع گردشگري همه اهداف و برنامه ها و نيازهاي مسافران مشخص و تامين مي شود چون اين طرح پايلوت اجراي اصولي همه برنامه ها و طرح هاي گردشگري در مازندران است.

وي با تاكيد بر ضرورت برخورداري هتل هاي مازندران از خدمات و جاذبه هاي جنبي نظير سونا ، جكوزي و برنامه هاي هنري گفت: بسياري از اماكن اقامتي اين استان چنين طرح هاي توسعه اي را دارند كه مي توان به هتل بادله و اسرم در ساري اشاره كرد.

رييس مجمع هتلداران مازندران گفت: نگاه دولت به سمت رونق صنعت گردشگري است و همه عوامل مربوط در مازندران نيز بايد به اين سمت حركت كنند.

جمشيد سلطان مرادي در گفت و گو با ايرنا با بيان اين كه بيشتر هتل هاي اين استان از فهرست هتل آپارتمان از يك تا سه ستاره قرار دارند، يادآور شد: نرخ سوئيت يك خوابه هتل آپارتمان هاي يك ستاره شب 160 هزار تومان و دو خوابه شبي 200 هزار تومان است.

وي ويلاهاي استيجاري را يكي از چالش هاي فراروي صنعت گردشگري در اين استان اعلام و تصريح كرد: اين كه ويلايي در جنب يك هتل شبي يك ميليون تومان اجاره داده مي شود و مسافر حاضر نيست از هتل استفاده كند، نيازمند بررسي كارشناسي است.

وي تعداد هتل هاي پنج ستاره در مازندران را سه تا چهار مورد اعلام كرد و گفت: دولت بايد سرمايه گذاران علاقه مند به ساخت هتل هاي چهار الي پنج ستاره در مازندران را با ارايه تسهيلات كم بهره، معاف كردن از عوارض و ماليات حمايت كند.

رييس جامع هتلداران مازندران تصريح كرد: استقبال نكردن مسافران صنعت هتلداري را در اين استان و حتي كشور با مشكل جدي مواجه كرده است كه بايد براي رفع اين معضل تدابيري ويژه اي انديشيد.

در يك جمع بندي نشان مي دهد استان مازندران با وجود جاذبه هاي متعدد طبيعي در بخش هتلداري و اقامت با مشكلات بسياري روبرو است از جمله اين كه براي مسافران با توانايي مالي كم اقامت گاه هاي ارزان قيمت با استاندارد وجود ندارد تا آنان از سفر به اين منطقه به خوبي لذت ببرند.

دوم اين كه مازندران براي گردشگران خارجي و مسافران متمكن تر با كمبود هتل هاي خوب پنج ستاره و چهار ستاره روبرو است، هتل هايي كه استانداردهاي بين المللي ندارند و با نبود خدمات دهي خوب، گران بودن اقامت شبانه و نداشتن امكانات رفاهي روبرو هستند.

6026 /1899/ 2025

گزارش: جانعلي فتحي