۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۳۶
کد خبر: 81542689
T T
۰ نفر

گونه های جانوری را از مادرانشان جدا نكنید

۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۳۶
کد خبر: 81542689
گونه های جانوری را از مادرانشان جدا نكنید

همدان - ایرنا - سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با توجه به آغاز فصل زاد و ولد جانوران از شهروندان درخواست می شود به بهانه نوروز با خرید و فروش گونه های وحشی آنها را از والدین جدا نكنند.

سید عادل عربی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: طبق تعهدات بین المللی كشور ایران، خرید و فروش جانوران وحشی بدون اخذ مجوزهای مربوطه ممنوع است.

وی اضافه كرد: این تعهدات شامل گونه هایی همچون لاكپشت، سمندر و مار آبی است كه بیشتر مواقع در ایام نوروز این گونه ها خرید و فروش می شوند.

وی یادآور شد: همچنین بر اساس قانون شكار و صید خرید و فروش و نگهداری جاندارن وحشی بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است.

عربی اضافه كرد: از منظر اخلاقی توجیهی ندارد فردی مار آبی، لاكپشت یا سمندر لرستانی كه جزو گونه های در خطر انقراض كشور است در خانه نگهدارد چرا كه این گونه ها كارایی خاصی در منزل شهروندان ندارد.

وی تاكید كرد: با توجه به اینكه هم اینك فصل زادآوری است از نظر اخلاقی درست نیست كه شهروندان اقدام به جدا كردن گونه از مادر كرده و زمینه مرگ آنها را فراهم كنند.

وی گفت: گونه های جانوری در این فصل وابسته به والدین از نظر تغذیه و نگهداری هستند و خریدارن گونه های جانوری به علت ناتوانی در نگهداری گونه جانوری موجب مرگ آن می شود.

سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح كرد: برخی گونه ها مثل مار، سنجاب و همستر خطرناك هستند و در صورت گاز گرفتن یا ایجاد خراش توسط پنجه باعث انتقال ویروس به بدن انسان می شوند.

عربی گفت: محیط زیست اطلاع رسانی های لازم برای جلوگیری از خرید و فروش گونه های وحشی را انجام داده و نظارت مستمر بر پرنده فروشی و آكواریوم فروشی ها داریم و در صورت دریافت گزارش با فرد متخلف برخورد می شود.

182 گونه پرنده 43 گونه خزنده، 40 گونه پستاندار، 39 گونه ماهی و چهار گونه دوزیست در استان همدان شناسایی شده است.

7526/6993