۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۱۷
کد خبر: 81546493
T T
۰ نفر

باغ موزه همدان تداعي گر خاطرات دوران حماسه

۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۱۷
کد خبر: 81546493
باغ موزه همدان تداعي گر خاطرات دوران حماسه

همدان- ايرنا- كم نظيرترين باغ موزه دفاع مقدس كشور با قرار گرفتن در پايتخت تاريخ و تمدن ايران با داشتن نمادهايي از جبهه و جنگ و فضايي معنوي تداعي گر خاطرات دوران حماسه براي گردشگران در ايام نوروز است.

باغ موزه دفاع مقدس همدان كه يكي از آثار گردشگري اين شهر تاريخي محسوب مي شود با داشتن اسناد، فيلم، عكس ها و آثار به جا مانده از شهدا و منطقه عملياتي، گردشگران را به سوي خود فرا مي خواند.

گردشگران و مسافران نوروزي با حضور در باغ موزه همدان و مشاهده فضاهاي مفهومي مانند كلاس بمباران شده، سنگر اجتماعي، پست امداد جبهه، كمك هاي مردمي، اعزام ها، انواع لباس ها و البسه نظامي به ياد جبهه و جنگ افتاده و بار ديگر خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس را با خود مرور مي كنند.

جوانان و نوجواناني كه دوران دفاع مقدس را تجربه نكردند با ديدن آثار به نمايش درآمده در باغ موزه همدان شامل تابلو هاي نقاشي، ماكت هاي عملياتي، حرم شهيد گمنام و بخش هاي مختلف فرهنگي بيشتر با حماسه ها و رشادت هاي رزمندگان در دوران دفاع مقدس آشنا مي شوند.

سر در ورودي باغ موزه دفاع مقدس استان همدان با استفاده از المان هاي دفاع مقدس طراحي شده است و فضاي بيروني موزه نيز شامل تنديس هاي از فرماندهان عاشورايي دفاع مقدس، خاكريز بتني، يادواره 8000 شهيد استان، بازسازي فضاي جبهه، سكوهاي نمايش ادوات جنگي، سالن نمايش ادواري و تنديس ها است كه هر گردشگري را به سوي خود جذب مي كند.

با ورود به اين مكان گردشگري و ديدن باغ موزه دفاع مقدس به ياد مي آوريم كه چه جواناني شهد شهادت نوشيدند تا ما به اين جايگاه برسيم و كشوري آرام و امن داشته باشيم.

با وجود اين ظرفيت گردشگري، فرهنگي و مذهبي در شهر همدان، همه ساله شماري از گردشگراني كه به اين استان سفر مي كنند يكي از مكان هاي برنامه ريزي شده براي بازديد را به باغ موزه دفاع مقدس اختصاص مي دهند تا حماسه هاي هشت سال دفاع مقدس براي آنها زنده شود.

رييس باغ موزه دفاع مقدس همدان در اين باره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: از ابتداي سال جاري تا بهمن ماه 110 هزار نفر از باغ موزه دفاع مقدس ديدن كردند كه 20 هزار بازديد كننده مربوط به نوروز 93 است.

خليل الهي تبار افزود: براي رفاه حال گردشگران و بازديد كنندگان در نوروز امسال فضاهاي بازديد از اين باغ موزه گسترش يافته و بازديد كنندگان مي توانند از ساير قسمت ها از جمله آب نما ديدن كنند.

وي اظهار كرد: جنگ به روايت كودكان، روايت گري، بازخواني عمليات ها و نمايش فيلم از ديگر برنامه هايي است كه در باغ موزه دفاع مقدس همدان در نوروز امسال به بازديد كنندگان ارايه مي شود.

الهي تبار گفت: غرفه عكاسي و محصولات فرهنگي از ديگر برنامه هاي جانبي باغ موزه است كه براي بازديد كنندگان پيش بيني شده است.

باغ موزه دفاع مقدس استان همدان در شش فاز طراحي شده كه چهار فاز آن به بهره برداري رسيده است.

در فاز اول اين طرح كه فضاي زير زميني و نمايشگاهي موزه را شامل مي شود و داراي 24 غرفه و پنج راهرو است، سعي شده با نگاهي تاريخي به شكل گيري جنگ و نقش استان همدان در ساليان حماسه و ايثار در قالب هاي مختلف پرداخته شود.

همچنين قياس هشت سال جنگ تحميلي با جنگ هاي دو قرن اخير و نقش استكبار جهاني در حمايت از رژيم بعث عراق از موارد قابل ارايه در فاز اول طرح است.

استان همدان هشت هزار شهيد را تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

2087/6993