۲۵ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8155527
T T
۰ نفر
معاهده "نیروهای متعارف در اروپا" و انگیزه تعلیق ازسوی روسیه (بخش نخست ) ......................................................................
مسکو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/04/86 خارجی.سیاسی.روسیه.پوتین.نیروهای متعارف کمتر از سه ماه پس از تهدید رییس جمهوری روسیه مبنی بر خروج این کشور از "پیمان نیروهای متعارف در اروپا" (CFE) ، "ولادیمیر پوتین" دستور تعلیق یکجانبه این قرارداد از سوی کشورش را صادر کرد.
اوایل اردیبهشت ماه امسال، پوتین در هشتمین و آخرین نطق سالانه دوران ریاست جمهوری خود در "مجمع فدراسیون روسیه" خطاب به غرب هشدار داده بود: در صورتیکه همه کشورهای عضو ناتو، به "قرارداد نیروهای متعارف" نپیوسته و مانند روسیه به آن عمل نکنند، تعلیق این پیمان را از سوی روسیه اعلام خواهد کرد.
رییس جمهوری روسیه طی این مدت و پس از آنکه تغییری در رفتار کشورهای اروپایی ، اعضای ناتو و آمریکا در مورد نحوه اجرای پیمان نظامی مذکور مشاهده نکرد روز شنبه تهدید خود را عملی ساخت و بطور یکجانبه پیمان کاهش نیروهای متعارف در اروپا را بحال تعلیق در آورد.
بر مبنای این تصمیم اجرای "قرارداد نیروهای متعارف در اروپا" از سوی روسیه ، مادامیکه کشورهای عضو ناتو نیز آنرا تصویب و اجرا نکنند، به حالت تعلیق درآمد.
کرملین، دلایلی که روسیه را به این اقدام واداشته، گسترش ناتو، تصمیم آمریکا برای استقرار سلاحهای متعارف در کشورهای بلغارستان و رومانی و نیز عدم اجرای تعهدات سیاسی برخی از کشورهای عضو قرارداد، اعلام کرده است.
قرارداد کاهش سلاحهای متعارف در اروپا در سال 1990 میلادی در آستانه فروپاشی شوروی، توسط کشورهای عضو پیمان "ناتو" و بلوک "ورشو" در پاریس امضا شد و در سال 1999 نیز این قرارداد اصلاح شده در استانبول به امضا اعضای جدید رسید.
کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس،انگلیس، بلغارستان، مجارستان، آلمان، یونان، گرجستان، دانمارک، ایسلند، اسپانیا، ایتالیا، قزاقستان، لوکزامبورک، مولداوی، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، روسیه، رومانی، اسلوواکی، ترکیه، اوکراین، فرانسه، چک و آمریکا و کانادا اعضای قرارداد هستند.
این درحالی است که تنها چهار کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین این پیمان را تصویب کرده و بقیه کشورهای عضو به بهانه عدم اجرای قرارداد سال 1999 استانبول، که بر اساس آن روسیه متعهد به خروج کامل نیروهای خود از گرجستان و جمهوری خودخوانده "پریدنسترویه" مولداوی شده، از تصویب آن خودداری می کنند.
روسیه اعلام کرده است قرارداد سال 1999 استانبول با قرارداد کاهش سلاحهای متعارف در اروپا ارتباطی ندارد و این استدلال کشورهای عضو قرارداد را بی اساس می داند.
قرارداد کاهش سلاحهای متعارف در اروپا سهمیه هایی را از نظر تعداد تانک، نفربرهای زرهی، توپخانه، هواپیماها و بالگردهای جنگی برای هر یک از کشورهای عضو مشخص می کند.
بر اساس این قرارداد، در محدوده کشورهای عضو، تعداد تانک ها و توپخانه نباید از 40 هزار و نفربرهای زرهی نیز از 60 هزار دستگاه فراتر رود.
قرارداد، تعداد هواپیماها و بالگردهای نظامی را نیز 13 هزار و 600 و چهار هزار فروند تعیین کرده است.
طبق قرارداد هر کشور عضو سالانه باید دو بار اطلاعات در مورد استقرار نیروهای نظامی خود را در اختیار شرکای دیگر قرار دهد و هیاتهای نظامی از کشورهای عضو قرارداد نیز با بازرسی مراکز نظامی، صحت این اطلاعات را کنترل می کنند.
این قرارداد با هدف برقراری موازنه قوا در اروپا و نیز جلوگیری از تجمع نیروها و ایجاد تهدید برای کشورهای دیگر این قاره پیش بینی شده است.
"ولادیمیر پوتین" در نطق سالانه خطاب به "مجمع فدراسیون" روسیه گفت: در شرایطی که پیمان "ورشو" دیگر وجود خارجی ندارد، "ناتو" حتی در نزدیکی مرزهای روسیه پایگاههای نظامی و دفاع ضد موشکی مستقر ساخته اما روسیه حتی برای جابجایی نیروهای مسلح در داخل خاک خود نیز محدودیت دارد.
وی افزود: ما در اجرای قرارداد سال 1990 حتی تعداد نیروهای مسلح خود را کاهش داده و در زمان بحران چچن نیز بدان پایبند بودیم اما شرکای اروپایی ما حتی آنرا تصویب نکردند.
پوتین افزود: کشورهای اروپایی، توافق استانبول در سال 1999 که به خروج نیروهای روسیه از "گرجستان" و "پردنستروویه" اشاره داشت را دستاویز قرار داده اند، در حالیکه این سند اصلا ارتباطی با قرارداد محدودیت سلاحهای متعارف بین اعضای ناتو و ورشو ندارد.
وی رفتار کشورهای اروپایی در این ارتباط را "بی نزاکتی" و اقدامی برای "کسب منافع یکجانبه" نامید.
رییس جمهوری روسیه با اشاره به استقرار سیستم پدافند موشکی توسط غرب و آمریکا در کشورهای چک و لهستان و افزایش پایگاههای نظامی آنها در مرزهای روسیه گفت: این در شرایطی است که اسلواکی و کشورهای بالتیک بعنوان اعضای جدید ناتو هنوز به قرارداد محدودیت گسترش سلاحهای متعارف نپیوسته اند.
وی تصریح کرد: ظاهرا از این قرارداد فقط این معنا باقیمانده که روسیه باید در جابجایی نیرو در خاک خود نیز محدود باشد، آیا می توان تصور کرد که آمریکا برپایه قراردادی از جابجایی ارتش در خاک خود محروم شود؟! ادامه دارد......
اروپام355 شماره 095 ساعت 13:57 تمام
۰ نفر