۱۱ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۳۴
کد خبر: 81555575
T T
۰ نفر

ورزش گیلان در سالی كه گذشت/ قسمت چهارم و پایانی

۱۱ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۳۴
کد خبر: 81555575
ورزش گیلان در سالی كه گذشت/ قسمت چهارم و پایانی

رشت - ایرنا - مهمترین رویدادهای ورزشی فصل زمستان استان گیلان را می توان به برگزاری مسابقات پاورلیفتینگ نابینایان كشور، مسابقات شطرنج بین المللی جام خزر ، مسابقات هاپكیدوی قهرمانی كشور و مسابقات تنیس روی میز نوجوانان كشور اشاره كرد.

* دی

- رییس فدراسیون نجات غریق كشور در سفر به گیلان گفت: منجیان غریق طی یك دهه اخیر، حدود 70 هزارنفر از هموطنان را از خطر غرق شدن نجات داده اند.

سیدمصطفی میرسلیم افزود: این در حالیست كه منجیان غریق با كمترین امكانات دست به این كار بزرگ زده اند و امیدواریم با تجهیزات ، امكانات و رسیدگی بیشتر ، منجیان غریق بتوانند بیش از پیش در كار خود موفق باشند .

وی كه برای برگزاری مجمع فوق العاده هیات نجات غریق گیلان در رشت حضور داشت ، اظهار كرد: همچنین در این مدت حدود شش هزار نفر از هموطنان ما غرق شدند كه اكثر آنان به دلیل ناآشنایی با فنون شنا و همچنین در خارج از طرح های سالم سازی جان خود را از دست دادند .

- نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان نشستی در رشت گفت: در كشور حدود سه هزار و 200 طرح ورزشی وجود دارد كه برای به بهره برداری رسیدن آن، اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی اظهار كرد : این در حالیست كه بودجه عمرانی امسال وزارت ورزش سه هزار و 200 میلیارد ریال بود كه تاكنون فقط حدود 50 درصد آن جذب شده و برای بهره برداری از طرح های ورزشی با مشكل بودجه مواجه هستیم .

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: البته برای برطرف كردن این مشكل، راهكارهایی درنظر گرفته ایم و هدف ما این است كه بخش خصوصی در این مورد ورود كند و بتواند در این بخش سرمایه گذای مناسبی نیز انجام دهد.

سجادی به مقدار هزینه مسابقات آسیایی 2014 كره جنوبی اشاره و خاطرنشان كرد: برای شركت در این مسابقات ما زیر 500 میلیارد ریال هزینه كردیم اما این در حالیست كه در دوره گذشته و در رقابت های آسیایی 2010 گوانگژوی چین ، دو هزار و 860 میلیارد ریال هزینه شده بود .

- در جریان دیدار تیم های فوتبال سپیدرود رشت و شهرداری دزفول در ورزشگاه شهید عضدی رشت یكی از سریع ترین گل های تاریخ فوتبال ایران به ثمر رسید.

در این دیدار و پس از آغاز بازی، بازیكنان تیم فوتبال سپیدرود رشت توپ را به محوطه جریمه تیم شهرداری دزفول رساندند و عماد میرجوان بازیكن تیم سپیدرود ، موفق شد در ثانیه 38 اولین گل تیم خود را به ثمر برساند تا یكی از سریع ترین گل های تاریخ فوتبال ایران را ثبت كند .

در جریان این مسابقه ، تیم فوتبال سپیدرود رشت در یك بازی برتر و پرگل، موفق شد با نتیجه چهار بر یك تیم فوتبال شهرداری دزفول را شكست دهد تا با كسب این پیروزی خانگی به صدر جدول گروه خود صعود كند.

- رقابت های پرس سینه قهرمانی جایزه بزرگ ایران ، با معرفی تیم ها و نفرات برتر در رشت پایان یافت .

در این دوره از رقابت ها 507 ورزشكار این رشته ورزشی از سراسر كشور در رده های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشكسوتان با هم به رقات پرداختند .

در پایان این مسابقات و در رده سنی نوجوانان كه 36 تیم حضور داشتند ، هیات گیلان با كسب 51 امتیاز عنوان قهرمانی را كسب كرد ، تیم های ركورد دزفول و ناهیدی دزفول به ترتیب با كسب 46 و 32 امتیاز در مكان های دوم و سوم قرار گرفتند و محسن بختیار از استان گیلان با ركورد 140 كیلوگرم عنوان قهرمان قهرمانان این رده سنی را به خود اختصاص داد.

همچنین در پایان رقابت های رده سنی جوانان كه 37 تیم حضور داشتند ، تیم ركورد دزفول با كسب 43 امتیاز به مقام قهرمانی رسید ، چهارمحال و بختیاری با كسب 42 امتیاز دوم شد و پوریای ولی دزفول با كسب 32 امتیاز در مكان سوم قرار گرفت و ابراهیم شعله از چهارمحال و بختیاری با ركورد 5 / 217 كیلوگرم عنوان قهرمان قهرمانان را به خود اختصاص داد .

در پایان رقابت های رده سنی بزرگسالان كه 34 تیم با هم رقابت كردند ، تیم نیروی زمینی ارتش با كسب 57 امتیاز عنوان نخست را تصاحب كرد ، تیم های ركورد دزفول و بوشهر با كسب 43 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند و سامان پوریافرد از تیم ركورد دزفول نیز عنون قهرمان قهرمانان این رده را كسب كرد .

در رقابت های رده سنی پیشكسوتان كه در سه بخش برگزار شد ، در مستر یك ، تیم گیلان با كسب 56 امتیاز قهرمان شد ، بتن پیكر كرمان با 39 امتیاز عنوان دوم را كسب كرد و پوریای ولی دزفول با كسب 29 امتیاز سوم شد و حسین شهبازی از لرستان عنوان قهرمان قهرمانان این رده را به خود اختصاص داد .

در همین رده سنی و در مستر دو ، تیم كردستان با كسب 42 امتیاز عنوان نخست را كسب كرد ، استان مركزی با كسب 35 امتیاز دوم شد و گیلان با كسب 33 امتیاز در مكان سوم قرار گرفت و محسن كوشك از خوزستان عنوان قهرمان قهرمانان را كسب كرد .

همچنین در پایان رقابت های مستر سه ، كردستان با كسب 48 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد ، گیلان با كسب 41 امتیاز در مكان دوم قرار گرفت ، تیم مركزی نیز با كسب 32 امتیاز سوم شد و اسماعیل فتوت از فولادشهر اصفهان عنوان قهرمان قهرمانان این رده را كسب كرد .

* بهمن

- رییس فدراسیون گلف گفت: دو مربی خارجی مجرب را برای آموزش مربیان و ملی پوشان استخدام می كنیم.

كیكاوس سعیدی افزود: طی نشستی كه با مسوولان كنفدراسیون گلف آسیا داشتیم ، تصمیم گرفتیم كه از یك مربی مجرب خارجی برای آموزش بانوان و یك مربی نیز برای آموزش آقایان استفاده كنیم .

وی كه برای حضور در مجمع عادی هیات گلف گیلان به رشت سفر كرده، اظهار كرد : این مربیان سال آینده به ایران خواهند آمد تا مربیان و ملی پوشان ما را آموزش دهند و این امر برای دانش افزایی و به روز رسانی سطح مهارتی و علمی ملی پوشان و مربیان گلف ایران انجام می شود .

- چهاردهمین دوه مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نابینایان و كم بینایان بزرگسال كشور و هفتمین دوره رقابت های جوانان و انتخابی تیم ملی با حضور 90 ورزشكار در رشت برگزار شد .

در پایان این مسابقات و در رده سنی جوانان ، تیم مازندران با كسب 63 امتیاز قهرمان شد ، تیم همدان با كسب 37 امتیاز دوم شد و تیم یزد با كسب 33 امتیاز در مكان سوم قرار گرفت .

همچنین در پایان مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نابینایان و كم بینایان بزرگسال كشور ، تیم مازندران با كسب 63 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت ، تیم گیلان با كسب 58 امتیاز و اصفهان با كسب 54 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند .

- رییس فدراسیون اسكیت گفت: هدف ما این است كه ورزشكارانی در مسابقات جهانی و آسیایی كه سال آینده برگزار می شود ، حضور یابند كه بتوانند مقام كسب كنند.

فریبا محمدیان افزود: البته هدف ما كسب تجربه در این مسابقات نیست و به طور یقین اگر ركورد ورزشكاران به حدنصاب برسد و در صورت صلاحدید كادرفنی ، ورزشكاران به رقابت های جهانی و آسیایی اعزام می شوند كه با توجه به شرایط موجود ، در تعدادی از رشته ها ، ورزشكاران ما در رقابت های جهانی حضور خواهند یافت .

رییس فدراسیون اسكیت اظهار كرد : در رقابت های آسیایی سال جاری نیز برای اولین بار 80 ورزشكار از این فدراسیون حضور یافتند كه در قالب چهار تیم بانوان و چهار تیم آقایان با سایر ورزشكاران قاره كهن به رقابت پرداختند كه در نهایت خوشبختانه موفق به كسب دو مدال نقره و دو مدال برنز شدیم .

وی كه برای انتخابات ریاست هیات اسكیت گیلان در رشت حضور داشت ، ادامه داد: یكی دیگر از اهداف مهم فدراسیون اسكیت ، سرمایه گذاری و راه اندازی اسكیت روی یخ است چون این ورزش المپیكی است و مدال های زیادی نیز در این رشته توزیع می شود.

وی اضافه كرد: طبق آماری كه ما در اختیار داریم، در سال 92 حدود پنج میلیون جفت كفش اسكیت در ایران به فروش رفته كه این رقم بسیار خوبی است گرچه همه خریداران اسكیت به طور حرفه ای تمرین نمی كنند، اما این امر نشان دهنده علاقمندی اقشار مختلف مردم به این رشته ورزشی است.

- در ادامه رقابت های اسكواش قهرمانی لیگ برتر باشگاه های كشور، تیم هیات تهران به صدر جدول صعود كرد.

در پایان هفته پنجم این مسابقات كه در رشت به پایان رسید، تیم هیات اسكواش تهران در صدر قرار گرفت ، تیم های شهرداری تهران و یزد اسكواش نیز به ترتیب در مكان های دوم و سوم جدول قرار گرفتند.

در حساس ترین بازی های انجام شده از هفته پنجم این مسابقات نیز، تیم اسكواش شهرداری تهران موفق شد با نتیجه دو بر یك تیم مناطق نفت خیز جنوب را شكست دهد و تیم هیات تهران با نتیجه سه بر صفر برابر یزد اسكواش به برتری رسید.

همچنین در سایر دیدارهای برگزار شده این رقابت ها، تیم اسكواش برنج سفره گیلان با نتیجه دو بر یك مغلوب تیم چیلی گرگان شد و تیم اسكواش ایران رادیاتور با نتبجه سه بر صفر تیم سحاب آران و بیدگل را مغلوب كرد.

هفته پنجم از مسابقات اسكواش قهرمانی لیگ برتر باشگاه های كشور، با حضور تیم های هیات تهران، یزد اسكواش، سحاب آران و بیدگل، شهرداری تهران، ایران رادیاتور تهران، چیلی گرگان، هلال احمر مازندران، برنج سفره گیلان و مناطق نفت خیز جنوب در رشت برگزار شد.

- سرپرست فدراسیون هندبال، نتایج تیم ملی هندبال كشورمان در رقابت های جهانی قطر را راضی كننده خواند.

احمد گواری افزود: تیم ملی هندبال ایران در مقابل قدرت های برتر جهان به خصوص در نیمه اول مسابقات، بسیار عالی ظاهر شد و در جریان این رقابت ها نیز دو پیروزی برابر تیم های شیلی و عربستان كسب كرد.

وی كه به دلیل انتخابات ریاست هیات هندبال گیلان در رشت حضور داشت، اظهار كرد: با توجه به اینكه برای اولین بار بود كه تیم ملی در رقابت های جهانی حضور می یافت ، حریف دست و پا بسته ای برای تیم های قدرتمند جهان نبود و بازیكنان ما چیزی از آنان كم نداشتند.

سرپرست فدراسیون هندبال ادامه داد: البته ما انتظار معجزه نداشتیم كه تیم ملی جزو شش تیم برتر جهان قرار بگیرد اما با وجود اینكه در نیمه اول بسیار خوب و عالی ظاهر می شدیم، اما در نیمه دوم ضعیف بودیم، این مشكل نیز باید برطرف شود.

گواری بیان كرد: تیم ملی هندبال به جز قطر كه یك استثناء است و بازیكنان منتخب جهان را دارد، در میان رقبای آسیایی حرف اول را می زند و حضور در رقابت های جهانی نیز به بازیكنان تیم ملی این خودباوری را داد كه خودشان را دست كم نگیرند.

وی اضافه كرد: خوشبختانه بازیكنان تیم ملی به این باور رسیده اند كه می‌توانند مطرح شوند و ترس آنها در مسابقات از بین رفت و این خود گام خوبی برای كسب موفقیت است.

- چهاردهمین دوره رقابت های هاپكیدوی قهرمانی باشگاه های كشور با حضور 178 ورزشكار در رده های سنی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان در رشت برگزار شد .

در پایان این رقابت ها ، تیم آكادمی مركزی هاپكیدوی گیلان با كسب 305 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد ، تیم هاپكیدوی ستارگان خراسان رضوی با كسب 180 امتیاز در مكان دوم قرار گرفت و تیم آكادمی هاپكیدوی رباط كریم تهران با كسب 130 امتیاز عنوان سوم این رقابت ها را كسب كرد .

- سیزدهمین دوره رقابت های شطرنج بین المللی جام خزر، با حضور 521 شطرنجباز از ایران و 14 كشور خارجی در چهار جدول در رشت برگزار شد.

در پایان این رقابت ها و در جدول گروه A كه شطرنجبازان دارای ریتینگ بین المللی بالای 2010 حضور داشتند ، جاسك استوپا از لهستان با كسب 5 / 7 امتیاز عنوان قهرمانی را كسب كرد، سید خلیل موسوی نوجوان گیلانی با كسب 7 امتیاز در مكان دوم قرار گرفت، آذر میرزایوف استاد بزرگ آذربایجان با كسب 7 امتیاز سوم شد، ترالف كنستانتین، امیررضا پوررمضانعلی و احسا قائم مقامی با كسب 5 / 6 امتیاز به ترتیب در مكان های چهارم تا ششم قرار گرفتند.

در نهایت از سوی مسوولان برگزاری این دوره از رقابت ها ، 405 میلیون و 500 هزار ریال جایزه نقدی به شطرنجبازان برتر چهار جدول اهداء شد.

* اسفند

- مسابقات پرورش اندام و بادی كلاسیك قهرمانی باشگاه های كشور ، با حضور 347 ورزشكار از استان های مختلف كشور در رده های سنی جوانان ، بزرگسالان و پیشكسوتان در رشت برگزار شد.

در پایان این رقابت ها ، تیم پرورش اندام تهران (الف) با كسب 85 امتیاز قهرمان شد، تیم البرز (الف) با كسب 81 امتیاز در مكان دوم قرار گرفت و تیم اصفهان نیز با كسب 69 امتیاز عنوان سوم این رقابت ها را كسب كرد.

در بخش بادی كلاسیك نیز تیم تهران (الف) با كسب 51 امتیاز اول شد، ایرانیان شیراز با كسب30 امتیاز عنوان دوم را به خود اختصاص داد و اصفهان با كسب 24 امتیاز در مكان سوم قرار گرفت.

- دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد گفت: در سه سال اخیر 37 مدال جهانی، آسیایی و بین المللی كسب كرده ایم.

رحیم جنت نیا افزود: از این تعداد مدال كسب شده نیز 17 مدال طلا می باشد كه توسط ورزشكاران تحت پوشش این فدراسیون كسب شده است.

وی كه برای حضور در مجمع هیات بولینگ و بیلیارد گیلان در رشت حضور داشت، اظهار كرد: خوشبختانه در چند سال اخیر رشته های بیلیارد در ایران رشد خوبی داشته و هم اینك حسین وفایی ورزشكار شایسته ایران عنوان قهرمانی مسابقات زیر 21 سال جهان را در اختیار دارد.

- مسابقات شطرنج قهرمانی رده های سنی پسران كشور با حضور بیش از 300 شطرنجباز در سه رده سنی در رشت برگزار شد.

در پایان این رقابت ها و در رده سنی زیر هشت سال، بورسا تسلیمی از گیلان با كسب هشت امتیاز عنوان قهرمانی كشور را كسب كرد، در پایان رقابت های شطرنج قهرمانی رده سنی زیر 10 سال پسران كشور، بردیا دانشور از گیلان با كسب 7.5 امتیاز به مقام قهرمانی رسید و در پایان رقابت های شطرنج رده سنی زیر 12سال پسران كشور نیز علیرضا فیروزجا از مازندران با كسب هشت امتیاز به عنوان نخست دست یافت.

- معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان گفت: برای تكمیل و به بهره برداری رسیدن پروژه های نیمه تمام ورزشی كشور، حدود 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سیدمناف هاشمی افزود: حدود چهار هزار پروژه ورزشی در ایران وجود دارد كه تا پایان سال جاری این رقم به حدود سه هزار و 600 پروژه كاهش می یابد و برای به بهره برداری رسیدن این تعداد، حدود 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی تصریح كرد: یكی از اهداف ما این است كه پروژه های زیر 50 درصد پیشرفت فیزیكی را به بخش خصوصی واگذار كنیم تا این پروژه ها با كمك بخش خصوصی به بهره برداری برسند.

هاشمی به میزان فضای ورزشی موجود در كشور اشاره و بیان كرد: هم اكنون فضای ورزشی موجود برای هر فرد در ایران حدود 62 سانتی متر است كه این رقم باید طبق برنامه چهارم توسعه به یك متر می رسید و به همین دلیل در این بخش عقب ماندگی داریم.

- در دیداری خیرخواهانه برای كودكان سرطانی، تیم فوتسال هنرمندان گیلان برابر ملی پوشان ورزشی گیلان به برتری رسید.

در این دیدار كه با حضور حدود سه هزار تماشاگر در رشت برگزار شد، تیم فوتسال هنرمندان استان گیلان موفق شد با نتیجه شش بر چهار ملی پوشان ورزشی این استان را شكست دهد.

در تیم فوتسال هنرمندان استان گیلان، هنرمندانی همچون رضا نظری، محمد هندی، جابر وثوق، منوچهر حقیقی، علیرضا تاج شهرستانی و مجتبی پوربخش حضور داشتند.

همچنین در تیم ملی پوشان ورزش استان گیلان مسعود رهنما مدیركل ورزش و جوانان استان گیلان به همراه سعید حسنی پور ، مصطفی رضازاده ، محمد تطهیری ، رضا نیك نظر ، شاهین اخلاق پسند ، رسول آتش افروز ، اصغر ابراهیمی ، امین قاسمی پور ، افشین ناظمی ، امید هرندی و حامد زیگساری حضور داشتند .

قبل از آغاز مسابقه نیز ملی پوشان رشته های ورزشی گیلان به همراه هنرمندان این استان به كودكان سرطانی حاضر در این سالن ، گل و هدایایی اهداء كردند.

همچنین در بین دو نیمه این دیدار خیرخواهانه كه تعدادی از نمایندگان مردم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند ، مراسم گلریزان برگزار شد و عواید این مراسم به همراه عواید بلیط فروشی این دیدار خیرخواهانه، به كودكان سرطانی استان گیلان تعلق گرفت.

- مرحله نهایی مسابقات تنیس روی میز قهرمانی نوجوانان كشور با حضور 154 ورزشكار این رشته ورزشی از استان های مختلف كشور در رشت برگزار شد.

در پایان این مسابقات ، امین احمدیان از تهران عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد، علیرضا رهنمای حقیقی از آذربایجان شرقی در مكان دوم قرار گرفت ، آرین خسرونژاد از گلستان عنوان سوم را كسب كرد ،علی اكبر شعاعی از مازندران ، حمید شمس از البرز ، ماهان چینه وری از استان گیلان ، مرتضی رضایی از مركزی و امیر عباس پور از تهران به ترتیب مقام های چهارم تا هشتم مسابقات تنیس روی میز قهرمانی نوجوانان كشور را به خود اختصاص دادند و

به اردوی تیم ملی تنیس روی میز نوجوانان كشور دعوت شدند .

برگزاری مسابقات ووشو ، كونگ فو ، الیت كیك بوكسینگ ، مشتزنی و برگزاری لیگ های تیراندازی والیبال و فوتبال

قهرمانی گیلان از دیگر فعالیت های ورزشی در زمستان سال 93 بود .

همچنین در آخرین فصل سال 93روسای هیات های ورزشی بیماری خاص ، اسكیت ، هندبال ، اسكواش ، كاراته ، هاكی و دو و میدانی استان گیلان نیز انتخاب شدند .ك/4

7285/ 6158