۱۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۰۵
کد خبر: 81556871
T T
۰ نفر
احداث موزه منطقه اي در اصفهان  از اولويت هاي سازمان ميراث فرهنگي است

اصفهان- ايرنا- - معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري احداث موزه منطقه اي در استانهاي بزرگ كشور از جمله اصفهان را از اولويت هاي اين سازمان اعلام كرد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي اداره امور فرهنگي ميراث فرهنگي استان اصفهان، محمد حسين طالبيان در ديدار با استاندار اصفهان افزود: تاكنون در استانهاي خراسان رضوي و يزد كار ساخت موزه منطقه اي آغاز شده است.

وي به اتمام احداث موزه منطقه اي در خراسان رضوي اشاره و ابراز اميدواري كرد: اين اقدام مهم و ارزشمند در اصفهان كه خود يك شهر موزه است نيز اجرايي شود.

استاندار اصفهان نيز در اين ديدار حمايت از هنر و هنرمندان، استفاده از فنآوري علمي و توسعه گردشگري را از اولويت هاي مهم مديريت اين استان اعلام كرد.

رسول زرگر پور افزود: مديريت استان اين موضوع را در سفر اخير رئيس جمهوري به اين خطه مطرح كرد كه سبب اعلام حمايت رئيس جمهور از اين طرح شد.

در اين جلسه مديران بخش هاي مختلف اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان نيز در زمينه هاي مرمت و بهره برداري از برخي آثار تاريخي از جمله كارخانه ريسباف، خانه تاريخي قزويني ها و خانه تاريخي كيوان پيشنهادهاي خود را به معاون ميراث فرهنگي كشور و استاندار ارائه كردند.

پيش از اين وزير راه و شهرسازي خواستار تغيير كاربري كارخانه قديمي و تعطيل شده ريسباف اصفهان به موزه بزرگ اين شهر و پيگيري اين موضوع توسط مسئولان استان اصفهان شده بود.

كارخانه ريسباف تنها يك بناي فرتوت غبار گرفته نيست ، بخشي از هويت تاريخي مردم اين خطه است ، نماد معماري صنعتي ايران هنگام دگرديسي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كه هنرمندانه محصول فكر و خلاقيت مشترك مهندسان آلماني نظير شونمان و نمينگرد و استادكاران ايراني همچون معتمدي و ماهر النقش را به عرصه وجود عرضه كرده است.

بناي صنعتي، تاريخي كارخانه ريسباف در نزديكي «سي وسه پل» و زاينده رود و در امتداد محور تاريخي چهارباغ، از موقعيت مكاني و ساختار مطلوب جهت تبديل به كاربري هاي مورد نياز شهر تاريخي اصفهان برخوردار است و از سال ها پيش دوستداران اصفهان خواستار حفظ اين بنا و تبديل آن به موزه بودند.

سرانجام بيش از دو سال پيش، دوستداران اصفهان موفق شدند تا در جريان يكي از سفرهاي هيات دولت زمينه تصويب طرحي را فراهم آورند كه به موجب آن مقرر شد كه بناي تاريخي صنعتي ريسباف براي تبديل شدن به موزه منطقه اي ، به سازمان ميراث فرهنگي واگذار شود.

پس از مدتي كوتاه ، بانك ملي به عنوان مالك دولتي، درخواست لغو اين مصوبه را به هيات دولت فرستاد كه در نتيجه، كميسيون مستندسازي هيات وزيران با رياست وزيردادگستري تشكيل شد و سرانجام با بررسي مستندات، درخواست ابطال اين مصوبه رد و اعلام شد كه كارخانه ريسباف متعلق به شركت سرمايه گذاري بانك ملي نيست، بلكه اين ملك جزو دارايي هاي بانك ملي و در نهايت دولت است.

به اين ترتيب مقرر شد كه به اقتضاي زمان و نياز فرهنگي و اجتماعي كشور با تصميم هيات دولت و به پشتوانه قانون، اين بنا در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرارگيرد .

با اين وجود هنوز اين مصوبه با وجود پشتوانه هاي قانوني اجرا نشده و بانك ملي همچنان بر موضع خود پافشاري مي كند و بناي تاريخي صنعتي ريسباف را متعلق به كانون بازنشستگان بانك ملي مي داند از واگذاري اين بنا به سازمان ميراث فرهنگي خودداري كرده است.

قرار بود اين كارخانه توسط وزارت راه وشهرسازي خريداري و به يك مركز فرهنگي تبديل شود.

مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان ارديبهشت امسال در همايش بزرگداشت شيخ بهايي و روز معمار گفت: با همكاري معاونان وزارت راه و در حضور استاندار اصفهان تفاهمناهه اي در 14 بند درباره بافت هاي تاريخي و فرسوده اصفهان منعقد شد.

محمود محمودزاده با بيان اينكه يكي از بندهاي اين تفاهمنامه تملك كارخانه ريسباف اصفهان و تبديل آن به يك مركز فرهنگي است، افزود: اميدواريم با همكاري ساير دستگاه ها اين امر محقق شود.

با اين حال بانك ملي ايران آگهي فروش كارخانه ريسباف اصفهان را در پايگاه اطلاع رساني خود و تعدادي از روزنامه هاي سراسر كشور منتشر كرد.

رئيس اداره عمران و بهسازي اداره كل راه و شهرسازي اصفهان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اين اداره كل در سال گذشته چند بار با مقامات بانك ملي درباره تملك كارخانه ريسباف بصورت معوض يعني در ازاي ارائه ملك مساوي ارزش اين كارخانه مذاكره كرد و به نتايج خوبي نيز منجر شد.

وحيد توسلي افزود: با اين وجود انتشار آگهي فروش كارخانه ريسباف براي ما غير منتظره بود و خواهان پيگيري آن از طريق وزارت راه و شهرسازي شديم.

وي توضيح داد: ملك دولتي را مي توان با مصوبه دولت و تاييد بالاترين مقام دولتي به يك ارگان دولتي تخصيص داد.

اين در حاليست كه يكي از مسوولان اداره كل مهندسي و املاك بانك ملي به خبرنگار ايرنا گفت: مسوولان اصفهان خواهان تملك كارخانه ريسباف بصورت رايگان هستند در صورتيكه طبق قانون اينكار تخلف محسوب مي شود.

وي كه خواست نامش در خبر ذكر نشود، افزود: طبق قانون اين ملك بايد در ازاي وجه نقد واگذار شود و غير از اين مسوولان بانك ملي بايد جوابگوي ديوان محاسبات اداري باشند.

وي ادامه داد: بانك ملي از محل سپرده سهامداران اداره مي شود و به گونه اي وكيل سپرده گذاران است.

روابط عمومي شهرداري اصفهان نيز در مرداد سال گذشته به نقل از شهردار منطقه شش اصفهان آورده بود: به تازگي مجموعه كارخانه ريسباف در خيابان چهارباغ بالا از سوي بانك ملي به مزايده گذاشته شده است.

فضل الله محلوجي افزود: با توجه به اينكه كارخانه ريسباف در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده، اين محل داراي كاربري مصوب مذهبي فرهنگي بصورت موزه منطقه اي اصفهان است.

مسوول روابط عمومي شهرداري منطقه شش اصفهان نيز در اين باره به ايرنا گفت: مدتي است كه زمزمه فروش كارخانه ريسباف اصفهان شنيده مي شود و با توجه به آگهي فروش اين كارخانه، كاربران متقاضي بايد قبل از اقدام اساسي براي خريد آن از شهرداري استعلام بگيرند در غير اين صورت دچار مشكل خواهند شد.

موسوي ادامه داد: اين كارخانه كاربري فرهنگي دارد و به هيچ وجه نمي توان براي آن به دنبال كاربري تجاري بود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان در بهمن سال گذشته نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: تغيير كاربري بناي تاريخي كارخانه ريسباف اصفهان به موزه ، نيازمند تغيير رويكرد فرهنگي بانك ملي است.

فريدون اللهياري افزود: كارخانه ريسباف اصفهان يكي از بناهاي شاخص تاريخي اين شهر و داراي شماره ثبت ملي است و علاوه بر اين در بعد تاريخ صنعت بويژه صنعت نساجي نيز اين بنا سابقه عظيمي دارد.

وي افزود: كارخانه ريسباف اصفهان براساس مصوبات دولتهاي قبل مقرر شده بود كه به عنوان موزه بزرگ اصفهان تغيير كاربري يابد.

وي تصريح كرد: اين بنا هم اكنون در تصرف و مالكيت بانك ملي ايران است و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در حال مذاكره براي تغيير كاربري اين بنا است.

اللهياري افزود: حل اين موضوع از بعد بحثهاي مالي و ارزش ريالي نيازمند اهتمام جدي است كه در سطح ملي صورت گيرد.

وي تصريح كرد: اگر بانك ملي با انگيزه فرهنگي به اين موضوع ورود يابد مي توان به رفع اين مشكل اميدوارتر شد.

ناصر طاهري معاون حفظ و احياي اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان نيز گفت: بناي كارخانه ريسباف مربوط به دوره پهلوي است و به لحاظ موقعيت مكاني در محل يكي از باغات صفوي در چهارباغ اصفهان شكل گرفته است.

وي با بيان اينكه محوطه و عرصه اين بنا حدود هفت هكتار است، اظهار كرد: با توجه به ثبت اين بنا در فهرست آثار ملي كشور، بهره بردار و يا متصرف قانوني موظف به حفاظت و مرمت اين بناي تاريخي است.

معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي استان اصفهان افزود: در طرح تفصيلي مصوب ماده پنج شهر اصفهان كاربري اين محل به موزه تغيير كرده است.

كارخانه ريسباف از ديد مالكانش تنها سرمايه است و از ديد دوستداران تاريخ، ميراثي گرانبها و ارزشمند.

اين كارخانه نه تنها به عنوان يك ميراث گرانقدر بلكه يك نماد قدمت صنعتي براي تاريخ اصفهان و ايران است كه بايد به آن باليد.

مي شود گفت اين كارخانه يك شناسنامه براي اصفهان است كه عظمت تمدن در اين شهر را نمايان مي كند.

كارخانه ريسباف اصفهان مربوط به دوره پهلوي است و در اصفهان، خيابان چهارباغ بالا، بين هتل پل و خيابان هفت دست واقع شده است.

اين اثر در سال 1381 با شماره 6018 بعنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

7137/ 2093