۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۱۶
کد خبر: 81561576
T T
۰ نفر

استفاده از انرژی بازیگر در اجرای رابینسون كروزوئه

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۱۶
کد خبر: 81561576
استفاده از انرژی بازیگر در اجرای رابینسون كروزوئه

تهران-ایرنا- كارگردان نمایش رابینسون كروزوئه با بیان اینكه بار نمایش را بر روی انرژی بازیگر می گذارم، گفت: شیوه كارم مبتنی بر تكنیك بازی درامی است كه بر اساس حركات ریتمیك بازیگر پی ریزی شده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا، میلاد نیك آبادی از 9 فروردین نمایش رابینسون كروزوئه را در سالن تئاتر خصوصی باران به روی صحنه برده كه با استقبال مخاطبان هم مواجه شده است.

رابینسون كروزوئه، یك خود زندگینامه منحصربه‌فرد روحانی و خیالی اثر دانیل دفو انگلیسی است كه لقب پدر رمان انگلیسی را برای خالقش به ارمغان آورده است و تا به حال اقتباس های زیادی از این اثر جذاب به شكل و سبك های مختلف در جهان به روی صحنه رفته است.

در داستان دفو قهرمان داستان كه نام او بر رمان اصلی نهاده شده، زندگی مرفه خود در بریتانیا را برای مسافرت در دریاها رها می‌كند و پس از اینكه از یك كشتی شكستگی جان سالم به در می‌برد، 28 سال را در یك جزیره و اغلب به تنهایی به گذران زندگی می‌پردازد تا آنكه زندگی یك بومی وحشی آن جزیره را نجات داده و نام جمعه بر وی می‌نهد. این دو مرد سرانجام آن جزیره را به مقصد بریتانیا ترك می‌كنند.

بسیاری از مورخان رابینسون كروزوئه را كه از دوران نگارش خود در قرن هفدهم میلادی تاكنون، از پرخواننده‌ترین و بحث‌انگیزترین كتاب‌های عالم بوده، سرآغاز رمان مدرن می‌دانند و با توجه به ادامه شاخصه‌های ساختاری، سبكی و محتوائی این كتاب در رمان بعدی اروپای غربی، نظریه مورخانی را كه دن كیشوت، اثر سروانتس را سرآغاز رمان می‌دانند، رد می‌كنند.

میلاد نیك آبادی كارگردان نمایش رابینسون كروزوئه كه از روزهای تعطیل نوروز این نمایش را به روی صحنه برده به خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا گفت: تهران در ایام نوروز میزبان مسافرانی است كه برای رسیدن به مقصدشان از این شهر می گذرند و یا در تهران اقامت می‌گزینند بنابراین در این فرصت چند روزه ای كه مسافران در تهران هستند فرصتی برای دیدن نمایش نیز برای آنها به وجود می آید.

این كارگردان تئاتر درباره استقبال از نمایش رابینسون كروزوئه در ایام نوروز خاطرنشان كرد: با وجودی كه گروه نمایش ابتدا نگران اجراهایی بود كه قرار است در ایام نوروز به صحنه برود اما خدا را شكر استقبالی كه از اجرا شد از انتظار اولیه مان بسیار بیشتر بود.

این كارگردان تئاتر درباره تغییراتی كه این نمایش نسبت به اجرای قبلی خود در تالار قشقایی داشته است، گفت: به جز برخی تغییرات اندك و جزیی، نمایش تغییر خاصی نسبت به اجرای دو سال قبل نداشته است البته یكی از بازیگران نیز تغییر كرده و مسعود انتظاری جایگزین وی شده است.

نیك آبادی در ادامه درباره سبك و شیوه اجرای این نمایش می افزاید: اساسا بار بسیاری از آنچه بر روی صحنه نمایش اتفاق می افتد را بر روی انرژی بازیگر می گذارم و تلاش می كنم در اجراها پویایی و زیبایی شناسی واحدی كه برای من كارگشاست و به من اجازه خلق لحظه و تصویر و رویداد را می دهد با تكیه بر انرژی درونی بازیگر بر اساس تعریف فیدل بروك بنا كنم چرا كه شیوه كار من مبتنی بر تكنیك بازی درامی است كه براساس حركات ریتمیك بازیگر پی ریزی شده است.

وی درباره طراحی صحنه نمایش رابینسون كروزوئه نیز این گونه توضیح داد كه از دو پورتابل آهنی (دكور قابل جابجایی در صحنه نمایش ) بنا به شرایط و موقعیت های مختلف استفاده می كند.

نیك آبادی در پایان درباره مدیریت تئاتر باران كه یك سالن خصوصی تازه گشایش یافته است نیز توضیح داد: این سالن توسط افراد تئاتری و آشنا به فضای تئاتر مدیریت می شود. مساله ای كه من همیشه بر آن تاكید داشته ام این است كه مدیریت تئاتر باران مقابل هنرمند نیست بلكه در كنار آنها قرار دارد و این نكته بسیار مهمی است.

رابینسون كروزوئه در سی و یكمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (دو سال پیش) موفق به كسب تندیس بهترین بازیگر مرد برای بهرام افشاری شده بود و تقدیر بهترین نویسندگی، كارگردانی و موسیقی را از این دوره دریافت كرده است.

بهرام افشاری، مجید نوروزی، علی حسین زاده، احمد محمد جواهری، مسعود انتظاری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. این اثر نمایشی از 9 فروردین 1394 اجرای خود را در تماشاخانه «باران» به نشانی خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان انقلاب، پلاك 292 آغاز كرده و هر شب ساعت 19 به صحنه می‌رود.

فراهنگ*3054**1601**
۰ نفر