۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۲۹
کد خبر: 81564468
T T
۰ نفر

11 باب كتابخانه مشاركتي در روستاهاي كردستان فعال است

۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۲۹
کد خبر: 81564468
11 باب كتابخانه مشاركتي در روستاهاي كردستان فعال است

سنندج - ايرنا - مديركل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان تعداد كتابخانه هاي عمومي مشاركتي در كردستان را 31 مورد ذكر كرد و گفت: از اين تعداد كتابخانه مشاركتي 11 باب در روستاها و بقيه در شهرهاي استان فعال هستند.

اسماعيل احمدي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا بيشترين تعداد كتابخانه هاي عمومي مشاركتي را مربوط به شهرستان سنندج با داشتن 11 كتابخانه دانست و گفت: شهرستان هاي سقز و بيجار در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

وي با بيان اينكه استان كردستان در زمينه تعداد كتابخانه هاي عمومي مشاركتي فعال، رتبه نهم كشوري را دارد گفت: افزايش تعداد اين كتابخانه ها بويژه در روستاها از اولويت هاي مهم اين نهاد است.

او با اشاره به اينكه راه اندازي كتابخانه هاي عمومي مشاركتي در روستاها به توسعه فرهنگ كتابخواني روستاها كمك مي كند، خواستار توجه بيشتر دهياري ها و شوراهاي اسلامي روستاها به طرح كتابخانه هاي عمومي مشاركتي شد.

به گفته وي راه اندازي كتابخانه هاي عمومي مشاركتي با شرايط ويژه اي از سوي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و با همكاري مردم و سازمان ها صورت مي گيرد.

وي اظهار كرد: دهياري ها و شوراهاي اسلامي در روستاها و سازمان هاي دولتي و غير دولتي در شهرها با فراهم كردن ساختماني با حداقل متراژ 100 متر مربع و تامين امكانات سخت افزاري مورد نياز مي توانند درخواست خود را براي اخذ مجوز كتابخانه مشاركتي به اين اداره كل ارايه كنند.

مديركل كتابخانه هاي عمومي كردستان گفت: پس از ارائه درخواست، كارشناسان اين نهاد از مكان مشخص شده بازديد به عمل مي آورند و در صورت تاييد، درخواست مجوز به نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور ارسال مي شود.

احمدي افزود: در صورتي كه مجوز لازم از سوي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور صادر شود كتابخانه مذكور به عنوان كتابخانه عمومي مشاركتي مي تواند فعاليت خود را آغاز كند و منابع مورد نياز آن از سوي اين نهاد تامين مي شود.

او با اشاره به اينكه اجراي طرح مذكور بويژه به منظور ترويج فرهنگ كتابخواني در روستاها موثر است، گفت: راه اندازي كتابخانه هاي عمومي نهادي در روستاها زمان بر و پرهزينه است اما راه اندازي كتابخانه هاي عمومي مشاركتي در زماني كوتاه و سريع كتاب را در دسترس مخاطبان قرار مي دهد.

زيربناي كتابخانه هاي مشاركتي در استان افزون بر چهار هزار متر مربع است.ك/3

7352/1904